Uusimmat

Meloneja, karhupumppuja ja nahkatakkeja – Näin syntyvät huipputason pelin äänitehosteet

30.03.2023 12:50 Muropaketin toimitus

God of War: Ragnarökin kulisseissa tuhottiin meloneja ja asteltiin hiilillä. Uusi video kurkistaa äänisuunnittelun ihmeelliseen maailmaan.

Aivan kuten elokuvissa, suurissa pelituotannoissa äänitehosteisiin panostetaan runsaasti, eikä digitekniikka ole korvannut perinteisen foley-taiteilijan työtä. Tuoreella Wiredin videolla päästäänkin kurkistamaan, kuinka PlayStation Studiosin äänisuunnittelija Joanna Fang tekee työtään ja kuinka syntyivät viime vuoden hittipeli God of War: Ragnarökin vaikuttavat äänet.

Alla olevalta videolta näet, kuinka Fang toteuttaa esimerkiksi hevosten kavioiden äänet karhupumpuilla, sekä millaisilla tarvikkeilla saadaan aikaan mahdollisimman iljettävä ääni hahmon kuolinkohtaukseen.

Jotkut äänistä syntyvät niillä materiaaleilla ja esineillä, joita kohtauksissa nähdäänkin, mutta hyvin monet ovat myös mielikuvituksellisia tai muuten vaan kaukaa haettuja. Fang esittelee muun muassa erikoissuunnitellut miekat, jotka pitävät vaikuttavampaa ääntä kuin aidot teräaseet.