Arvostelu | Biomutant on omaperäinen seikkailupeli, jossa olisi ollut aineksia paljon parempaan

25.05.2021 19:04 | Ilari Hauhia

Experiment 101:n kehittämä avoimen pelimaailman roolipeli Biomutant yhdistelee kiehtovalla tavalla The Legend of Zelda: Breath of the Wildiä ja Ratchet & Clankia. Harmillisesti pelin avoin maailma jää tyhjäksi, eikä kamppailu tunnu niin hyvältä kuin sen kuuluisi.


Hood Outlaws box artJulkaisupäivä: 10.5.2021
Studio: Experiment 101
Julkaisija: THQ Nordic
Saatavilla: PC (testattu), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One ja Xbox Series X|S
Pelaajia: 1
Ikäraja: K-12
Peliä pelattu arviota varten: noin 14 tuntia


Biomutant on ollut alusta alkaen Stefan Ljungqvistin johtamalle Experiment 101:lle kunnianhimoinen projekti. Tukholmalaisen pelistudion leivissä ei työskentele kovinkaan monta kehittäjää, mutta Experiment 101 päätti siitä huolimatta kokeilla siipiään suurikokoisen avoimen pelimaailman ja sen päälle leivotun roolipelin kanssa. Vaikka lopputuloksessa olisi ollut vielä hiomisen varaa, on hienoa, että useiden vuosien ajan työstetty Biomutant ylipäätään näki päivänvalon.

Valtavan ekokatastrofin jälkeiseen aikaan sijoittuvan Biomutantin keskiössä on Tree of Life, elämänpuu, joka ylläpitää koko planeetan elämää. Pelaaja itse astuu mutanttieläimen saappaisiin ja joutuu tekemään koko maailmaan vaikuttavan valinnan. Pelaaja voi joko pelastaa elämänpuun tai päättää sen päivät lopullisesti.

Elämänpuulla on useita valtavia juuria. Biomutant ei pakota pelaajaa olemaan tarinan sankari, vaan halutessaan elämänpuun kuolemista voi jopa edesauttaa. Jokaisen juuren päässä on valtava World Eater -hirviö, jonka pelaaja voi kukistaa. Taistelun jälkeen pelaaja saa päättää, antaako hän hirviön jatkaa elämänpuun juuren tuhoamista vai ei.

Biomutantin aikana voi liittoutua maailmasta löytyvien heimojen kanssa, joista osa on elämänpuun säilyttämisen ja osa sen tuhoamisen kannalla. Biomutantin lopetus riippuu siitä, kuinka hyvin pelaaja onnistuu suojelemaan elämänpuuta – vai suojeleeko ollenkaan.

Biomutant

Biomutantin avoin maailma on upean omaperäinen ja värikäs. Kartalla asustavat mutanttiotukset ovat mielikuvituksellisia ja satukirjamaisesta luonnosta on oikeasti hauska etsiä ja löytää asioita.

Ruudulla ei välky häiritseviä opastenuolia, vaan mahdolliset sivutehtävät ja muu tekeminen on merkitty karttaan hienovaraisesti tyylillä ”mene tänne, ja saatat löytää jotain kiinnostavaa.” Kartan rakenteen puolesta Biomutant muistuttaakin The Legend of Zelda: Breath of the Wildiä.

Ikävä kyllä pelimaailmassa on sen suureen kokoon nähden harmillisen vähän sisältöä, mikä johtunee pienen studion rajallisista resursseista. Matkat eri tehtävien välillä ovat usein pitkiä ja tyhjiä, eikä vastaan asetu välttämättä edes satunnaisia vihollisia.

Mikäli pitää hidastempoisesta seikkailusta, voivat pitkät siirtymät tuntua mukavan rauhallisilta, mutta toimintaa odottava pelaaja saattaa tylsistyä nopeasti. Lisäksi Biomutantin kaupungit ja kylät vaikuttavat usein tyhjiltä ja viimeistelemättömiltä.

Seikkailun taustalla soiva soundtrack on sinällään hyvältä kuulostavaa, mutta samalla melko geneeristä fantasiamusiikkia.

Biomutant

Avoimen pelimaailman tyhjyyden lisäksi myös Biomutantin Ratchet & Clankista vaikutteita ottava kamppailu kärsii ongelmista. Erilaisia hyökkäyscomboja on paljon, mutta niiden yhdistely ei tunnu kovin sulavalta. Usein kamppailu muuttuu aivottomaksi nappuloiden hakkaamiseksi sen sijaan, että eri vihollisia laitettaisiin kanveesiin harkituilla liikesarjojen yhdistelmillä.

Muutenkin Biomutant tuntuu ainakin medium-vaikeustasolla liian helpolta. Vihollisten tekoäly ei ole parhaimmasta päästä, mikä tekee etäältä toimivista aseista, kuten pistoolista tai bumerangista, liian ylivoimaisia. Usein vihollisten ympärillä voi vain juosta laajaa kehää, eivätkä paikalleen pyörimään jäävät vastustajat pysy pelaajan perässä. Etäältä vahinkoa tekevät aseet tuntuvat lähes tilanteessa kuin tilanteessa lähitaisteluaseita paremmilta, joten miekat, tikarit ja muut vastaavat jäävät helposti repun pohjalle pölyttymään.

Hiirellä ja näppäimistöllä Biomutantin kontrollit ovat jokseenkin kehnot, minkä huomaa erityisesti taistelutilanteissa. Näin myös PC-pelaajien kannattaa käyttää peliohjainta, mikäli sellainen kotoa löytyy.

Biomutant

Taistelun ja seikkailun ulkopuolella oman mutantin kehitys on tehty tarpeettoman monimutkaiseksi. Eri kykypuita joutuu tutkimaan useiden eri valikoiden takaa eikä valintojen vaikutuksista anneta aina tarpeeksi tietoa. Pelin crafting-systeemi on kuitenkin hyvä, ja sen avulla voi luoda monipuolisia varusteita mutantin käyttöön.

Vaikka Biomutantissa olisi vielä hiottavaa, ei kyse ole silti lainkaan huonosta pelistä. Omaperäinen pelimaailma outoine otuksineen antaa paljon anteeksi ja tekee Biomutantista mieleenpainuvan kokemuksen. Täyttä hintaa Biomutantista ei välttämättä kannata maksaa, mutta alelaarista löydettynä seikkailu on ehdottomasti tutustumisen arvoinen.

Erityisesti Biomutantia voi suositella hidastempoisten avoimen pelimaailman seikkailujen ystäville. Pelin taustalle voi avata vaikkapa podcastin, jota kuunnellessa värikkäässä fantasiamaailmassa on mukava seikkailla kaikessa rauhassa.

BIOMUTANT

”Biomutant on upean omaperäinen seikkailu, mutta sen avoin pelimaailma ja kamppailu olisivat kaivanneet vielä lisätyötä.”

Muropaketin uusimmat