Kokeilussa kaareva 49-tuumainen Samsung CHG90 -pelinäyttö

13.12.2017 19:00 | Antti Voutilainen | 4

Huimat 49 tuumaa leveää ja kaarevaa pelinäyttöä tekee olemuksellaan lähtemättömän vaikutuksen. Kokeilimme, miten tämä todellinen leveilijä suoriutuu tositoimista eli pelikäytöstä.

Näyttö on pelaajan ykkösvarusteita. Liian suuret vasteajat, tai muuten vain onneton kuva, voi armotta latistaa paremmankin pelin. Onneksi nykyisin löytyy valinnanvaraa malleista, joissa ongelmat ovat taakse jäänyttä elämää, ja tarjolle on tullut ominaisuusvaihtoehtoja erittäin laajalla skaalalla.

Valinnan vapautta on tullut jopa siinä määrin, että siitä on tullut valinnan vaikeus. Valinnassa pitää huomioida näytössä käytettävä paneeli, näytön koko, resoluutio, vasteaika, virkistystaajuus ja mahdolliset muut ominaisuudet.

Tänä päivänä pelaajan arvostamia ominaisuuksia ovat 144 hertsin virkistystaajuus, pieni vasteaika ja mahdollinen Freesync- tai G-Sync-tuki. Käyttäjällä pitää olla hyvää tuuria, että tämä saa yhdessä näytössä kaikki kaipaamansa ominaisuudet järkevään hintaan.

Virkistystaajuuden kasvaminen 144 hertsiin on suurimpia harppauksia litteiden näyttöjen kehityksessä. Kuvan sulava liike ilman repeilyä (screen tearing) on yksinkertaisesti ilo silmälle. Kasvaneiden virkistystaajuuksien myötä näytönohjainvalmistajat AMD ja NVIDIA ovat kehittäneet synkronointiteknologiat (FreeSync ja G-Sync), joissa näytön virkistystaajuus toistaa juuri sen määrän kuvia, mitä näytönohjain tuottaa. Tämä eliminoi kuvan repeilyn mahdollisuuden entistä pienemmäksi.

Tällä kertaa kokeiluun saatu Samsungin 49-tuumainen kaareva CHG90-pelinäyttö on markkinoiden kärkeä, kun mittarina käytetään ominaisuuslistaa. Samsungin suositushinta on 1500 euroa, mutta näyttöä saa jo halvimmillaan 900 eurolla.

Kokeilussa tutustuimme silmämääräisesti näytön väritoistoon, näytön soveltuvuuteen peli- ja työpöytäkäyttöön sekä näytön valikon toimivuuteen.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Näytön ominaisuudet
  3. Käyttökokemukset
  4. Yhteenveto
Keskustelu

Testeissä teillä oli kaksi kovan teholuokan näytönohjainta. Kuinka hyvin näyttö soveltuu pelaajille joilla on keskitason tai hieman yli keskitason kokoonpano?
Onnistuuko sillä järkevästi natiivitasoa pienempi resoluutio raskaissa peleissä, vai onko huippuluokan näytönohjaimet minimivaatimukset?

Timpero

Testeissä teillä oli kaksi kovan teholuokan näytönohjainta. Kuinka hyvin näyttö soveltuu pelaajille joilla on keskitason tai hieman yli keskitason kokoonpano?
Onnistuuko sillä järkevästi natiivitasoa pienempi resoluutio raskaissa peleissä, vai onko huippuluokan näytönohjaimet minimivaatimukset?

Tervehdys,
näyttö varmasti sopii myös keskitason tai sitä hieman parempienkin näytönohjainten kaveriksi. Pelien grafiikka-asetuksista voi joutua hieman tinkimään, pelistä riippuen. Esimerkiksi äärimmäisen hyvin optimoitu Destiny 2 -pelissä FPS-lukema pyöri n. 100 kieppeillä käyttäessä natiiviresoluutiota grafiikka-asetusten ollessa tapissaan. R6 Siegessä taas halusin varmistaa mahdollisimman korkean frameraten, joten valitsin kevyimmän reunanpehmennyksen. Harmikseni en kokeillut Ghost Recon: Wildlands -peliä, joka on tunnetusti melkoinen tehosyöppö. Keskiluokan näytöonohjaimella varmasti pärjää, kunhan hienosäätää grafiikka-asetukset kohdalleen. Toki on makuasia, haluaako enemmän silmäkarkkia vai korkealle nousevat FPS:t.

Natiiviresoluutiota pienempää en lähtisi suosittelemaan, koska skaalaus harvoin tuottaa mitään miellyttävää jälkeä. Raskaimmissa peleissä vaihtoehtona on muuttaa näytön valikoista kuvasuhdetta, joka sallii pienemmän resoluution, mutta hintana on mustat kaistaleet reunoilla.

Liian pitkä yhteenveto… Ei jaksa lukea, adhd?

Lisätkää TL : DR osio

Terve !
Itsellä kyseinen näyttö ja käytössä Asuksen GTX-980 Strix -pienellä kellotuksella.
BF4:seen jouduin laskemaan grafiikat HIGH tasolle (aikaisemmin ULTRA/full HD).FPS nyt siinä 70 paikkeilla (i73770k,32Gb)
Näyttöön olen tyytyväinen,alun koko "järkytyksen" jälkeen vakiinnuttanut paikkansa työpöydällä =)

Muropaketin uusimmat