Uusimmat

Epicin Tim Sweeney: fotorealistinen grafiikka enää vuosien päässä

26.05.2009 08:24 Miikka Lehtonen

Pelien grafiikka on parantunut viime vuosina reippaasti, mutta Graalin maljana pidettyyn fotorealistiseen grafiikkaan on silti matkaa. Epic Gamesin perustaja uskoo kuitenkin, että tuo saavutus on enää jokusen vuoden päässä. Aivan ongelmattomana Sweeneykään ei pidä edessä olevaa matkaa.

Gamasutra-pelisaitin toimittajien kanssa puhellut Sweeney uskoo, että fotorealistinen grafiikka voi olla ulottuvillamme jo vuosikymmenen päästä. ”Uskon että siihen menee noin 10-15 vuotta, mikä ei ole paljonkaan. On oikeastaan aika pelottavaa ajatella, miten realistista grafiikka voi silloin olla.”

”Olemme enää noin tonnin kertoimen päässä siitä, että pystymme siihen tosiajassa ilman mitään uhrauksia. Se tulee siis varmasti tapahtumaan elämämme aikana, tämä on vain Mooren lain luonnollinen seuraus”, Sweeney pohti viitaten tunnettuun päätelmään, jonka mukaan piireille sijoitettavien komponenttien määrä kaksinkertaistuu parin vuoden välein.

Kuvan tyttö on kehittynyt 3D-malli, mutta hänen renderöintinsä ei tapahdu läheskään tosiajassa.

Sweeney uskoo kuitenkin, ettei pelkästään ihmiseltä näyttäminen riitä huijaamaan meitä. ”Edessämme on toinenkin ongelma, jonka ratkaiseminen ei ole yhtä helppoa. Tarkoitan nyt kaikkea, mitä vaaditaan ihmisen käyttäytymisen simuloimiseen: animaatiota, liikkeitä, kanssakäymistä muiden hahmojen kanssa ja realistista keskustelua.”

Tämä ongelma ei olekaan enää ratkaistavissa puhtaalla laskentateholla, sillä Sweeneyn mukaan moisille ongelmille ei ole edes kehitetty vielä algoritmisia ratkaisuja, eli emme yksinkertaisesti tiedä, miten ne voisi koodata. Sweeney tuleekin siihen lopputulokseen, että ongelma saattaa jäädä seuraavien sukupolvien ratkottavaksi.

”Vaikka onnistuisitkin simuloimaan tätä kaikkea, millä ihmeellä voisit kouluttaa ohjelmasi käyttäytymään ihmisen tavoin? Näiden ongelmien ratkaisut ovat luultavasti vielä vuosikymmenten päässä, emmekä välttämättä näe ratkaisuja käytännössäelinaikanamme.”

Linkki: oheisen kuvan tuotantovaiheet.

Lisää aiheesta

Epicin Tim Sweeney: high-end-näytönohjaimet kammottava virhe

Tim Sweeneyn liki 20-vuotias peli porskuttaa yhä

Epic Games vakuuttaa: PC on yhä sydämissämme

Lue myös

Hän todella, todella tahtoo SITÄ

eDomen arvosteluviikko: testissä I-Fluid ja inFamous, ennakoissa Ghostbusters ja Harry Potter

Lapsiporno.info on yhä pornoa

Julkkikset tekevät kenttiä LittleBigPlanetiin

Muropaketin uusimmat