PlayStation 4 pyörittää pelejä jatkossa entistä tehokkaammin
Nykykonsoleiden etukäteen hehkutettu teho jäi monen mielestä pettymykseksi, vaikka alusta saakka oli itsestään selvää, etteivät konsolit tule pärjäämään tehokkaimmille PC-koneille. Ajan kuluessa myös tämä ero kasvaa, mutta ei konsolipuolellakaan olla ihan aseettomia. PlayStation 4 -konsolista irtoaa nimittäin nyt entistä enemmän tehoa pelikäyttöön.
Temppu juontaa juurensa siihen, että PlayStation 4 -konsoli hyödyntää kahdeksaa prosessoriydintä. Aiemmin kaksi näistä oli varattu pelkästään konsolin käyttöjärjestelmän käyttöön, mutta nyt Sony on avannut seitsemännen konsoliytimen myös pelien hyödynnettäväksi. Microsoft teki vastaavan tempun omalla Xbox One -konsolillaan jo aiemmin tänä vuonna.
Valitettavasti temppu ei johda suoraan siihen, että kaikki vanhat pelit pyörisivät maagisesti entistä nopeammin. Vanhat pelit on päivitettävä erikseen hyödyntämään seitsemättä prosessoriydintä eivätkä pelistudiot välttämättä näe syytä potentiaalisesti työlääseen toimenpiteeseen. Uusien pelien kohdalla sen sijaan on todennäköisempää, että kaikki tarjolla oleva teho hyödynnetään.
Lisäksi näyttää siltä, että seitsemännen prosessoriytimen tehot eivät ole täysimääräisesti pelien käytettävissä, vaan resurssit jaetaan käyttöjärjestelmän kanssa. Vapauttamisen mahdollistamaa todellista tehonlisäystä on siis haastava mitata luotettavasti, mutta hei! Enemmän on enemmän.
Lähde: Develop
Lisätietoja: PlayStation-kotisivu
Lisää aiheesta
PlayStation 4 kelvannut jo 30 miljoonaa kertaa
Sony vahvistaa: PlayStation 4 saa PS2-emulaattorin
Konsolikisa on vielä auki, mutta PlayStation 4 vie mediataistelua