Uusimmat

Näitä seikkailuja et koskaan nähnyt

03.09.2008 13:59 Jukka O. Kauppinen

Pelialalla on turhankin tavanomaista, että lupaaviakin peliprojekteja viskataan roskakoriin syystä tai toisesta. Yleensä täysin peleihin itseensä liittymättömistä taloudellisista tai poliittisista päätöksistä. Esimerkiksi seikkailupelirintamalta löytyy monta peruttua ja roskikseen päätynyttä peliä.

Vaikka tämä Agustin Cordesin Justadventure-saitille kirjoittama artikkeli onkin kokonaiset kuusi vuotta vanha, niin etenkin seikkailupelien ystäville siinä on kiinnostavaa – joskin surullista – luettavaa. Samalla se peilaa mielenkiintoisesti pelialan kulissien takaisia tapahtumia.

Warcraft Adventures, RIP 1998

Cordes kertoo seuraavista perutuista seikkailuista:

  • Secret of Vulcan Fury – Interplayn vuonna 1999 tappama jatko-osa Star Trek: 25th Anniversary ja The Judgment Rites -seikkailuille. Mutta miksi? Peli oli jo lähes valmis ja sen edeltäjät olivat suosittuja sekä pelaajien että kriitikoiden keskuudessa.
  • Sukiya – tehdään ensin upea seikkailu, sitten kurja rahastus-jatko-osa. Sitten perutaan trilogian kolmas osa. Näin se toimii.
  • Meantime – Wasteland-roolipelin myyttinen jatko-osa, joka jäi valitettavasti teknologisen murroksen jalkoihin. Pelin visuaalit eivät yltäneet uuden tulokkaan – Ultiman – tasolle. Sitä kehitettiin pääasiallisesti Apple II:lle, joka kuoli kovaa vauhtia. Firman resurssit eivät tiettävästi riittäneet pelin kääntämiseen uusille alustoille.
  • Leisure Suit Larry 4 – mysteeripeli, jota ei koskaan ollutkaan.
  • 20,000 Leagues Under The Sea – seikkailu hyödynsi Jules Vernen kuulun teoksen nimeä, mutta yhteistä niillä oli vain Nautilus-sukellusvene. Julkaisija kuitenkin sotki pelin suunnittelijan vision ja käsikirjoituksen, minkä johdosta lopputulos oli sotkuinen ja pelikelvoton.
  • Warcraft Adventures – eräs kaikkien aikojen hämmästellyimmistä peliperuutuksista. Blizzardin seikkailupeli eteni hyvää vauhtia, sitä esiteltiin messuilla ja yhtäkkiä Blizzard vain totesi, ettei se ole tarpeeksi hyvä, ei me tätä tehdäkään. Peli oli lähes valmis ja vaati vain hiontaa. Ei voi kuin hämmästellä Blizzardin laatuvaatimuksia.

Lue koko artikkeli: What Could Have Been (unfinished adventures)…

Lue myös

Arvostelu: Too Human (360)

Popcorn Hour A-100 – kätevä ja äänetön mediasoitin

Sony ja Mirror’s Edge tekivät Microsoftit

Tallennus, checkpoint, paussi? Tutkimus pelien erilaisista tallennusmenetelmistä

Wiikon wanha: Wasteland, Falloutien esi-isä

 

Oletko joskus pettynyt, kun odottamaasi peliä ei olekaan julkaistu?

Katso tilanne vastaamatta

Muropaketin uusimmat