Uusimmat

Pelien fysiikkalaskenta edelleen pettymys

18.12.2007 13:11 Ville Suvanto

Muropaketti testasi Asuksen P1-mallista fysiikkakorttia viime vuoden kesäkuussa, joka nykyään kustantaa noin 140 euroa. Kortti todettiin artikkelissa turhaksi, sillä ratkaisevana tekijänä pelituki oli tuolloin onneton ja ainoastaan Ghost Recon: Advanced Warfighter tuki jotenkuten AGEIA:n PhysX-kortteja. AGEIA hehkutti korttia varsinkin Unreal Tournament 3:n kera, joka tosin julkaistiin vasta tämän vuoden syksyllä. Puolentoista vuoden aikana PhysX-huuma on laskenut, eikä tuettuja pelejä ole vieläkään kuin kourallinen.

Anandtech on testannut AGEIAn fysiikkakorttia uudestaan Unreal Engine 3 -peliengineen perustuvalla Unreal Tournament 3:lla. Ensimmäiseksi peliä on testattu AGEIAn jakelemilla kentillä, joissa luonnollisesti on yritetty saada mahdollisimman suuri ero PhysX:n eduksi. Ensimmäisessä kentässä ero on kohtuullinen, mutta toisessa se kasvaa jopa lähemmäs nelinkertaiseksi. Palautus maanpinnalle tulee kuitenkin normaaleilla kentillä, joilla ero on pienehkö ja parhaimmassa tapauksessa pienellä resoluutiolla vajaan 20 prosentin luokkaa.

Anandtech, PhysX’s Big Break? Unreal Tournament 3 PhysX Performance