Uusimmat

NVIDIA visioi: PC-pelejä 3800×2400-resoluutiolla

02.08.2007 12:01 Sampsa Kurri

NVIDIA on lanseerannut jo jokin aika sitten XHD-markkinointitermin (Extreme High Definition) PC-pelikäyttöön, joka viittaa 2560×1600-, 1920×1200- ja 1680×1050-näyttöresoluutioihin. NVIDIA on yleensä korostanut kyseistä termiä, kun se on hehkuttanut näytönohjaimiensa kaksilinkkistä DVI-liitäntää ja SLI-ominaisuutta. Lisäksi se on listannut kotisivuillaan näytönohjaimiaan ja eri valmistajien näyttöjä sekä pelejä, joiden avulla saavutetaan XHD-pelikokemus.

Tom’s Hardwaren Humphrey Cheung on tarinoinut PC-pelien tulevaisuudesta NVIDIAn Roy Taylorin kanssa, joka avautui ennustamaan, että seuraava suurempi askel näyttötekniikoissa on siirtyminen jopa 3800×2400-resoluutiota tukeviin näyttöihin. Taylor visioi moisen näyttölaitteen olevan korkeintaan 30-tuumainen, mutta entistä pienemmillä pikseleillä. Näytöt maksaisivat aluksi todennäköisesti hunajaa ja niiden virkistystaajuus olisi surkea, mutta ajan myötä kustannukset laskisivat ja ominaisuudet paranisivat. Taylorin mukaan pelikehittäjät haluavat pelinsä näyttävän parhaalta mahdolliselta, mutta valitettavasti kuvanlaatua joudutaan usein karsimaan, että peli saadaan pyörimään mahdollisimman monella eri kokoonpanolla. Taylor onkin keskustellut pelikehittäjien kanssa erillisistä ”director’s cut” -versioista, joissa kuvanlaatuun vaikuttavista ominaisuuksista ei tingittäisi, vaikka se tarkoittaisi suorituskykyongelmia keskitasoisilla pelikoneilla. 3800×2400-resoluutio tulee todennäköisesti tulevaisuudessa tutuksi XHD2-markkinointitermillä.

Tom’s Hardware, PC games not dead yet, Nvidia

The Inquirer, Nvidia starts pushing ’XHD2’