Uusimmat

Pelit auttoivat minua toipumaan 911-terrori-iskusta

17.11.2008 15:05 Jukka O. Kauppinen

Kun ennen sarjakuvat, rock-musiikki, niittivyöt ja vapaa seksi olivat uhka nuorisolle ja ihmiskunnan tulevaisuudelle, niin monelle videopelit ovat tämän päivän pahin uhka. Mutta on niistä hyötyäkin, kuten tämäkin Yhdysvaltain 2001 terrori-iskuista videopelien avulla toipunut kolumnisti kirjoittaa.

”Pelaaminen voi olla psykologisesti erittäin terveellistä, jopa terapeuttista”, kertoo Naomi Alderman Guardian-lehdessä.

”Vuonna 2001 asuin Manhattanilla. 9/11-iskujen jälkeen kaupunki muuttui kuin ydintuhon jälkeiseksi thrilleriksi, dystopiaksi. Kolmen kuukauden ajan kaupunki haisi palavalta betonilta, kumilta ja kuolemalta aina pohjoistuulen puhaltaessa. Kaikki katuvalot ja bussipysäkit oli peitelty ”oletko nähnyt tätä ihmistä” -julisteilla.”

”Diablo II tarjosi kuitenkin minulle pakotien. Laitoin musiikkia soimaan ja pelasin Diablo II:ta – en yksinkertaisesti pystynyt enää ajattelemaan mitään muuta.”

”Muistan palanneeni todelliseen maailmaan nelituntisten Diablo-sessioiden jälkeen virkistyneenä, kuin lomalta palanneena. Peli ei yksinkertaisesti jättänyt minulle tilaa murehtia.”

”Pelasin useiden kuukausien ajan Diablo II:ta kolmisenkymmentä tuntia viikossa. Olen vakuuttunut, että se oli terve reaktio tilanteeseen. Pelaamiseni väheni sitä mukaa kun kaupunki nousi takaisin jaloilleen.”

Alderman ynnääkin pitkässä kolumnissaan, että videopeleihin kohdistuva kritiikki on enimmäkseen erheellistä.

”Pikselöidyt sarjakuvahirviöt eivät yllä lähellekään sitä hirvittävyyttä, mitä oikeat ihmiset voivat tehdä toinen toisilleen. Väkivaltaisenkaan pelin pelaaminen ei vahingoita ketään. Ja useimmille ihmisille väkivaltaisimmatkin pelit ovat tapa kanavoida aggressioitaan.”

Lue koko artikkeli: How playing a computer game helped me get through the trauma of 9/11

Lisää aiheesta

Kasvaako pelaajalapsista koulumurhaajia?

Pelisensuuri: EU:n viestintäkomissaari hakotiellä

Uusi tutkimus: pelit aiheuttavat väkivaltaa vai eivätkö sittenkään?

Äiti muisti lastaan haudan takaa videopelin avulla

Lue myös

Pelialan tulevaisuus: käyttäjien luoma sisältö?

Perjantaikevennys: videopelit pahemman kerran sekaisin

Superkilta pelasi jo Wrath of the Lich Kingin läpi

Testissä syksyn kovimmat toimintapelit

Tomb Raider Underworld – Lara Croft matkaa maan päällä ja pinnan alla

Muropaketin uusimmat