Uusimmat

Kolumni: Yllätysfloppi vai ennakkohitti?

22.09.2011 13:19 Jukka O. Kauppinen

Hyvien pelien tekeminen on vaikeaa. Samoin niiden myynti pelaajille. Markkinointikaan ei silti aina takaa pelien menekkiä, ei edes hyvän sellaisen. Joskus tietyt pelit puolestaan nousevat huipulle melkeinpä itsestään, tai sitten keräävät megahittien verran pelkästään ennakkotilauksina.

Pelialan yllätyskäännökset pistivät mietityttämään pari viikkoa sitten, kun kummastelin että mikäs ihme nyt on ongelmana, kun PS3:lle julkaistu Resistance 3 -räiskintä ei herätä lukijoissa kummoisia tuntoja. Edes PS3-fanipojat eivät rientäneet apajille ylistämään yksinoikeuspeliään.

Peli nousi niukin naukin Suomen top 10 -listalle, kahdeksannelle sijalle, heikoimmin menestyneenä uutena tulokkaana. Vähän myöhemmin vilkaisin kansainvälisiä myyntilukemia – ja jopas järkytyin. Ensimmäinen Resistance on myynyt tilastojen mukaan liki neljä miljoonaa kappaletta. Huomattavasti kurjempi Resistance 2 ylsi 2,2 miljoonaan. Mutta vaikka Insomniac Games korjasi tuntuvasti R2:n munauksiaan, Resistance kolmosen myynnit eivät häikäisseet paljoakaan ensimmäisellä viikolla, minkä jälkeen myyntikäyrä on suunnannut pelottavasti vaakasuuntaan. Jos myynnit ylittävät kolmannella viikolla 400 000 kappaleen haamurajan, niin yllätyn positiivisesti.

Miksei Resistance 3 kiinnosta? Onko se niin sanotusti sleeper-hitti, jonka myynnit kasvavat hiljalleen kuukausien mittaan? Vai onko peli kuollut saapuessaan? Tehdäänkö Resistance 4:ää vai loppuuko sarjan taru tähän? Jotenkin olen taipuvainen kallistumaan pessimismiin, sillä Resistance 2:n jättämä paha maku on epäilemättä värittänyt pelaajien odotuksia – ja pelaajien lähes nollatasoinen kiinnostus viestii yleisestä välinpitämättömyydestä. Domen artikkelien ja uutisoinnin kommenttihiljaisuuden lisäksi myös foorumilla on lähes täysi radiohiljaisuus.

Samaan aikaan NHL 12 kimposi Suomessakin ykkössijalle ja myi ensimmäisellä viikollaan maailmalla liki puoli miljoonaa kappaletta. Battlefield 3:n ennakkotilaukset ovat puolestaan ylittäneet jo 1,5 miljoonan pelin rajan.

Samaan aikaan toisaalla: RIFT-nettiseikkailun ennakkotilaukset kattoivat sekä pelin että firman seuraavankin MMO:n kehityskustannukset. Mortal Kombat ylitti ennakko-odotukset yli kahden miljoonan myynneillään. Wiille julkaistu Donkey Kong Country Returns kiitää jo viiden miljoonan paremmalla puolella ja Fallout: New Vegasia on myyty kauppojen hyllyiltä 5,3 miljoonaa kappaletta. Siihen vielä digimyynnit päälle.

Ja Minecraft on ihan oma lukunsa. Liekö sen mainoksiin laitettu äyrin äyriä?

Niinpä niin. Koskaan sitä ei tiedä. Hyvä peli myy yleensä edes tyydyttävästi, mutta entäpä kun raskassarjalainen AAA-peli, jota mainostetaan telkkarissakin, floppaa? Miten sen selittää? Mikä meni pieleen? Miksi pelaajat eivät lankea houkutukseen?

Vai onko Resistance 3:lla sittenkin pitkä häntä? Myykö peli tasaisesti sen muutaman kymmenen tuhatta kipaletta viikolla seuraavan puolen vuoden ajan, vaikka peli vaietaankin pelaajien keskuudessa kuoliaaksi?

Muistellaanpa lopuksi LittleBigPlanetia. Siitä puhuttiin, sitä odotettiin, mutta pelin myynnit alkoivat todella tahmeasti. Sitä ehdittiin kutsua jo totaaliflopiksikin. Teoksen viehätysvoima ja olemus kuitenkin aukenivat pikkuhiljaa ja myyntikäyrät nousivat ylöspäin vasta myöhemmin. Nyt pelillä on jo lähes viisi miljoonaa onnellista pelaajaa.