Uusimmat

Intel tuo ExtraSS-tekniikan näytönohjaimiinsa – sulavoittaa pelien ruudunpäivitystä

Kuva: © Intel

19.12.2023 07:47 Muropaketin toimitus

Intel aikoo tuoda pelikokemuksia sulavoittavan ExtraSS-tekniikan näytönohjaimiinsa.

ExtraSS on samantyyppinen tekniikka kuin mitä Nvidian DLSS 3 Frame Generation ja AMD:n FSR 3:n AFMF -interpolointitekniikat tarjoavat. Erona kuitenkin on, että ExtraSS käyttää extrapolointia interpoloinnin sijaan.

Interpoloinnissa kahden kehyksen väliin lasketaan uusi kehys sulavoittaen näin videota tai peliä. Extrapoloinninissa uuden välikehyksen luomiseen ei käytetä kahta kehystä, vaan ainoastaan yhtä.

Extrapoloinnissa on hyötynsä interpolointiin nähden – mutta myös haittansa. Extrapoloinnissa informaatiota on vähemmän käytettävissä, joka voi johtaa suurempaan määrään artefakteja kuin interpoloinnissa. Etuna on, että extrapoloinnissa on lyhyempi vasteaika, joka on hyödyllistä pelaamisessa.

Intelillä on kuitenkin keinonsa artefaktien minimoimiseen. ExtraSS hyödyntää ainakin liikevektoreita ja spatiaalista dataa visuaalisen laadun parantamiseksi. Intel ei ole vielä julkaissut suurelle yleisölle materiaalia, josta tekniikan laatua voisi arvioida.