Uusimmat

Viimeinkin kunnon ajosimulaattori konsoleille

27.08.2008 11:37 Jukka O. Kauppinen

Debaattia konsolien ajopelien simulaattorimaisuudesta on käyty vuosikaudet, aina yhtä mehukkain tuloksin. Esimerkiksi PlayStationien Gran Turismo -sarjassa on paljonkin simuaineksia, kuten myös Xboxien Forzissa. Nyt kentälle astuu uusi tulokas, joka näyttää taatusti miten kunnon ajosimulaatio tehdään. Sanokaa moi PC-maailman kovimmalle autopeliputiikille SimBinille, joka uusi konsolikilpuri pistää pakan uusiksi.

SimBin tunnetaan PC:lle julkaistuista äärimmäisen hyvistä ja realistisista kilpa-ajosimulaatioistaan. Firma astuu marraskuussa myös konsolimaailmaan RACE Pro -ajopelin myötä. Mutta sori, peli tulee vain Xbox 360:lle.

Jos SimBinin konsolikilpuri on yhtään sukulainen PC-serkuilleen, niin luvassa on todellakin raskaan sarjan ajamista. Ainakin pelin spekseissä lupaillaan julmaa ajorealismia, todenmukaisia autoja, fysiikoita ja niin edelleen.

Sen päälle tarjolla on niin sanottu hot seat -moninpelitila, jossa useampi kuljettaja ajaa vuoron perään autoa samassa kilpailussa. Ajettavaa piisaa 15 todellisella kilparadalla. Autolistaa ei ole julkaistu mutta niitä kuulemma piisaa 200-1000-heppaisiin rata-autoihin, GT/WTCC/Formuloihin.

Ja sitten vielä palanen siitä polttavasta kysymyksestä. Onko konsolipeleissä yhtään realismia? Voiko konsolipeliä (gosh!) sanoa simulaattoriksi? Sitä voi pureskella vaikkapa artikkelissamme Gran Turismo 4 vastaan todellisuus:

Vaikuttaisi siis siltä että ainakin autojen mallinnus on GT4:ssä saatu melko hyvin kohdalleen. Sen sijaan renkaiden pidon mallintaminen jättää vielä parantamisen varaa. Kun esimerkiksi voimakasta jarrutusta viedään liian pitkälle kaarteeseen, auto pääasiassa aliohjaa mutta kääntyy silti melko helposti sisään kaarteeseen. Oikealla autolla tämä johtaisi joko eturenkaiden lukkiutumiseen ja ulosajoon, tai spinnaukseen kuten muun muassa raskasperäisellä MR2:lla on tapana. Takavetoisella autolla ajettaessa peli ei myöskään päästä autoa yliohjaamaan kaasulla kovin helposti, vaan yleensä ensin aliohjaa melko voimakkaasti ja vasta sen jälkeen vaihtaa rajusti yliohjaamaan. Tällöin takarenkaiden sivuttaispito tuntuu häviävän liki kokonaan ja autoa on vaikea saada enää takaisin ruotuun vastaohjaamalla ja kevyesti kaasua nostamalla.:

Lisätietoja: http://www.simbin.se/

Lisää aiheesta

GTR 2 (PC)

GTR Evolution (PC)

GTR: FIA GT Racing Game (pc)

RACE 07 (PC)

Lue myös

Arvostelu: Space Siege (PC)

Demoskene valtaa PSN:n huomenna

Fallout 3 kuumentaa tunteita

 

Onko konsoleilla todellisia ajosimulaattoreita?

Katso tilanne vastaamatta