Uusimmat

NVIDIAn GeForce GTX 1080 ensimmäisissä puolueettomissa testeissä

17.05.2016 18:12 Petrus Laine

GeForce GTX 1080

NVIDIAn reilu viikko sitten julkaisemasta GeForce GTX 1080 -näytönohjaimesta on julkaistu nyt ensimmäiset viralliset testit. Samaan syssyyn NVIDIA julkaisi lehdistölle myös tarkempia tietoja itse arkkitehtuurista ja sen uudistuksista. Kävimme pintapuoleisesti läpi suurimman osan näytönohjaimen uusista ominaisuuksista jo näytönohjaimen esittelyn yhteydessä.

GeForce GTX 1080:n Pascal-grafiikkapiiri (GP104) rakentuu 7,2 miljardista transistorista. Grafiikkapiirin rakenne on jaettu neljään GPC-yksikköön, jotka sisältävät yhteensä 20 SM-yksikköä, 2560 CUDA-ydintä, 160 teksturointiyksikköä ja 64 ROP-yksikköä. Grafiikkapiirin GDDR5X-muistiväylä on 256-bittinen. GP104:n vakiokellotaajuus on 1,61 GHz, ja Boost-kellotaajuudeksi ilmoitetaan 1,73 GHz, mutta kiitos uuden GPU Boost 3.0 -teknologian todellinen Boost-kellotaajuus liikkuu lähempänä teoreettista maksimia sen hetkisellä jännitteellä.

GP104

Pascal-arkkitehtuuri tuo mukanaan neljännen sukupolven Delta-värienpakkauksen, jonka kerrotaan vähentävän tarvittavaa muistikaistaa noin 20 % Maxwelliin verrattuna. NVIDIAn uusi Simultaneous Multiprojection puolestaan kykenee projektoimaan lasketun geometrian 16 esiasetetusta kuvakulmasta yhdestä keskipisteestä, tai vaihtoehtoisesti yhden kuvakulman kahdesta eri keskipisteestä. NVIDIA on myös parantanut asynkronista laskentaa, mutta siihen ja nyt esiteltyjen uudistusten yksityiskohtiin paneudutaan tarkemmin Muropaketin tulevassa GeForce GTX 1080 -artikkelissa.

Näyttöteknologioiden puolella uutena ominaisuutena Pascal tukee HDR-teknologioita (12-bittiset värit, BT.2020-väriavaruus, SMPTE 2084). Videopuolella tuettuina ovat luonnollisesti myös HEVC-pakkaus (H.265) maksimissaan 12-bittisella väritarkkuudella. Näytönohjain on varustettu yhdellä Dual-Link DVI-D-, yhdellä HDMI 2.0b- ja kolmella DisplayPort-liitännällä. DisplayPort-liitännät ovat sertifioitu 1.2-standardin mukaisiksi, mutta niiden luvataan tukevan myös DP 1.3- ja 1.4-standardeja. VGA-tukea näytönohjaimessa ei ole.

GTX 1080 suorituskyky

Kokosimme yllä näkyvään kuvaan keskimääräiset suorituskykytulokset kuudelta suurelta verkkosivustolta. Mukana olevat resoluutiot ovat 2560×1440 ja 3840×2160, mutta valitettavasti kaikki sivustoista eivät olleet testanneet kaikkia testipelejään molemmilla resoluutioilla, joten niiltä sivustoilta on mukana vain toinen resoluutioista. TechPowerUpin, SweClockersin ja ComputerBasen kätevien keskimääräistä suorituskykyä kuvaavien tulosten mukaan GeForce GTX 1080 jää aavistuksen jälkeen luvatusta 1,70 kertaisesta suorituskyvystä GTX 980:iin nähden. Lähimmäs luvattua eroa se pääsee 3840×2160-resoluutiolla, jossa suorituskykykerroin edellä mainittujen sivustojen mukaan on noin 1,68. Huomattavaa on kuitenkin, että ero riippuu selvästi käytettävästä pelivalikoimasta, ja pyöristykset saattavat vaikuttaa lopullisiin lukuihin niin NVIDIAn kuin esimerkkisivustojenkin kohdalla.

Hajonta suorituskyvyssä oli keskimäärin varsin pientä, GeForce GTX 1080 on testien mukaan 29,05 prosenttia nopeampi kuin GeForce GTX 980 Ti, ja 32,40 prosenttia nopeampi kuin Radeon R9 Fury X. Testatut näytönohjaimet olivat referenssimalleja, pois lukien HotHardwaren testi jossa käytettiin Asuksen Strix GTX 980 Ti -mallia. HotHardwaren tulokset olivat muutoinkin valtavirrasta poikkeavat, sillä sivuston testeissä oli vain neljä peliä, joissa GeForce GTX 1080 peittosi Strix GTX 980 Ti:n 9,58 %:n ja R9 Fury X:n referenssin 14,54 %:n erolla.

Taulukossa käytettiin lähteinä AnandTech-, PC Games & Hardware-, HotHardware-, SweClockers-, ComputerBase- ja TechPowerUp -sivustojen testejä.

Petrus Laine

Muropaketin uusimmat