Arvostelu: Amazon julkaisi räiskintäpeli Cruciblen pahasti keskeneräisenä – etenkin yhden ominaisuuden puute haittaa pelaamista pahasti

29.05.2020 23:01 | Ilari Hauhia

Relentless Gamesin vastikään julkaisema Crucible lupaa olla kilpailullinen moninpelattava räiskintäpeli, joka yhdistee eri genrejen parhaita puolia yhteen. Vaikka pelissä on kiinnostavia ideoita, jää kokonaisuus kuitenkin hyvin laihaksi ja Cruciblen tulevaisuus näyttää jo nyt varsin kehnolta.


Julkaisupäivä: 20.5.2020
Studio: Relentless Games
Julkaisija: Amazon Games
Saatavilla: PC
Pelaajia: 1-8
Ikäraja: 16
Peliä pelattu arvostelua varten: noin 10 tuntia


Amazon Gamesin julkaisema Crucible on yhdistelmä MOBA-genreä ja räiskintäpelejä. Tarjolla on useita eri hahmoluokkia ja pelaajat jaetaan pelimuodosta riippuen erikokoisiin joukkueisiin. Cruciblen taustatarinassa kaukaisella planeetalla eri ryhmittymät taistelevat planeetan resursseista, mutta sen syvällisempää ymmärrystä pelin taustoista onkin vaikea saada.

Eipä tarinalla tosin olisi niin väliä, jos itse pelaaminen olisi hauskaa. Ikävä kyllä se harvoin on.

Pelimuodoista kilpailullisin on Heart of the Hive, jossa kahteen nelihenkiseen joukkueeseen jaetut pelaajat pyrkivät tuhoamaan kartalle syntyviä Hivejä ja keräämään niiden jäljiltä maahan tippuvia sydämiä. Harvester Commandissa pelataan puolestaan kahdeksan hengen joukkueilla ja pyritään valtaamaan kartalta löytyviä Harvester-koneita joukkueen omaan käyttöön.

Kolmas pelimuoto Alpha Hunters muistuttaa battle royalea. Siinä pienenevällä kartalla kaksihenkiset joukkueet pyrkivät selviytymään elossa pisimpään. Pelimuodon erikoisuutena pelaajat voivat liittoutua erän aikana myös muiden pelaajien kanssa, jos oma joukkuetoveri kuolee kesken kaiken.

Crucible yhdistelee ajatuksena kiinnostavalla tavalla PvE- ja PvP -elementtejä. Kartalle on ripoteltu erilaisia hirviöitä, joita metsästämällä oman hahmon ja joukkueen kokemuspisteet kasvavat ja joukkue saa käyttöönsä uusia kykyjä. Ikävä kyllä kartalla tallustavat hirviöt ovat todella tylsiä eivätkä ne oikeastaan taistele edes vastaan, joten niiden räiskimisestä menee into nopeasti.

Pelin varsinainen suola on muita pelaajia vastaan kamppailu. Ikävä kyllä myöskään se ei tunnu kovin kaksiselta.

Monissa kilpailullisissa räiskintäpeleissä, kuten Counter-Strike: Global Offensivessa tai Valorantissa, vihollisen voi ampua alas sekunnin murto-osissa tai jopa yhdellä osumalla. Cruciblessa muita pelaajia joutuu joissain tapauksissa ammuskelemaan pahimmillaan kymmeniä sekunteja, eikä kohde välttämättä siltikään suostu kuolemaan, varsinkaan jos kyseessä on korkeammilla elämäpisteillä varustettu hahmoluokka, kuten Earl.

Koska tappaminen on niin hidasta, ei esimerkiksi vihollisen selustaan hiipimisestä ja vastustajan yllättämisestä palkita oikeastaan lainkaan. Ja koska vihollisiin joutuu upottamaan lippaan toisensa perään, kestävät kahden joukkueen väliset kamppailut varsinkin Heart of the Hivessä usein monia minuutteja.

Eivätkä Cruciblen ongelmat tähän lopu. Kartta on valtava ja pelihahmojen liikkumisnopeus on siihen suhteutettuna aivan liian hidas. Osa hahmoluokista on ihan kiinnostavia, mutta samalla monet kyvyt tuntuvat aika tylsiltä. Peli näyttää myös graafisesti useamman vuoden takaiselta tekeleeltä.

On aivan älytöntä, että joukkuepohjaiseksi ja kilpailulliseksi itseään kuvailevassa pelissä ei ole lainkaan teksti- tai äänichattia. Näin joukkueen toimintaa on käytännössä mahdotonta suunnitella satunnaisten pelikavereiden kanssa, vaan pelaamisessa on mitään tolkkua ainoastaan jos oman kaveriporukan saa kerättyä esimerkiksi Discordiin.

Cruciblessa on monia hyviä ideoita, mutta tuntuu, ettei mitään niistä ole saatu kehitettyä loppuun saakka. Kartalla vaeltavat monsterit voisivat olla kiinnostava PvE-osuus, jos niiden tappamisessa olisi jotain haastetta.

MOBA-tyyliset hahmoluokkiin ja joukkueen yhteistyöhön perustuvat kamppailut voisivat olla kiinnostavia, jos viholliset kuolisivat nopeammin, kyvyt olisivat kiinnostavampia ja joukkueen koordinoiti helpompaa. Pelimaailma voisi olla kiinnostava, jos kartta ei olisi yhtä aikaa niin suhteettoman massiivinen ja niin tyhjää täynnä.

Nykyisellään Cruciblen tulevaisuus näyttää kehnolta. Parhaimmillankin ilmaispelattava räiskintä on kerännyt vain reilut 10 000 yhtäaikaista pelaajaa ja jo nyt vain reilu viikko pelin julkaisun jälkeen pelaajia on linjoilla enää reilut tuhat.

Jos peli ei onnistu edes julkaisuhetkellä keräämään kiinnostunutta yleisöä, on tilanteen parantaminen tulevaisuudessa vaikeaa. Vaikka Cruciblea vaivaavat ongelmat saataisiinkin korjattua, on uskonsa menettäneitä pelaajia enää vaikea haalia takaisin.

CRUCIBLE

”Räiskintää ja MOBA-genreä yhdistelevä Crucible yrittää vähän kaikkea, mutta ei onnistu oikein missään.”