Pelien tehonkulutus suurennuslasin alla
Saksalainen PCGames Hardware -sivusto on testannut eri pelien vaikutusta tehonkulutukseen ja havainnut kohtuullisen suuria eroja. Testialustana on käytetty kolmen gigahertsin kellotaajuuteen ylikellotettua kaksiytimistä Core 2 Duo E6600 -prosessoria, nForce 680i SLI -piirisarjaan perustuvaa emolevyä, kahta gigatavua DDR2-800-muistia ja GeForce 8800 GT -näytönohjainta. Pelit on testattu 1280×1024-resoluutiolla nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Tehonkulutukset ovat seuraavanlaiset:
- Counter-Strike 1.6: 199 W
- Counter-Strike: Source: 222 W
- World of Warcraft: 229 W
- Call of Duty 4: 249 W
- Need for Speed: ProStreet: 252 W
- Anno 1701: 255 W
- Crysis: 257 W
- Unreal Tournament 3: 260 W
Testitulokset todistavat selkeästi sitä seikkaa, että mitä kehittyneempi ja uudempi peli on, sitä enemmän se myös osaa ottaa irti laitteistosta ja kuluttaa samalla enemmän tehoa.
PCGames Hardware, PCGH-Test: Stromverbrauchsanalyse von 8 Spielen