Star Wars ja hukattujen tilaisuuksien kirous: miten Jedit pilasivat Star Wars: Galaxiesin

20.04.2015 16:00 | Miikka Lehtonen

Star Wars Galaxies on peli, jota muutamat innokkaat hörhöt yhä muistelevat haikein mielin. Ja kelpaahan sitä muistella, sillä peli oli aika uniikki tapaus. Mutta ei todellakaan ongelmaton. Pelin pääsuunnittelija kertoo nyt, mikä meni vikaan. Lyhyt versio? Jedit.

Kirjaimellisesti pelisuunnittelun oppikirjoja kirjoittanut ja monessa suuressa peliprojektissa mukana ollut Raph Koster bloggailee nykyään omilla sivuillaan muun muassa suunnittelemistaan peleistä. Koska Star Wars Galaxies on yksi niistä tunnetuimmista, se on toki usein puheenaiheena.

Kyseessähän oli se ensimmäinen, monellakin tavalla surullisen kuuluisa, Star Wars -MMO. Peli, joka tarjosi valtavasti mahdollisuuksia, mutta joka julkaistiin keskeneräisenä ja raakileena. Vaikka tiimi parhaansa yritti ja pisti pelistä suuria osia aivan uuteen uskoon, ei siitä koskaan tullut sellaista kuin suunniteltiin.

Kosterin tuoreessa bloggauksessa kerrotaan, mikä projektissa meni pieleen. Monikin asia, mutta eräs keskeisistä ongelmista pyörii Jedi-ritareiden ympärillä. Ne kun olivat Star Warsin loressa harvinaisia, voimakkaita ja pelaajahahmoina kaikkien himoitsemia. Miten tasapainotat tämän yhtälön? Entä jos yllättäen kehitysaikaa on puolet vähemmän kuin luvattiin (ja murto-osa siitä, mitä tarvittiin) ja resursseista lähti juuri leijonanosa?

Tervetuloa Raph Kosterin ongelmaan.

Lue koko blogipostaus

Muropaketin uusimmat