Uusimmat

Runescape rynnistää vuonna 2016 – synkkiä tarinoita, hassuttelua ja uusi versio

14.01.2016 17:46 Jukka O. Kauppinen

Vuosi 2016 on Runescape-morpille iso vuosi. Hämmentävän suosittu MMO jatkaa tykittämistään isojen ja pienten päivitysten voimalla. Kehittäjät muun muassa lupaavat jatkossa peliin ”ison päivityksen joka vuosi” ja että ”käytämme ensi vuonna resurssejamme nykyistä viisaammin.”

Isoin juttu lienee kuitenkin täysin uusittu pääteohjelma, joka siirtyy lopultakin täysin pois selainpohjaisesta Java-toteutuksesta.

Sisällöllisten päivitysten rintamalla luvassa on muun muassa useita raskaan sarjan tarinajatkumoita, joista yhdessä neliosaisessa sarjassa päätetään pelin pahimmat superpahikset -sarjaan kuuluvan Slisken kertomus. Iso juttu pitkän linjan fanille. Toisessa eeppiset eepokset -lopetuksessa tämänhetkinen ykkösjuoni vampyyreistä päättyy Rivers of Blood -tarinassa.

Megalomaanisten ja synkkien tarinoiden lomassa tekijät lupaavat myös paljon hassua brittikomediahassuttelua ja kevyempääkin kerrontaa. Lisäksi tiimi on päättänyt luoda uusia tarinoita hyödyntämällä pelissä nykyisellään olevia graafisia materialeja. Juju on siis siinä, että uusiin questeihin ei tarvitsekaan enää luoda täysin uusia grafiikoita, jolloin sisällön luominen peliin on paljon nopeampaa ja helpompaa.

”Ei kaiken tarvitse olla eeppistä ja niin mahtavaa”, Jagex perustelee.

Peliin työstettävien päivitysten rintamalla Jagex tekee myös koko joukon pelaajien eniten toivomia viilauksia, joista pelaajat itse asiassa äänestivät verkon kautta. Näistä kaikkein tärkeimmäksi nousi uusi taisteluluolasto God War Dungeon 2, jonka erikoisempia taistelumekaniikkoja tuodaan myös pääpelin puolelle. Sen jälkeen luvassa on pelin kaivos- ja seppämekaniikkojen täydellinen remontti, josta Jagexin kaverit ihmettelivätkin taannoisessa yhteisötapaamisessaan, että ”emme edes tajunneet kaivoshommien olevan teille näin tärkeitä.”

Seppien teräksenkilkuttelu nouseekin aiempaa tärkeämmäksi myös siksi, että nämä voivat aikanaan tehdä peliin uusia tarvikkeita, aseita ja panssareita, jotka ovat parempia kuin useimmat muut kaupasta ostettavat roinat, tosin eivät kuitenkaan niin hyviä kuin questien uniikkidropit.

Vuosi 2016 tuo myös kaksi muuta juhlallista sisältöpommia. 2016 on näet Runescapelle ”innovaation, keksintöjen vuosi”, devaajien sanoja lainaten.

Tällä viitataan ennen kaikkea uuteen elite-tason Innovation-taitoon, joka tuo insinöörisuuntautuneille pelaajille täysin uusia mahdollisuuksia kehittää ja rakentaa peliin uusia laitteita ja asioita sekä tuunata olemassolevia vekottimia paremmaksi. Kokonaisista tehtaistakin puhuttiin.

”Se on hullu sekoitus magiaa ja teknologiaa”, Jagex kuvailee keksimisskilliä.

Skilli julkaistaan itse asiassa vaiheittain niin, että tammikuussa julkaistaan sen ensimmäinen polku, Crystal Clockwork & Guild. Keksijät voivat siis luoda jopa omia Pelle Pelottomien kiltojaan!

Toinen vuoden 2016 suur-uutuus on uusi manner, joka avataan itse asiassa pelaajien suunniteltavaksi. Mitä sinne tulee? Millainen siitä tulee? Mitä sinne voi rakentaa? Ehkä se onkin merenalainen kaupunki?

”Sinne voi mennä kuka tahansa ja me teemme sinne mitä vain te haluatte”, Jagex lupailee.

Lisätietoja: http://runescape.com/

runequest_2016_uut2016_01

runequest_2016_uut2016_02

Lisää aiheesta

Vanhan koulun morppi ryömii haudastaan ja laajenee synttärien kunniaksi

Morppiklassikko RuneScape täyttää 15 vuotta

Pelikopteri #018 – matkailua menneessä ja tulevassa (Checkpoint)

RuneScapen tekijöiden uusi MMO DarkScape keskittyy taisteluun ja selviytymiseen