Uusimmat

Pelien taustamusiikeista rakennettiin upeita, itsenäisiä teoksia – Final Symphony II -konsertti jätti hyvän mielen

04.04.2016 18:30 Jukka O. Kauppinen

Viime viikolla Tampereella nautittiin taas ehkäpä maailman parhaista pelimusiikeista. Sillä Tampere Filharmonia loitsii Jonne Valtosen ja Roger Wanamon pelimusiikkisovituksista silkkaa magiaa:

Valtonen/Wanamo ovat tehneet pelimusiikista hovikelpoista taidolla ja sitkeydellä. Vaikka pelimusiikkia on soitettu klubeilla ja pienemmillä lavoilla jo kauan, on kaksikon kyky päästä teoksiaan suojaavien japanilaissäveltäjien sydämiin ainutlaatuinen. Samoin se vapaus, jolla heidän annetaan rukata teoksia mieleisekseen. Square ja säveltäjät ovat näet lähtökohtaisesti epäileviä länkkäreitä kohtaan, eikä yhteistyön aloittaminen ollut mitenkään helppoa. Mutta ensimmäisten sovitusten, menestyneiden konserttien ja levytysten jälkeen herroilta jo kyseltiin, että ”miksette ole vielä tehneet konserttia minun sävellyksistäni?”

Ja sillä tiellä ollaan nyt.

Konserttien kappaleet eivät ole alkuperäisiä pelisävellyksiä. Eikä pidäkään olla. Alkuperäisteokset on luotu videopelien tarinan ja tapahtumien ehdoilla, eikä pidä unohtaa myöskään pelikoneiden rajoituksia. Millaiset äänipiirit laitteissa on ollut, montako kanavaa, montako kiloa tai megaa per biisi on ollut käytettävissä vai soiko se jopa vallan CD-levyltä? Nyt käytössä on kokonainen orkesteri, kaikkine kymmenine soittajineen ja instrumentteineen. Jos nyt sanottaisiin leikkisästi, että käytössä on valtava äänipiiri, jolla on 80 äänikanavaa, jokaisella oma yksittäinen instrumenttinsa. Niinpä kappaleet on rakennettava tälle uudelle ”äänipiirille” lähes alkupisteestään, jokaista yksittäistä sointuaan myöten.

Lue koko artikkeli: Pelimusiikki soi upeasti Final Symphony II -konsertissa

Final Symphony II

Syylliset: Valtonen ja Wanamo.

Lisää aiheesta

Assemblyn seminaareissa indiepelejä ja pelimusiikkia

Final Fantasyt soivat suloisesti jättikonsertissa

Final Symphony –levy julkaistiin – näin sitä tehtiin

Jonne ”Purple Motion” Valtonen – haastattelussa demoscene- ja pelimuusikkoveteraani [osat 1-3]

Pelimusiikkikonsertit lähikuvassa – 10 vuotta digitaalisia sinfonioita

Scream Trackerillä maailmanmaineeseen – Future Crew –demojen soundtrackit nostivat Purplen varhaisten suomalaispelien luottomuusikoksi

Uusi Final Fantasy –albumi kulissien takaa