Uusimmat

Ratchet & Clank Future: A Crack in Time sisältää enemmän tarinaa

22.10.2009 13:35 Jukka O. Kauppinen

Sonyn konsolien suosituimpiin ja tunnetuimpiin pelisarjoihin kuuluva Ratchet & Clank on niin lähellä PlayStationien maskottia kuin vain mahdollista. Kissamainen Ratchet robottiystävineen on viihdyttänyt meitä jo seitsemän vuoden ajan.

Sarjan seuraava osa laskeutuu keskuuteemme marraskuussa. Future-trilogian päättävä A Crack in Time lupaa solmia yhteen ison kasan pelisarjan vielä irrallaan olevia tarinoita ja tarjota siinä ohessa myös maittavan toimintaseikkailun. eDome otti selvää mitä on luvassa.

Ratchet-sarjan ensimmäinen peli ilmestyi vuonna 2002 PlayStation 2 –konsolille. Eri pelejä on myyty tähän mennessä päälle 17 miljoonaa kappaletta PS2:lla, PSP:llä ja myös PS3:lla. Niinpä se on yhä edelleen yksi Sonyn tärkeimpiä tuotteita ja menestyksen toivotaan jatkuvan myös Crack in Timessä.

Ratcherin lumo

Ratchet & Clankit ovat olleet aina hyvin huumoripitoisia ja tarinallisia tasoloikkaseikkailuja. Hahmot tarinoivat ja vitsailevat jatkuvalla syötöllä. Pitkän pelisarjan aikana pelaajat ovat kohdanneet myös mittavan liudan erilaisia sekopäisiä vastustajia ja kumppaneita. Eikä päähenkilöitäkään voi ihan tavanomaisina pitää. Lombax-lajin viimeiseksi luultu Ratchet on näpsäkkä ja taitava pikku otus, Clank taas hänen paras ystävänsä, purevaa huumoria viljelevä fiksu robotti.

Huumorin ja sekopäisyyden yhdistelmä onkin toiminut niin hyvin, että ensimmäinen Ratchet & Clank peli sai kunnian olla kaikkien aikojen ensimmäinen Sonyn konsolien oheen bundlattu länsimainen peli. Se on samalla myös mahdollisesti kaikkein aikojen menestynein länsimainen pelisarja Japanissa. Suosio näkyy myös siinä, että veitikoille tehdään ikiomaa manga-sarjaa.

Crack in Timen tarina jatkaa Quest for Bootyn shokeeraavan lopun. Bootyssä seikkailu oli päättymässä onnekkaasti, kun Clank yhtäkkiä katosi. Kävi ilmi, että kaksikon vanha vastustaja Dr. Nefarious on kidnapannut pikku robottimme. Ratchet on surun murtama ja etsii kaveriaan kaikkialta galaksista. Vuoden etsintöjen jälkeen hän saa johtolangan ja pelastusoperaatio alkaa toden teolla.

Ystävämme pelastustarinan ohella pelissä päädytään tietysti myös pelastamaan koko galaksia ja sotkeudutaan muihinkin erikoisiin juonikuvioihin.

Koska Crack in Time on trilogian päätöstarina, niputetaan siinä sekä paljon juonikuvioita että lämmitellään vanhoja. Pelissä vilahtaa muun muassa monia aiemmista peleistä tuttuja, pelaajien suosikeiksi nousseita hahmoja, vaikka uusissakaan tuttavuuksissa ei säästellä.

Trilogian päättyminenhän ehti säikäyttää monet Ratchet & Clank –fanit, sillä he ehtivät luulla tämän tarkoittavan koko pelisarjan päättymistä. Mutta ei sentään. Kyse on vain näiden kolmen pelin kokonaisuudesta. Sarja kyllä jatkuu aivan varmasti, mutta missä muodossa? Siihen emme saaneet vielä vastausta.

Insomniacin jampat esittelevät teostaan.

Enemmän tarinaa

Vaikka Ratchet & Clankit ovatkin toimintaa ja tasoloikkaa, niin myös tarinalla on ollut aina suuri Ratchet & Clankeissa. Sitä on tarjolla nytkin, ehkä jopa muutamaa viimeisempää osaa enemmän. Tai ainakin sydämellisemmin, sillä pelaajalle luvataan tarjoilla enemmän vastauksia kuin kysymyksiä. Samalla Ratchetin hahmoa syvennetään kertomalla muun muassa tämän taustoista ja ihmis/aliensuhteista enemmän. Syvempien tunteiden esittäminen ja suoranaisten sydämellisten hetkien esittely onkin ollut yksi pelin suunnittelun kantavista teemoista.

 

 

Pelilisesti suurimmat uutuudet ovat avaruudessa lentely ja erilaiset aikakikat. Kuten pelin nimestäkin voi päätellä, eri puolilla galaksia tapahtuu kummallisia aikahäiriöitä. Näiden myötä matkataan jopa ajassa, tarvittaessa jopa muuttaen historian kulkua.

Seikkailu ei etene tiukan lineaarisesti tehtävästä ja tapahtumasta toiseen, vaan pelaaja voi itse kiitää pitkin avaruuksia laskeutuen planeetoille ja pikku kuihin suorittamaan erilaisia isompia ja pienempiä tehtäviä mielihalujensa mukaan. Pienemmät kuut ovat kuin yksittäisiä kenttiä, joiden läpi selvitessään pelaaja palkitaan pienillä hyödyllisillä bonuksilla. Planeetat itsessään ovat suuria kokonaisuuksia, joissa voi ihmetellä, tutkia ja touhuta.

Imsomniac kertoo, että avaruuslentely päätyi nykymuotoonsa pitkän testaamisen ja iteroinnin myötä. Tiimi ehti tehdä pelattavat versiot myös muun muassa täysin 3D:nä toteutetusta että ylhäältä kuvatusta avaruusaluslentämisestä, mutta nykymeininki todettiin lopulta parhaaksi. Nyt avaruusalukset kiitävät tyylikkäästi toteutetussa avaruudessa, joka antaa mukavan pseudo-3D-vaikutelman, vaikka varsinainen toiminta onkin yksinomaan laakealla tasolla.

Avaruudessa lentäminen ja kuissa touhuaminen on siinä määrin suuri osa peliä, että siihen on ympätty myös yksi pelaamiseen liittymätön mutta tunnelmaa kohottava ominaisuus. Näet avaruusradio. Valittavissa on kolme kanavaa, joiden ohjelmat kuulostavat hauskoilta, jopa naurulihaksia revähdyttäviltä. Pelitiimi on laukonut parastaan ja radio-ohjelmat tuovatkin lentelyyn hupaisan lisän.

Pikaisen testaamisen perustella peli tuntuu miellyttävältä ja lystikkäältä. Tekijätiimin puheet elokuvamaisen tunnelman tavoittelusta eivät ole pelkkää sumutusta, vaan peli viehättää hahmojensa ulkoasulla, puheilla ja tyylillä. Peluu ei ole pelkkää suinpäin juoksemista tilanteesta toiseen, vaan tapahtumia perustellaan ja käsitellään ennen niitä sekä toiminnan aikana. Paikottain uudet paikat ja vastaantulijat saivat oikein ihmettelemään, että onpas tiimi todellakin käyttänyt mielikuvitustaan otuksia ja maisemia miettiessään. Pelejä uskaltaakin välillä kehua kaikista viihdealustoista mielikuvitusta tehokkaimmin ruokkiviksi, sillä ei tällaisia ympäristöjä pystyttäisi rakentamaan esimerkiksi elokuviin, ainakaan pikkurahalla.

Toiminta itsessään on perinteistä Ratchet & Clankia, tietysti moninaisin lisukkein. Käytettävissä on runsaasti niin vanhoja aseita kuin uusia, vekkulimaisia keksintöjä. Peli onkin todellisen ase- ja vekotinhullun unelmaluomus, kaikenlaista päheää ja ihmeellistä kun löytyy runsain mitoin. Esimerkiksi vastustajat apinoiksi muuttava pyssy tai diskopalloase ovat melkoisen hämmentäviä vekottimia, kun taas leijukengät muuttavat käytettäessä pelimekaniikkaa huimasti. Enää ei pelkästään juosta tai hypitä, vaan myös liidetään ja kiidetään ilmain halki.

A Crack in Timestä on tässä vaiheessa turha runoilla kovin syvällisiä, sillä pelin arvostelu on tulossa aivan lähiaikoina ja ilmestymispäiväkin häämöttää kulman takana. Todettakoon siis, että nähdyn ja kokeillun perusteella luvassa on laadukas toimintaseikkailu, jonka parissa sarjaa entuudestakin tuntematon viihtyy varmasti. Vauhdikas toiminta-tasoloikka on tehty tyylillä, huumorilla ja tarinaan on panostettu. Sarjan pidemmän linjan ystäviäkin on muistettu, joten heille tarjotaan aimo annos vaativaa sisältöä. Esimerkiksi eräs megapahis kaatuu vasta toisella läpipeluukerralla ja hardcore-tason ongelmat tarjonnevat haastetta kovimmillekin ratchetclank-klaanin jäsenille.

Kuulostaa siis hyvältä. Jäämme odottamaan maestro Lehtosen näppäimistöllä syntyvää arvostelua. Sen lisäksi luvassa on Insomniacin käsikirjoittajan haastattelu!

Ratchet & Clank: A Crack in Time julkaistaan PS3:lle 4.11.2009.

 

Tekijä: Insomniac Games
Julkaisija: Sony
Tulossa: PlayStation 3, 4.11.2009
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: Ratchet & Clank Future: A Crack in Time
Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Jälkipelissä Ratchet and Clank 3

Ratchet & Clank: Quest for Booty (PS3)

Ratchet & Clank: Size Matters (PSP)

Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3)

Ratchet and Clank 3 (PS2)

Secret Agent Clank (PS2)

Lue myös

Assassin’s Creed II – haastattelussa pelin tuottaja

Blobo – suomalainen superpallo haastaa Wii Sportsin

Forza Motorsport 3 – haastattelussa Turn 10:n autopeliguru Dan Greenawalt

Nintendon ja Amo Oy:n perhetapahtuma Heurekassa