UUSIMMAT

HDR:n käyttö vaikuttaa suorituskykyyn kummankin leirin näytönohjaimilla

23.07.2018 18:25 | Muropaketin toimitus

HDR:n aktivointi peleissä aiheutti huomattavasti isomman pudotuksen ruudunpäivitysnopeuteen Nvidian kuin AMD:n näytönohjaimilla.

Ultra HD -näytöt korkealla virkistystaajuudella ja laajan kirkkausalueen High Dynamic Range -ominaisuudella (HDR) ovat olleet tämän vuoden odotetuimpia. Saksalainen Computerbase tutki HDR:n vaikutusta suorituskykyyn ja tulokset olivat yllättäviä. (Englanniksi aiheesta on uutisoinut muun muassa Guru3D.) Testissä vastakkain olivat AMD:n Radeon RX Vega 64 ja Nvidian Geforce GTX 1080.

HDR-suorituskykyä mitattiin 12 pelissä ja sitä verrattiin tavallisen kirkkausalueen Standard Dynamic Range -kuvan (SDR) suorituskykyyn. Radeon RX Vega 64 koki keskimäärin kahden prosentin laskun suorituskyvyssä, kun HDR kytkettiin päälle. Nvidian puolella vaikutus oli dramaattisesti suurempi, suorituskyky laski keskimäärin 10 prosenttia HDR-ominaisuuden ollessa päällä. Pelikohtaista vaihtelua oli paljon, mutta Destiny 2 -peli oli haastava tapaus kummallekin leirille. Siinä FPS-lukema laski kummallakin näytönohjaimella huomattavasti, kun HDR oli aktivoituna.

Tulokset ovat yllättäviä, sillä ainakin Nvidialta ollaan vakuuteltu, ettei HDR:n käyttö vaikuta suorituskykyyn. Testissä selvisi, että vaikka HDR:n käyttö peleissä parantaa kuvanlaatua huomattavasti, voi suorituskyvyn pudotus vaikuttaa huomattavasti pelikokemukseen joillain peleillä.