GLOOME mahdollistaa kaupalliset Doom-pohjaiset pelit
Modaajaskene jaksaa pöhistä Doom-räiskinnän ympärillä vuosikymmenestä toiseen. Joskus id Softwaren klassikkoon tehdyt modit ovat kuitenkin niin hyviä, että ne haluttaisiin julkaista myös kaupallisesti. Se ei kuitenkaan onnistu pelimoottorin lisenssien ja tekijäoikeuksien takia. Tai ei onnistunut ennen GLOOMEa.
GLOOME on näet uusiksi kirjoitettu Doom-pelimoottori, jossa kaikki kriittiset ja lisensoidut koodinpätkät on kirjoitettu uusiksi. Lopputulos kiertää siten kaikki lisenssisudenkuopat ja mahdollistaa kaupallisten pelien tekemisen.
GLOOMEn historia on varsin vänkä, sillä se pohjautuu GZDoom 1.8.10 –pelimoottoriin, joka pohjautuu ZDoomiin, joka pohjautuu id Softwaren alkuperäiseen Doomiin. Matkan varrella alkuperäistä moottoria on muokattu, päivitetty ja uudelleenkirjoitettu niin, että se on yhä yhteensopiva alkuperäisen kanssa, mutta kaikki kriittiset, id:n tekijänoikeuksien suojaamat ja lupia vaativat koodinpätkät on korvattu omalla, vapaasti käytettävällä ja hyödynnettävällä koodilla.
Ja näin Doomin perintö jatkuu jatkumistaan, vuosikymmenestä toiseen.
Lisätietoja: GLOOME
Lisää aiheesta
Brutal DOOM: enemmän natseja ja tapettavaa
E3 2015: Hampaat! Nuo kyberdemonien hampaat! Uuden sukupolven Doom huudattaa vuoden päästä!
Fanipäivitys lisää Doomiin Instagram-filtterit ja selfie-kepin