Uusimmat

Elämän ja kuoleman tarkoitus – Sierra vs. LucasArts

12.01.2009 15:15 Jukka O. Kauppinen

Sitten vähän muinaista seikkailupelien historiaa. Sierran ja LucasArtsin seikkailupelit ovat seikkailujen ystävien rakastamaa kamaa. Sitä stuffia, jota piikitettiin levyasemiin jättimäisin yliannostuksin. Näiden kahden yhtiön peleillä on kuitenkin myös dramaattiset eroavaisuutensa.

Drummond Doroski perehtyy erityisesti pelikuolemiin ja niiden merkityksiin. Siinä missä Sierran seikkailupelit olivat täynnä äkkinäisiä, jopa perusteettomia kuolemia, yrittivät LucasArtsin pelisuunnittelijat välttää älyttömiä pelien loppumisia ja epäloogisia ongelmia.

”Kohentaako seikkailupelissä kuoleminen pelielämystä? Sierra ja LucasArts tuntuvat olevan täysin vastakkaisissa päissä tätä kysymystä. Erityisesti Sierran Quest-peleissä kuolema kurkkii joka kulman takana. Talleta heti, talleta usein, on Sierran pelien mantra, syystäkin.”!

Lue artikkeli: Death in adventure games

Lue myös

Capcomin kuvapommi: Street Fighter IV, Resident Evil 5

Eee PC? Pyh, seuraavaksi kaikille Eee-näppis!

Jumpgate Evolution – Eliten ja EVEn haastaja ensikosketuksessa

Lasit päähän – 3D-pelit palaavat muotiin

Mass Effect 2 paljastetaan maaliskuussa