Kinaa PS3/360-pelien resoluutioista? Tässä faktaa
Laite- ja pelivalmistajat lupaavat luonnollisesti aina kuun taivaalta ja vadillisen mannaa kuluttajien houkuttelemiseksi. Mutta joskus pelaajakansa huomaa, että nyt jossain on jotain kummallista, pelin resoluutioissa mättää jokin… Esimerkiksi Grand Theft Auto IV:n, Hazen ja Halo 3:n resoluutioita on ihmetelty välillä kovaäänisestikin.
Vaikka sekä PlayStation 3 että Xbox 360 kykenevät täyden 1080p-tarkkuuksisen HD-grafiikan toistamiseen, niin loppujen lopuksi harva peli käyttää suurinta tarkkuutta. Syy on yksinkertaisesti konsolin teho ja 1080p-grafiikan pyörittämiseen vaadittava vääntö. Mitä suurempi tarkkuus, sitä raskaampi peli ja sitä hitaampi ruudunpäivitys. Pelitalot tyytyvätkin mieluummin tekemään sujuvasti pyörivän pelin alemmalla tarkkuudella.
Beyond3D:n foorumille on koottu listaa sekä PS3- että Xbox 360 –pelien käyttämistä tarkkuuksista. Näin resoluutiofriikit voivat viilata pilkkua ja tutkia miten pelit todellisuudessa pyörivätkään.
Mielenkiintoisena detaljina listatuista PlayStation Network –peleistä suuri osa käyttää 1080p-tarkkuutta. Kun pelit eivät ole teknisesti raskaita, niin pelit pyörivät vaivatta täydelläkin resoluutiolla. Olisi mielenkiintoista tietää miten paljon Xbox Live Arcade –peleissä käytetään 1080p-tarkkuuksia.
Muutamia esimerkkejä:
PlayStation 3
- Dark Sector = 1152×640 (no AA)
- Fifa Street 3= 1920×1080 (no AA)
- Grand Theft Auto IV = 1152×640 (no AA)
- Haze (demo)= 1024×576 (2xAA)
- Ridge Racer 7 (demo) = 1920×1080 (no AA)
Xbox 360
- Dark Sector= 1280×720 (no AA)
- Fifa Street 3= 1920×1080 (4xAA)
- Gears of War= 1280×720 (HD)
- Grand Theft Auto IV = 1280×720 (2xAA)
- Halo 3 = 1152×640 (no AA)
Lisätietoja: Beyond3D, List of Game Rendering Resolutions + some info on the hardware scaling
Lue lisää eDomesta
Battlefield: Bad Company ja Battlefield Heroes – vakavan hauskaa sotimista