Mass Effectiin ja Sporeen tavallista ärsyttävämpi kopiosuojaus
Kopiosuojaukset ovat kuin kirosana useiden pelaajien keskuudessa, eikä syyttä. Piraatit kiertävät ne alta aikayksikön, jonka jälkeen rasittavista kikkailuista ei ole haittaa kuin pelin rehellisille ostajille. Mass Effect ja Spore tulevat tarjoamaan tavallista enemmän rasitusta.
Uutiset juontavat juurensa Biowaren keskustelupalstalle, jossa eräs pelin kehittäjistä puheli sen kopiosuojausmetodista, joka vaikuttaa hieman turhankin innokkaalta. Kuten käytännössä kaikki muutkin PC-pelit, Mass Effect ja Spore käyttävät CD-avaimiaan kopiosuojauksen pääasiallisena metodina. Tässä ei toki ole mitään tavallisuudesta poikkeavaa, mutta suojaustapa itsessään kuulostaa ongelmien kerjäämiseltä.
Asennuksen yhteydessä peli ottaa yhteyden Biowaren varmennuspalvelimelle, joka tarkistaa CD-avaimen aitouden ja rekisteröi sen. Tämän jälkeen peli aloittaa taustalla uuden varmennuskierteen, jonka tarkoituksena on tarkistaa 10 päivän välein, ettei CD-avain ole joutunut piraattien haltuun. Mikäli serveri ei hyväksy CD-avainta, tai serverille ei jostain syystä pääse, peli ei enää käynnisty.
Kuten kaikki Bioshockin PC-version ostaneet tietävät, odotettujen ja suosittujen pelien online-aktivoinnit ovat kuin kaivaisi verta nenästään. Serverit ovat taatusti kyykyssä jo ensimmäisen illan aikana, aiheuttaen turhautumista lukemattomille rehellisille pelaajille. Entä jos sattuu päätymään pelinsä kanssa nettiyhteyden tavoittamattomiin? Turha kuvitella pelaavansa Sporea tai Mass Effectiä vaikka matkalla tai mummon mökillä. Eipä ole tätäkään juttua taas mietitty loppuun saakka.
Lue lisää eDomesta
Piratismi yllätti tällä kertaa Nintendon
Take2 tyytyväinen: BioShockin kopiosuojaus onnistui tavoitteissaan
THQ: piraatit ajoivat Iron Loren (Titan Quest) konkurssiin, kiitti vain
Piratismi yllätti Nintendon, osa 2 – sotku syvenee
Pirate Bay: levy-yhtiöt vetäkää käteen
Piratismi lannisti pelikehittäjän: Crytek hyppäsi konsolien kelkkaan