Uusimmat

ATI Radeon 9800 Pro

20.05.2003 00:00 Muropaketin toimitus

Pari kuukautta virallisen julkaisun jälkeen Radeon 9800- ja 9600-sarjan näytönohjaimien saatavuus on edelleen erittäin heikkoa. Maahantuojien varastosaldo on näyttänyt nollaa jo pidemmän aikaa ja eri näytönohjainvalmistajat ilmoittavat jatkuvasti uusista myöhästymisistä. Onneksi tilanne näyttäisi vihdoinkin helpottuvan ja esimerkiksi Club3D:n valmistamia Radeon 9800 Pro -näytönohjaimia on saapunut myyntiin kauppojen hyllyille.

Tällä kertaa testaamme Muropaketissa ATI:n Radeon 9800 Pro -referenssinäytönohjaimen ja vertailemme sitä testeissä useampaan kilpailijaan. Mukana ovat GeForce FX 5800 Ultra, GeForce FX 5600, Radeon 9700 Pro ja GeForce 4 Ti-4600.

Tässä artikkelissa ei tutustuta R350-grafiikkapiirin liukuhihnoihin tai ominaisuuksiin sen tarkemmin, sillä Radeon 9800 Pro ei ole käytännössä kuin hieman paranneltu Radeon 9700 Pro. Tutustuimme Radeon 9700 Pron ominaisuuksiin ja arkkitehtuuriin jo viime syksynä. Suosittelenkin lukemaan kyseisen artikkelin, jos R300-piirin taustat ovat hämärän peitossa.

Muropaketti, Club3D Radeon 9700 Pro

ATI Radeon 9800 Pro 128 MB

Mikä sitten on uutta Radeon 9800 Prossa verrattuna Radeon 9700 Prohon? Yksinkertaisesti hieman korkeammat kellotaajuudet grafiikkapiirille ja DDR-muisteille sekä optimoinnit HDL:ään reunojen pehmennyksen ja anisotrooppisen suodatuksen osalta.

HDL eli Hardware Description Language on koodia, joka määrittelee kaiken mikä menee tuotannossa grafiikkapiirin sisälle. Käytännössä R350-piirin koodiin tehtiin optimointeja reunojen pehmennyksen ja anisotrooppisen suodatuksen algoritmien osalta, joiden avulla suorituskyky parani merkittävästi.

R350-grafiikkapiiri toimii 380 megahertsin kellotaajuudella ja siitä löytyy R300-piiristä tutut kahdeksan renderöintiliukuhihnaa. DDR-muistit toimivat puolestaan 680 MHz:n kellotaajuudella ja muistiväylä on 256-bittinen. Muistiväylän kaistanleveydeksi muodostuu näin ollen 21,8 gigatavua sekunnissa.

Näytönohjaimen piirilevy on hieman kookkaampi, kuin Radeon 9700 Pron, johtuen virransyöttöön kuuluvista lisäkomponenteista. Muuten komponenttien sijoittelu on hyvin pitkälle samanlainen.

Radeon 9800 Pron R350-grafiikkapiiri käyttää FCBGA-kotelointia ja ytimen ympärillä on tuttu murtumista ehkäisevä suojus. Ytimen pinta on peilikiiltävä eikä sininen, kuten vanhemmissa R300-piireissä. Ilmeisesti piirien valmistajan TSMC:n tuotantolinjoilla on tehty jonkinlaisia muutoksia liittyen valmistusmenetelmiin.

Ulkoinen virtaliitin on nykypäivän huippunäytönohjaimissa jo lähestulkoon standardiominaisuus ja Radeon 9800 Pro on varustettu neljäpinnisellä molex-liittimellä. Radeon 9700 Prossa käytettiin hieman pienempää korppuaseman virtaliitintä.

Radeon 9700 Pron takapuolella sijaitsevat kaksi todella paljon lämpöä tuottavaa ohjauspiiriä ovat siirretty Radeon 9800 Prossa piirilevyn etupuolelle ja ne ovat varustettu jäähdytyssiilillä. Myös virtaliittimen läheisyydessä oleva piiri on saanut päälleen pienen jäähdytyssiilin.

Liitäntöihin kuuluvat perinteiset VGA-, DVI- ja TV-out-liittimet. Näytönohjaimesta on olemassa myös All-in-Wonder-versio, jonka ominaisuuksiin kuuluu muun muassa TV- ja radio-virittimet.

Radeon 9700 Pron jäähdytyssiili ei ollut aivan loppuun asti suunniteltu, sillä grafiikkapiirin ympärillä olevan suoja oli hieman korkeampi kuin itse ydin. Näin jäähdytyssiili ei ottanut suoraa kontaktia grafiikkapiiriin, vaan lämpö siirtyi välissä olevaa massaa pitkin.

Radeon 9800 Pron referenssijäähdytyssiili on suunniteltu kokonaan uusiksi ja pohjasta löytyykin juuri ytimen kohdalta pieni koroke. Grafiikkapiirin ja jäähdytyssiilin välissä on hopeatahnaa parhaan mahdollisen lämmönsiirtymisen toivossa. Itse siilissä on tuulettimen kohdalla vielä neljä reikää.

DDR-muistit ovat tuttuun tapaan Samsungin valmistamat ja µPGA-koteloidut. Muistipiirit ovat nopeudeltaan 2,8 nanosekuntia, joten ne ovat speksattu toimimaan 700 megahertsin kellotaajuudella. Piirilevyltä löytyy yhteensä kahdeksan 16 megatavun muistipiiriä.

Catalyst 3.4 -ajurit

Testeissä käytettiin juuri julkaistuja Catalyst 3.4 -ajureita yhdessä uuden 7.88-ohjauspaneelin kanssa. Ulkonäöltään ja säädöiltään ajurit ovat identtiset aikaisempien Catalyst 3.2 -ajureiden kanssa, mutta ero näkyy pienenä parannuksena suorituskyvyssä ainakin Radeon 9800 Pro -näytönohjaimella.

Radeon 9800 Pron kanssa käyttöön tulevat Smoothvision 2.1 -asetukset. Testeissä tekstuurien ja mipmap-yksityiskohtien asetukset annettiin olla niin kuin ne ovat vakiona, eli Direct3D-rajapinnalle High Quality ja OpenGL-rajapinnalle Quality ja High Quality.

Testien aikana ajurit toimivat moitteetta eikä epävakautta tai minkäänlaisia bugeja havaittu.

Testikokoonpano

Testeissä ovat mukana Futuremarkin 3DMark03 ja 3DMark2001SE, Unreal Tournament 2003 ja Quake 3 Arena. 3DMark-testit ajettiin vakioasetuksilla ilman visuaalisia parannuksia ja pelitestit puolestaan 4X-reunojenpehmennyksellä ja 8X quality anisotrooppisella suodatuksella. En enää jaksa uskoa, että kukaan yli 500 euron näytönohjaimen omistaja pelaisi pelejä ilman kuvanlaatua ja visuaalista näkymää parantavia lisäominaisuuksia.

Vertailukohtina onkin sitten melkoinen joukko tämän päivän yleisimpiä näytönohjaimia. Mukaan ovat mahtuneet Terratec Mystify 5800 Ultra, joka perustuu NV30-grafiikkapiiriin, Hercules Radeon 9700 Pro (R300), Asus GeForce FX 5600 (NV31) ja Asus GeForce 4 Ti-4600 (NV25).

Radeon 9800 Pron kanssa käytettiin siis juuri julkaistuja Catalyst 3.4 -ajureita ja ne toimivat testikokoonpanossa ilman ongelmia. Ajureiden suorituskyky oli hieman parempi kuin Catalyst 3.2 -ajureilla.

Mukaan testeihin saatiin myös Asuksen GeForce FX 5600 -näytönohjain, johon tutustumme tarkemmin myöhemmin yhdessä Radeon 9600 Pro -näytönohjaimen kanssa. GeForce FX 5600:n kanssa käytettiin tuoreita Detonator FX 44.03 -ajureita, joista on liikkeellä varsin ikäviä huhuja. 3DMark03-testissä 44.03-ajureilla tuli 100 pistettä parempi tulos kuin 43.45-ajureilla.

Yllä olevassa kuvassa Radeon 9800 Pro, Radeon 9700 Pro, GeForce FX 5600 ja GeForce 4 Ti-4600. Kuvasta puuttuu Terratec Mystify 5800 Ultra, mutta yksityiskohtaisia kuvia siitä voit tarkastella Muropaketin aikaisemmin julkaistusta artikkelista.

  • AMD Athlon XP 2600+ (166 MHz FSB)
  • Epox 8RDA+ (nForce2)
  • 2 x GeIL PC3500 256MB (CAS 2-5-2-2)
  • ATI Radeon 9800 Pro
  • Catalyst 3.4 (Build 7.88)
  • Terratec Mystify 5800 Ultra
  • Detonator 43.45
  • Hercules 3DProphet 9700 Pro
  • Catalyst 3.2 (Build 7.84)
  • Asus GeForce FX 5600
  • Detonator 44.03
  • Asus GeForce 4 Ti-4600
  • Detonator 43.45
  • IBM Deskstar 10,2GB
  • Fortron 350 W
  • Windows XP

3DMark03

Futuremarkin 3Dmark03-testiohjelma mittaa näytönohjaimen DirectX 8.1- ja 9.0-suorituskykyä neljän eri testiosion muodossa. Alla testin kokonaistulokset sekä jokaisen pelitestin yksityiskohtaiset ruudunpäivitysnopeudet.

Radeon 9800 Pro voittaa GeForce FX 5800 Ultran hieman yli 200 pisteellä ja Radeon 9700 Pron jopa tuhannella pisteellä.

Kun tuloksia vertaillaan tarkemmin, havaitaan että Radeon 9800 Pro ja GeForce FX 5800 Ultra ovat jokaisessa testissä kohtalaisen tasaväkisiä. GeForce 4 Ti-4600 -näytönohjaimella ei Mother Nature -testiä voitu ajaa DX 9.0 -tuen puuttumisesta johtuen.

3DMark2001SE

3DMark2001SE mittaa näytönohjaimen DirectX 7- ja DX 8.1 -suorituskykyä myös neljän pelitestin avulla. Jokaisesta testistä ajetaan low detail- ja high detail -versiot. Mukana on ainoastaan kokonaistulos.

Radeon 9800 Pro voittaa GeForce FX 5800 Ultran yli 750 pisteellä ja jälleen Radeon 9700 Pron tuhannella pisteellä. Yllätykseksi GeForce FX 5600 suoriutui testistä heikommin kuin GeForce 4 Ti-4600.

Unreal Tournament 2003

Unreal Tournament 2003 käyttää tällä hetkellä ehkäpä uusinta 3D-pelimoottoria ja se soveltuu hyvin osaksi nopeustestejä. UT2K3 julkaistiin syyskuussa 2002 ja Muropaketin testeissä käytetään netistä löytyvää ilmaista demoa (102MB). Testit ajettiin HardOCP:n julkaisemalla skriptillä, joka ajaa kolme kenttää läpi 1024×768-, 1280×1024- ja 1600×1200-resoluutioilla. Testeissä käytettiin DirectX-rajapintaa ja High quality -asetuksia.

DM-Antalus

DM-Asbestos

CTF-Citadel

1024×768-resoluutiolla Radeon 9800 Pro tykittää tauluun noin 20 – 30 fps parempia tuloksia, kuin pikkuveli Radeon 9700 Pro. Tuloksista näkyy selvästi R350-piirin reunojen pehmennyksen ja anisotrooppsien suodatuksen optimoinnit. GeForce FX 5800 Ultra jää Radeon 9800 Pron jalkoihin lähes jokaisessa testissä ja jokaisella resoluutiolla noin 40 – 50 fps.

Quake 3 Arena

Quake 3 Arena on jo hieman vanha ID Softwaren kehittämä OpenGL-pelimoottori, joka siirtyy piakkoin Muropaketin testeistä eläkkeelle. Timedemo demo001 ajettiin läpi High Quality -asetuksella 1024×768-, 1280×1024- ja 1600×1200-resoluutioilla.

Tulokset ovat hyvin pitkälle samankaltaiset kuin Unreal Tournament 2003:ssa. Radeonit päihittävät GeForce FX -sarjan näytönohjaimet melko kirkkaasti.

Ylikellottaminen

ATI Radeon 9800 Pron ylikellottamista testattiin Rage3D Tweak -ohjelman avulla, joka sisältää varsin yksinkertaiset säädöt grafiikkapiirin ja DDR-muistien kellotaajuuksien korottamiseen. Vakiona Radeon 9800 Pron grafiikkapiiri toimii siis 380 megahertsin ja DDR-muistit 680 megahertsin kellotaajuuksilla.

Ylikellotustesteissä haettiin korkeimmat vakaat kellotaajuudet grafiikkapiirille ja muisteille siten, ettei kuvassa näkyisi yhtään grafiikkavirheitä. 3Dmark03-testiohjelma rullasi kiltisti läpi, kun R350-piiriä ajettiin esimerkiksi 420 MHz:n kellotaajuudella mutta kuvassa vilkkui siellä täällä valkoisia pikseleitä. Tämänlaisissa ylikellotustuloksissa ei ole mitään järkeä, sillä normaalissa käytössä niin korkeita kellotaajuuksia on mahdotonta käyttää.

Suurempi versio kuvasta

Testissä ollut näytönohjain oli ensimmäisiä valmistettuja sampleja, joten ylikellotustesteissä ei valitettavasti päästy kovinkaan pitkälle.

3DMark03 ja Unreal Tournament 2003 kulkivat ilman grafiikkavirheitä vielä, kun R350-piiri toimi 409 ja DDR-muistit 348 megahertsin kellotaajuuksilla. Näillä asetuksilla 3DMark03-testistä tuli 5882 pistettä. Seuraavassa taulukossa UT2K3-testitulokset 1024×768-resoluutiolla ja vertailukohtana vakiokellotaajuuksilla toimiva Radeon 9800 Pro.

Huhujen mukaan kaupasta löytyvät uudempaa tuotantoerää olevat R350-piirit venyvät vakiojäähdytyksellä jopa 450 megahertsin tuntumaan.

Loppusanat

ATIn Radeon 9800 Pro pärjäsi testeissä erinomaisesti ja se on ehdottomasti suorituskykyisin näytönohjain, jonka olemme tähän mennessä nähneet Muropaketin testipenkissä. Jäämme kuitenkin innolla odottamaan NVIDIAn NV35-ytimeen perustuvaa GeForce FX 5900 Ultraa, jota lupaillaan myyntiin jo kesäkuuksi.

Radeon 9800 Pron suorituskyvyssä oli tapahtunut reilu parannus käytettäessä reunojen pehmennystä ja anisotrooppista suodatusta, kun tuloksia verrattiin Radeon 9700 Prohon. GeForce FX 5800 Ultra jäi erittäin pahasti jalkoihin, kun käytössä olivat kuvanlaatuun vaikuttavat lisäominaisuudet

Halvempi Radeon 9600 Pro -näytönohjain tulee olemaan erittäin mielenkiintoinen tuote, sillä muutamien testien mukaan näytönohjain on melkoinen hirmu ylikellottumaan. Halvan hintansa puolesta siitä voi tulla kova hitti ylikellottajien keskuudessa, kunhan se nyt ensin saapuisi markkinoille.

Seuraavaksi jäämmekin siis odottelemaan Radeon 9600 Pro -näytönohjainta Muropaketin testipenkkiin ja sitä on tarkoitus vertailla GeForce FX 5600 -näytönohjaimeen.

20. toukokuuta 2003 – Sampsa Kurri (sampsa.kurri@https://muropaketti.com)

>> Takaisin etusivulle