Arvostelu | Netflix-uutuus The Guilty on Training Day -ohjaajan parhaita elokuvia – ja iso kiitos siitä kuuluu Jake Gyllenhaalille

01.10.2021 05:52 | Helinä Laajalahti

Toimintaohjaajana tunnetun Antoine Fuquan Netflix-elokuva The Guilty on yhteen tilaan sijoitettu jännäri, missä tapahtumat avautuvat Jake Gyllenhaalin esittämän 911-päivystäjän käymien puhelinkeskusteluiden kautta.


Ensi-ilta: 1.10.2021 (vain Netflixissä)
Alkuperäisnimi: The Guilty
Ohjaus: Antoine Fuqua
Käsikirjoitus: Nic Pizzolatto, pohjautuu Gustav Möllerin ja Emil Nygaard Albertsenin kirjoittamaan tanskalaiselokuvaan Den skyldige
Pääosissa: Jake Gyllenhaal
Pituus: 91 minuuttia
Ikäraja: K7


Netflixissä julkaistu The Guilty on pandemia-aikaan 11 päivän aikana kuvattu jännityselokuva, joka pohjautuu saman nimiseen, Gustav Möllerin vuonna 2018 ohjaamaan ja yhdessä Emil Nygaard Albertsenin kanssa käsikirjoittamaan tanskalaiselokuvaan.

Amerikkalaisen version käsikirjoituksesta vastaa True Detectivesta tuttu Nic Pizzolatto.

The Guilty kertoo hätäkeskuspäivystäjänä toimivasta entisestä LAPD:n etsivästä, Joesta, jota esittää Jake Gyllenhaal. Tapahtuma-aikana on yhden aamuyön tunnit Kalifornian maastopalojen aikaan, jolloin Joe saa hätäpuhelun kidnapatulta naiselta.

Joe ryhtyy selvittämään naisen sijaintia ja kidnappaukseen johtaneita tapahtumia etsivän intensiteetillä pelastaakseen tämän ja tämän kotona odottavat, pienet lapset. Tarina avautuu pelkkien puhelinkeskusteluiden (ääninä luurissa kuullaan muun muassa Riley Keough, Ethan Hawke ja Peter Sarsgaard) sekä Joen tuskaisten ja voimattomilta tuntuvien työtuntien kautta. Muuta tapahtumia alleviivaavaa kertojaa tarinassa ei ole, mikä lataa valtavan haasteen Gyllenhaalin ilmeikkyyden niskaan.

Jännite kasvaa Joen tavoittaessa puhelimella milloin kidnapattua naista tai tämän lasta, milloin taas kentällä toimivia kollegoita. Tietoa on kaiken aikaa liian vähän, minkä myötä elokuva pyrkii luomaan jännitystä siitä, ehtiikö Joe pelastamaan tilanteen ajoissa.

Toisaalta Joella itselläänkin on salaisuus, joka lisää henkisen paineen tunnetta katsojassa asti ja asettaa elokuvan nimen kohteen kyseenalaiseksi. Kuka on lopulta elokuvan merkitsemä Syyllinen?

Guilty / Jake Gyllenhaal
The Guiltyn on ohjannut Antoine Fuqua, joka tunnetaan etenkin toimintaelokuvien kuten Training Day, Olympus Has Fallen, Southpaw ja The Equalizer ohjaajana. The Guilty on näihin verrattuna hyvin erilainen, ja tyyliltään ja tunnelmaltaan se muistuttaakin paljon esimerkiksi Tom Hardyn vuonna 2013 tähdittämää elokuvaa Locke ja Ryan Reynoldsin vuoden 2010 elokuvaa Buried – kaikki kolme lepäävät täysin yhden näyttelijän ja tämän puhelinkeskustelujen varassa.

The Guilty onkin Fuquan viimeaikaisessa filmografiassa selkeästi paremmasta päästä oleva elokuva.

Gyllenhaal tunnetaan sopivan roolin tullen erinomaisena näyttelijänä. The Guiltyssä hän on kuvassa jokaisena hetkenä ja onnistuu vakuuttamaan roolissaan, jossa henkilökohtaiset tunteet alkavat ottavat valtaa pelastusalan ammattilaisen mielestä ja ammattimaisuus joutuu väistymään taka-alalle.

The Guilty tarjoaa kiinnostavan katsauksen – vaikkakin hollywoodistetun sellaisen – hätäkeskuksen toimintaan sinne saapuvien soittojen kautta, kun päivystäjät joutuvat selvittämään hätätilannetta kuin palapeliä. Elokuvassa tilanne on kuitenkin niin vahvasti dramatisoitu, että alun jälkeen se alkaa menettää otettaan uskottavuuden kärsiessä.

Tilanteessa pelastaa kuitenkin paljon Gyllenhaal, jonka epätietoisuudessa riutuvat kasvot vakuuttavat lähikuvissa. Hänen hahmonsa taistelee demoneita vastaan kahdella rintamalla, niin työn puolella kidnapatun naisen tapauksen muodossa kuin oman sielunsa sopukoissakin. Riviensä välissä elokuva nimittäin ottaa kantaa Yhdysvaltain yhteiskunnassa oikeastikin tapahtuneeseen epäkohtaan.

Klaustrofobisen tunnelmansa ansiosta The Guilty toimii varsin hyvin yhteen tilaan sijoitettuna pikkujännärinä, vaikka ei monen katselun elokuvalta tunnukaan.

THE GUILTY

3
”Ilmeikkään Jake Gyllenhaalin harteilla lepäävä pikkujännäri The Guilty on ohjaaja Antoine Fuquan viimeaikaisessa filmografiassa paremmasta päästä oleva elokuva.”