Haastattelu: Syksyllä ilmestyvä Call of Duty: Black Ops 4 panostaa taktiseen tiimityöhön ja PC-versioon

24.06.2018 09:50 | Tuukka Hämäläinen

Syksyllä ilmestyvä Call of Duty: Black Ops 4 tuo Treyarchin pelisarjaan useita uudistuksia. Muropaketti tapasi pelin kehittäjiä Ruotsin Jönköpingissä järjestetyssä pelitapahtumassa.

Lokakuussa julkaistava Call of Duty: Black Ops 4 oli äskettäin ensi kertaa eurooppalaisten pelaajien testattavissa Jönköpingissä järjestetyssä Dreamhack Summer -tapahtumassa, kuten aiemmin raportoimme. Paikalle saapuivat myös pelin kehittäjät kertomaan tarkemmin uudesta Black Opsista, ja Muropaketti pääsi myös haastattelemaan tekijöitä.

Paikalla olikin kärrätty koko joukko kehittäjiä. Suoraan E3-messuilta Ruotsiin saapuivat Treyarchin viestintäjohtaja John Rafacz, studion vanhempi tuottaja Jonathan Moses sekä Beenox-studion luova johtaja Thomas Wilson. Väsyneellä kolmikolla oli paljon kiinnostavaa kerrottavaa Black Opsin uusista tuulista.

– Ensimmäinen muutos, jonka pelaajat tulevat huomaamaan moninpelissä, liittyy pelin rytmiin, selittää Rafacz.

– Lähestymme tällä kertaa peliä enemmän taktisen tiimityön kautta. Pelaaja voi tietenkin yhä olla Call of Duty -sankari myös omillaan, mutta pelin Specialist-hahmot on suunniteltu joukkuetyöskentelyä painottaen. Pelaajat tulevat huomaamaan, että he voivat saavuttaa enemmän yhdessä kuin yksin.

Kehittäjien mukaan Specialistien kyvyt tuovat uusia mahdollisuuksia siihen, kuinka pelaajat lähestyvät taistelua. Suuri muutos liittyy myös parantamiseen, sillä pelihahmojen terveys ei enää palaudu itsestään, vaan pelaajan täytyy itse parantaa hahmonsa taistelun keskellä.

– Sen sijaan, että vain ryntää suin päin taisteluun, täytyy huolehtia hahmonsa terveydestä ja ajatella, kuinka ylläpitää sitä suhteessa joukkueen tavoitteisiin.

Tiimipainotus näkyy Rafaczin mukaan myös käyttöliittymässä. Moninpelissä ei painoteta enää kuolemien ja tappojen suhdelukua (kill/death ratio), vaan pääpaino on joukkueen pisteillä. Jonathan Moses lisää tähän, että näin pelaaja voi olla hyödyksi ilman, että saa aikaan tiiminsä korkeimman ruumisluvun.

– Olen varmaan Treyarchin huonoin pelaaja, ja erityisen huono osumaan vihollisiin. Mutta Specialistien ansiosta minullakin on hauskaa, koska voin vaikka Reconilla pelatessani käyttää Sensor Dartia ja auttaa tiimiäni pitämään alueen hallinnassa.

– Voin siis tuoda panokseni peliin ilman, että minulla pitäisi olla hyvä K/D. Voin olla avuksi joukkueelleni ja minut palkitaan siitä, eikä meidän tarvitse välttämättä olla läheisiä ystäviä tai sopia strategioista etukäteen.

PC-versiolla pääpaino

Black Ops 4 ilmestyy samalla kertaa Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja PC:lle, mutta jälkimmäiseen on nyt panostettu entistä enemmän. PC-versiota kehittämään on tuotu myös kanadalaisstudio Beenox, joka on aiemmin auttanut esimerkiksi Call of Duty: Black Ops III:n (2015) PS3 ja Xbox 360 -käännöksten kanssa. PC-versio myös julkaistaan ensi kertaa Activision Blizzardin Batte.netissä.

– Black Ops 4 tulee tottakai olemaan upea peli myös konsoleilla, mutta PC-versiota kehittävä tiimimme tuli mukaan paljon varhaisemmassa vaiheessa. Kotona Beenoxilla tiimimme huolehtii siitä, että PC-versiossa on kaikki ominaisuudet, joita pelaajat voivat odottaa AAA-peliltä, kertoo Beenox-johtaja Thomas Wilson.

– Keskitymme erityisesti joustavuuteen, ja haluamme tuoda PC-pelaajille paljon muokattavia asetuksia, jotta he voivat pelata peliä sellaisena kuin haluavat. He voivat säätää esimerkiksi grafiikoita ja hiiren herkkyyttä, ja peli tukee myös laajakuvamonitoreita sekä ultra-laajakuvaa.

Thomas Wilson, Jonathan Moses ja John Rafacz.

Beenox kehittää PC-versiota yhdessä paitsi Treyarchin, myös Blizzardin kanssa, jotta peli saadaan tuotua Battle.netiin. Mukana kehityksessä on myös koko joukko entisiä ammattilaisia.

– Battle.net on hyvin valvottu alusta, joka sopii luonnostaan yhteen pelin kanssa. Sen avulla voi jutella kavereiden kanssa, kutsua heidät peliin mukaan, ja meillä on käytettävissämme loistava yhteensopivuuslabra, jolla varmistetaan toimivuus useilla erilaisilla alustoilla.

– Meillä on myös tiimi entisiä pro-pelaajia, jotka auttavat intohimoisesti meitä kokoamaan todella onnistuneen PC-pelikokemuksen. Omistautuneella tiimillä voidaan todella pureutua siihen, millainen PC-version pitäisi olla.

Ennen Black Ops 4:n julkaisua liikkui pelimediassa huhu, että peliä oltaisiin kääntämässä myös Nintendo Switchille. Kehittäjät kuitenkin paljastavat tämän olevan täyttä potaskaa.

– Meillä ei ole mitään suunnitelmia tuoda peliä Switchille, kuittaa Rafacz yksiselitteisesti.

Kun kehittäjiltä kysyy crossplaysta, eli alustojen välisestä moninpelistä, he toteavat vain, että vaikka se olisi teknisesti mahdollista, eivät he usko crossplayn toteutumiseen.

– Emme odota koskaan näkevämme kilpailullista moninpeliä alustojen välillä, Wilson toteaa.

Kampanja puuttuu, battle royale korvaaa

Jo ennen Black Ops 4:n julkistusta levisi huhu, ettei peli sisältäisi lainkaan yksinpelikampanjaa, ensimmäistä kertaa Call of Duty -sarjan historiassa. Tämä osoittautuikin Switch-huhusta poiketen täysin todeksi.

– On totta, että pelissä ei ole perinteistä yksinpelikampanjaa, mutta se ei tarkoita, että siitä jäisi puuttumaan tarinaa, selittää Rafacz.

– Jo Zombies-moodissa on reilusti tarinaa kolmen mukana tulevan tehtävän myötä. Lisäksi moninpeliin sisältyy myös tarinallisia elementtejä. Specialist Mission -tehtävät kertovat enemmän pelihahmoista, heidän taustoistaan ja motiiveistaan.

– Tehtävissä voi myös hioa taitojaan eri Specialistien aseiden ja kykyjen kanssa. Sillä saa pelaamiseen pienen varaslähdön ennen moninpeliin hyppäämistä.

Moses vihjaa myös, että jopa pelin uudessa Blackout-moodissa olisi ”pieniä tarinan muruja siellä ja täällä”. Blackout on Call of Duty -sarjan uusi aluevaltaus, Fortnite: Battle Royalen ja PlayerUnknown’s Battlegroundsin kannoilla kehitetty battle royale -moodi.

– Blackout on täysin ”blackopsmainen” näkemys battle royalesta, Rafacz toteaa.

– Voisi sanoa, että se on ollut tekeillä kymmenen vuotta, sillä se ammentaa runsaasti Black Ops -pelien perinnöstä. Ensimmäinen peli ilmestyi jo vuonna 2010, joten Blackoutilla on rikas historia, jonka varaan rakentaa.

Blackoutia ei ole vielä esitelty edes lehdistölle, eikä moodista ole paljastettu paljonkaan. Sen tiedetään kuitenkin yhdistelevän samalle pelialueelle monia Black Ops -peleistä tuttuja karttoja, ja tuovan mukanaan myös aiemmista peleistä tuttuja hahmoja. Blackout tulee kuitenkin perusteiltaan muistuttamaan muita battle royale -pelejä.

– Tietyt mekaniikat, kuten kartalle pudottautuminen ja varusteiden etsiminen tuntuvat varmasti tutuilta, mutta samalla ne tuntuvat myös Black Opsilta, Rafacz kuvailee.

– Aseet, sijainnit ja taistelutuntuma ovat tuttuja Black Opsista, lisää Moses.

Monet pelaajat ovat kiinnostuneita siitä, tulevatko Call of Duty -pelit Black Ops 4:n myötä luopumaan pysyvästi yksinpelistä. Kehittäjät eivät osaa vielä kommentoida asiaa suuntaan tai toiseen.

– Black Ops -pelit ja Call of Duty -sarja laajemminkin on osoittanut, että se on hyvin mukautuvainen ja sopii uusiin kokeiluihin. En sanoisi, että sitoutuisimme vielä siihen, miten asiat hoidetaan tulevaisuudessa, Moses toteaa.

Call of Duty: Black Ops 4 ilmestyy PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle 12. lokakuuta.

Muropaketin uusimmat