Uusimmat

Pelitekijöiden kikkoja: miten pelaaja koukutetaan etenemään?

10.06.2009 15:33 Jukka O. Kauppinen

Pelisuunnittelu on haastavaa hommaa eikä aivan sovellu heikkohermoisimmille. Tai mielikuvituksettomille paaperoille. Miten pelaajat esimerkiksi houkutellaan etenemään pelimaailmassa oikeaan suuntaan?

Yksi ratkaisuhan on tietysti oikein kapeiden kujien käyttäminen niin, ettei pelaajaparka pysty eksymään edes väkisin yrittämälläkään. Vaikka putkijuoksuillakin on tietysti paikkansa, niin taitavammat pelisuunnittelijat ratkaisevat ohjausongelmat muilla tavoin.

Esimerkiksi Valven Half-Life 2:ssa pelaajaa ohjataan oikeaan suuntaan niinkin vekkulilla tavalla kuin äkillisillä lintuparvilla.

”Half-Life 2:ssa linnut eivät ole koskaan pelkkiä lintuja”, ynnää pelisuunnittelua kattavammin tutkinut Michel McBride-Charpentier.

”Äkillinen lintuparven pyrähdys tarttuu pelaajan silmään ja ohjaa hänen huomionsa haluttuun suuntaan.”

Muita pelisuunnittelijoiden kikkoja kerrotaan täällä:

Lue myös

Arvostelu: Ghostbusters (PS3, 360)

Oho, vaihteeksi ihan upouusi Resident Evil

Sonylta UMD-pelien digijakelupalvelu

Tällainen on käsintehty prosessori

Uusi Max Payne pumppaa ja on muutenkin karu jätkä

Muropaketin uusimmat