Uusimmat

Sony haluaa patentoida verkkopelaajien IRL-miitit

24.04.2012 13:30 Jukka O. Kauppinen

Verkkopelaajien miittiä vuosimallia 1997. Siellä pelattiin verkossa, viestittiin netissä olleiden kanssa, tapahtumaa järjestettiin netissä ja niin edelleen. Kaikenlaista sitä, minkä Sony haluaa patentoida omaksi keksinnökseen.

Jos patentit ovatkin olleet joskus kovin tärkeitä keksijöiden oikeuksien turvaamiseksi, nykyään ohjelmisto- ja ideapatentit tuntuvat pikemminkin järkyttävältä rahastukselta, jolla yritetään omia milloin mitäkin. Sonyn tuorein idea kuulostaa jokseenkin hämmentävältä, sillä vähän oikoen voisi sanoa, että firma haluaa patentoida nettipelaajien IRL-kokoontumiset.

Että mitä?

No, ei ihan kokoontumisia sinällään, mutta patenttihakemus on laajamittaisempi kokonaisuus, joka kattaa nettipeliyhteisöjen pelinsisäiset promootiot, lahjat, viestinnän, pelaajien yllyttämisen tapaamiseen tulemiseen ja pelien kautta kautta koordinoitavien tosielämän tapaamisten kokonaisuuden.

”Avainsanat: todellisessa maailmassa tapahtuva sosiaalinen yhteistoiminta, yhteisöjen rakentaminen ja pelin ja todellisen maailman välisen kuilun kaventaminen.”

Lainauksia patenttihakemuksesta:

8. The method of claim 1, further comprising: enabling online participants of an online community to track the real-world gatherings on a map; and allowing the online participants to send and receive messages or tips to and from the participants at the real-world gatherings.

10. The method of claim 9, further comprising leveraging a current game network system to: allow the online participants to monitor the real-world gathering; and allow communications between the participants at the real-world gathering and the online participants.

18. The non-transitory tangible storage medium of claim 13, further comprising executable instructions that cause a computer to: enable online participants of an online community to track the real-world gatherings on a map; and allow the online participants to send and receive messages or tips to and from the participants at the real-world gatherings.

20. The non-transitory tangible storage medium of claim 13, further comprising executable instructions that cause a computer to encourage online participants of au online community to organize and host the real-world gathering by providing additional perks or points based on a number of people who participate in the real-world gathering.

Mikäli patentti todellakin myönnetään, niin muistakaa: jos käytätte pelinimeänne tavatessanne pelikavereitanne miitissä, jota olette järjestelleet myös pelin kautta tai satutte pelaamaan tapahtumasta käsin netissä, niin rikotte Sonyn patenttia. Reilu meininki?

Lähde: US Patent & Trademark Office – COORDINATING REAL-WORLD GATHERINGS TO PROMOTE ONLINE COMMUNITY

Kuva: Virtuaalilentäjät ry.

Lue myös

”Halo-elokuva olisi voinut olla Avatar”

Resident Evil -kilpailu – voita 3DS-peli

Trials Evolution aiheuttaa raivohalvauksia ja hajotusta – ja koukuttaa täydellisesti

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 14)