Uusimmat

Rise of Nations: Rise of Legends (PC)

10.04.2007 12:31 Jason Ward

Big Huge Games aiheutti pienoisen mullistuksen vuonna 2003, kun tuoreen pelitalon neitsyttekele Rise of Nations löysi tiensä pelaajien tietoisuuteen. Vaikka rts-lehmästä alkoivat olla viimeisetkin maidonrippeet puristettu, Rise of Nationsin onnistui tarjoilla tuulahdus tuoreutta ja omaleimaisuutta, vaikka peli uudisti reaaliaikaisten strategiapelien genreä korkeintaan viitteellisesti. Peli oli suuri, kaunis ja monipuolinen, ja se miellytti niin reaktionaksujen ystäviä kuin civilizationisteja.

Nyt Big Huge Games on taas samaisen puolikuolleena määkivän lehmän kimpussa. Historiallinen kattaus on heivattu steampunkin ja fantasian tieltä, ja pelin ulkoiset avut on modernisoitu kertaheitolla. Tervetuloa Rise of Legendsin maailmaan.

Vielä se vanha potkii

Rise of Legends ei pyri uudistamaan rts-genreä, vaikka tarjoileekin pikkuporkkanoita loppuunkalutun genren kliseiden makua parantamaan. Pelin kiintoisin ominaisuus ovat konfliktin kolme osapuolta. Neo-renessanssin pauloissa höyrykoneitaan ohjastavat Vincit ovat pelin tavanomaisin ja ihmismäisin rotu, kumartaen kuningas teknologian suuntaan. Mieltä ja henkisiä arvoja fyysisen voiman sijaan painottavat Alinit luottavat magiaan. Eriskummallista pseudo-orgaanista teknologiaa hyödyntävät Cuotlit ovat kuin Frank Herbertin villeimmistä visioista repäistyjä heimosotureita ja samalla joukon mielenkiintoisin ilmestys.

Vaikka rodut eivät varsinaisesti edusta omaperäisyyden riemuvoittoa yksilöllisesti tarkasteltuna, kolmen rodun välinen (epä)tasapaino muodostaa mielenkiintoisen kokonaisuuden, jossa voimasuhdanteiden punnitseminen ja strategioiden viilaaminen hengittävät totuttua vapaammin. Toisaalta kolmikon kirjavuudesta puristetaan melko vähän irti yksinpelikampanjan tehtävissä, mutta etenkin moninpeliä ajatellen rotukirjon kanssa tasapainoilu tarjoaa uudenkarheaa tuntumaa.

Tietokonetta vastaan pelatessa rotujen väliset erot heijastuvat negatiivisessa valossa, sillä tekoäly luottaa tuttuun kiusajoukoilla rushaukseen eikä osaa hyödyntää eri rotujen vahvuuksia. Käytännössä ongelma on siis täysin sama kuin Rise of Nationsissa. Peli ei myöskään tarjoile pahemmin vaihtelua tavallisesta ”kaikki lihoiksi” -kaavasta, vaikka voiton edellytykset marginaalisesti vaihtuvatkin skenaariosta toiseen.

Ja potkii ja potkii

Rise of Legends on pelillisesti hienosäädetty Rise of Nations, joten jyvälle pääsee hetkessä. Kampanjatehtävät noudattavat useimmiten samaa kaavaa. Pelaaja pusketaan tantereelle pikkujoukon kanssa, sitten kasvatetaan omaa lääniä, luodaan kauppareittejä ja kerätään resursseja, haalitaan riittävästi sotajoukkoja kokoon ja lopuksi käydään niistämässä vihujen nenut. Mukana on luonnollisesti myös RoN:sta tuttu rajajärjestelmä, jonka myötä pelaajan kaupunkien mittakaava määrittää hallinnassa olevan alueen koon.

Pelin merkittävimmät uudistukset ovat kosmeettisia. Ulkoasu on siirretty 3D-aikaan ja laitevaatimukset ovat sen mukaiset, mutta silmien eteen levittyvät näkyvät eivät vastaa konehuoneelta vaadittua vääntöä. Vaikka 2D tuntuu tänä päivänä olevan useimmille pelitaloille suoranainen kirosana, osoittaa Rise of Legends tyhjentävästi että toisinaan vanhanaikainen lanaa modernin littanaksi. Rise of Nationsin pikantti, yksityiskohdilla kirjailtu isometrinen 2D-grafiikka pesee Rise of Legendsin karut ja autiot 3D-näkymät mennen tullen.

Rise of Nations oli pelillisesti tuttujen elementtien taidokasta kierrätystä, ja Rise of Legends on ytimeltään sama peli uusissa kuoseissa hienoisin viilailuin. Fantasian puolelle siirretty kattaus on mielenkiintoinen, mutta muilta osin uudistukset ovat perin pintapuolisia. Rise of Legends ei myöskään ole yhtä vetovoimainen tuttavuus kuin isoveljensä, vaikka pyrkiikin tarjoamaan mukaansatempaavamman pelikokemuksen. Erikoiset rodut ja omalaatuinen graafinen tyyli eivät onnistu peittämään kuorrutuksen alla sykkivää vanhaa tuttua pelirunkoa, joka on Rise of Nationsin ja Thrones and Patriots -lisälevyn myötä käynyt jo riittävän tutuksi.

Rise of Legends on kelpo reaalinaksuttelu, jonka uskoisi viehättävän niin kevyempien naxujen ystäviä kuin myös syvyyttä strategiasoppaansa kaipaavia. Valitettavasti pelimekaniikan uudistukset tuntuvat usein pinnallisilta ja toisinaan jopa päälleliimatuilta, uuden kiillon alla kun sykkii vanha tuttu sydän joka ei uusista liirumlaarumeista juuri hyödy. Rise of Legends on 3D-kasvojenkohotuksen läpikäynyt Rise of Nations, jota on ryyditetty puolivillaisilla lisäominaisuuksilla. Tykkää ken tahtoo, vaan ainakin tämä arvostelija viettää aikansa jatkossakin mielummin Rise of Nationsin parissa.

 

Tekijä: Big Huge Games
Julkaisija: Microsoft
Testattu: PC
Saatavilla: PC
Pelaajia: 1-8
Pelin kotisivut: http://www.microsoft.com/games/riseofnations/