NVIDIA esitteli Microsoftin vanavedessä RTX-säteenseurantateknologiansa
Microsoftin paljastettua DirectX Raytracing -laajennuksensa DirectX 12 -rajapinnalle, seurasi myös NVIDIA perässä omalla RTX-säteenseurantateknologiallaan.
Microsoft paljasti aiemmin DirectX Raytracing -laajennuksen, joka täydentää nykyisiä renderöintitekniikoita. NVIDIAn nimitys omalle teknologialleen on NVIDIA RTX.
Teknologian ansiosta reaaliaikainen säteenseurantaan perustuva renderöinti on mahdollista. Käyttäjälle renderöinti ilmenee realistisempana heijastusten ja varjojen käyttäytymisenä. NVIDIA RTX:n myötä valmistaja on tuomassa myös rautatason tuen DirectX Raytracingille. Käytännössä siis rautatason tuki reaaliaikaiselle säteenseurannalle saatetaan hyvinkin nähdä jo tulevissa Volta-arkkitehtuuriin perustuvissa näytönohjaimissa. NVIDIA julkaisi samassa yhteydessä blogikirjoituksen, joka avartaa eroja rasteroinnin ja säteenseurannan välillä.
NVIDIA julkaisi Remedy Entertainmentin tekemän demovideon, jossa RTX-teknologiaa esitellään.