Uusimmat

DirectX ja OpenGL seuraavat AMD:n Mantlen viitoittamaa tietä

26.02.2014 12:22 Petrus Laine

Sekä Microsoftin DirectX että Khronoksen hallinnoima OpenGL ovat muutosten edessä. Maaliskuun 17. – 21. San Franciscossa pidettävillä GDC-messuilla tullaan kertomaan kummankin rajapinnan tulevaisuudesta ja uudistuksista. Molemmat tulevat käymään Mantlen viitoittamaa tietä kohti pienempää ajureiden aiheuttamaa tehohävikkiä ja matalamman tason rajapintoja. Toistaiseksi on epäselvää millä aikataululla OpenGL:n ja Microsoftin suunnitelmat matalamman tason rajapinnoista tulevat toteutumaan.

Microsoft tulee pitämään aiheesta kaksi luentoa, joista ensimmäinen keskittyy Direct3D:n tulevaisuuteen. Yhtiö lupaa Direct3D:n tulevan tarjoamaan kehittäjille ennenäkemätöntä näytönohjainten hallintaa ja pienempää tehohävikkiä prosessoripuolella laajalla skaalalla erilaisia kokoonpanoja. Jälkimmäinen luento puolestaan keskittyy koko Microsoftin grafiikka-alustan kehitykseen kohti kevyempää tulevaisuutta laitteesta riippumatta sekä parempiin kehittäjätyökaluihin.

OpenGL:n tulevaisuutta käsittelevä luento keskittyy niin ikään kertomaan kohti pienempää ajureiden aiheuttamaa tehohävikkiä vievästä tiestä alustasta riippumatta. Luennon kuvauksessa mainitaan ajureiden tehohävikin laskevan paitsi suorituskykyä sekä työpöytä- että mobiilialustoilla, vaikuttavan myös akkukestoon mobiililaitteilla. AMD:n David Graham, Intelin Tim Foley sekä NVIDIAn Cass Everitt ja John McDonald tulevat kertomaan konsepteistaan nykyajan OpenGL:ssa jotka mahdollistavat jopa yli kymmenkertaisen ajurien tehohävikin vähentämisen.

Dark Side of Gaming, DirectX & OpenGL catching up with Mantle, will offer low-level a ccess to reduce draw overhead

Muropaketin uusimmat