Arvostelu: Everspace on avaruusräiskintöjen huippuluokkaa

29.08.2017 20:53 | Juho Anttila | 2249

Everspace

Avaruus on käytännössä loputon, mutta pahimmillaan tylsä ja itseään toistava, kuten No Man’s Sky todisti. ROCKFISH Gamesin Everspace avaa myös avaruuden salaisuudet proseduaalisen luomisen kautta, mutta lopputulos on monella tapaa eri maata.


Julkaisupäivä: julkaistu / Tekijä: ROCKFISH Games / Julkaisija: ROCKFISH Games / Saatavilla: PC, Xbox One  / Testattu: PC Windows 10, Intel Core i5 3570K 3.4 GHz, 16 Gt muistia, NVidia GTX 970 / Laitevaatimukset: PC Windows 7 tai uudempi, Intel Core i3 tai vastaava prosessori, Geforce GTX 480, Radeon HD 5870 tai nopeampi näytönohjain & 4 gigatavua muistia / Pelaajia: 1 / Muuta: Ladattava peli  / Ikäraja: 12


Eve Valkyrie putkahtaa väkisin mieleen, kun taustatarinaksi tarjoillaan klooneja ja vähitellen avautuvia muistikuvia. Vaikutelmaa tehostaa myös arcademainen lähestymistapa sekä se, että Everspace tukee myös sekä Oculus Riftiä että HTC Vive -virtuaalitodellisuuslaseja. Yhteneväisyyksien ei kuitenkaan pidä päästää häiritsemään, sillä Everspace on aivan omanlaisensa peto.

Kun genrenä on roguelike, kuuluu kuoleminen asiaan. Ottaahan Souls-sarjakin vaikutteita ajattelumallista, vaikkei proseduaalisesti luotuja maisemia tarjoakaan. Myös Everspace vannoo lukuisten kuolemien ja hitaan, mutta varman voimistumisen nimeen.

Everspace

Nokka kohti käymättömiä korpimaita

Everspacessa kuolonkierre noudattaa keikasta toiseen samaa kaavaa. Ensin nokka suunnataan kohti tuntematonta tarkoituksena edetä mahdollisimman pitkälle ja kerätä samalla mahdollisimman suuri potti rahaa. Kun viikatemies väistämättä käy moikkaamassa, palataan nuolemaan haavoja ja parantelemaan sekä pilotin että aluksen kykyjä. Sitten onkin aika suunnata takaisin kohti käymättömiä korpimaita.

Toiminta jakaantuu sektoreihin, jotka puolestaan on jaettu kouralliseen alueita. Tarjolla on yleensä mahdollisuus valita eri reittien väliltä, mikä mahdollistaa kevyen taktikoinnin. Siipi maassa nilkuttava yrittää luultavasti koukata vähän helpomman alueen kautta, kun vaikeammat alueet tarjoavat myös paremmat ansaintamahdollisuudet.

Alueelta toiselle siirtyminen on teoriassa helppoa. Aluksen keula suunnataan kohti hyppypistettä ja odotetaan, että mittari saavuttaa sadan prosentin rajan. Ongelmaksi käy pian polttoaine, sillä jokainen hyppy ahmaisee aimo annoksen menovettä. Ilmankin voi yrittää hypätä, mutta riskinä on aluksen vahingoittuminen korjauskelvottomaksi.

Polttoaineen etsiminen onkin yksi tärkeimmistä tehtävistä. Asteroidien louhiminen ja tuhoutuneiden vihollisten hylkyjen ryöstäminen on yksi tapa, mutta oikein ison hädän kohdatessa voi rohkaistua ryöstämään myös puolueettomien tahojen hallinnoimia polttoainevarastoja. Tällöin otsaan leimataan lainsuojattoman merkki eikä taistelukosketusta usein harmillisen voimakkaiden vartijoiden kanssa voi välttää.

Everspace

 Polttoaineen lisäksi kyytiin on syytä haalia erilaisia materiaaleja, joiden avulla aseistustaan ja varusteitaan voi parannella. Kun varastoon kertyy erilaisia piirustuksia, pääsee uusia varusteita myös kasaamaan itse niin sanotusti tien päällä. Arsenaalin kohentaminen lennon aikana on edellytys sille, että taisteluvalmius säilyy pelin muuttuessa sektori sektorilta haastavammaksi.

Laserin välkettä ja räjähdyksiä

Everspace on lähtökohdiltaan perin toiminnallinen, eikä taistelukosketusta vihollisten kanssa pysty välttämään. Lainsuojattomat ja mystiset muukalaiset käyvät kimppuun provosoimattakin, mutta mukana on myös neutraaleja tahoja, jotka turvautuvat väkivaltaan vasta provosoituna. Ilahduttavana ominaisuutena eri tyyppiset viholliset antautuvat usein tukkanuottasille keskenään, mikä tekee universumista aidomman oloisen. Tiukan taistelun kolmanneksi pyöräksi heittäytyminen on usein oiva tapa kerätä kunnon saalis samalla riskit minimoiden.

Avaruustaistelusta kun on kyse, on tarjolla yleensä jompi kumpi kahdesta ajatusmallista. Eliten perilliset vannovat realististen fysiikoiden nimeen, kun taas toiminnallisemmissa peleissä turvaudutaan tyypillisesti yksinkertaistettuun malliin.

Everspace

Everspace edustaa jälkimmäistä lähestymistapaa. Alukset on varustettu inertiavaimentimilla, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että liike mihin tahansa suuntaan loppuu kuin seinään heti, kun kaasupolkimesta päästää irti. Simulaatiohenkisiä harmittava ratkaisu mahdollistaa kahta kiihkeämmät ja akrobaattisemmat avaruustaistelut. Sen verran tekijät vihjaavat fysiikkamoottorinsa kyvykkyydestä, että inertiavaimenninten hajotessa alus käyttäytyykin jo asteen verran realistisemmin.

Taistelu nojaa kahden tekijän yhteispeliin. Alusten energiakilvet ovat tyypillisesti haavoittuvaisia lasersäteille, kun taas kilpien pettäessä kohde on hyvä rouhia romuksi konekivääritulella. Mukana on myös rajallinen määrä ohjuksia, joiden avulla on hyvä jakaa vihollisille vähän painokkaampaa palautetta. Asevalikoiman painotukset ja käyttötavat elävät uusien löydettyjen aseiden ja parannusten myötä, mutta peruskaava pysyy ennallaan.

Taisteleminen on sekä vauhdikasta että haastavaa. Hengissä säilyminen vaatii jatkuvaa tarkkailua ja nopeita refleksejä. Yhteenotot ovat yleensä sen verran nopeita, ettei niihin pääse kyllästymään, mutta sen verran toiminta kieltämättä toistaa itseään, ettei Everspace jaksa kerrallaan ihan kauhean monen tunnin mittaisia sessioita.

 Everspace

Melkoisen lyömätön rymistely

Teknisesti Everspace on perin komea suoritus. Unreal Engine 4 taikoo ruudulle komeita efektejä ja räiskyvää toimintaa ilman, että ruudunpäivitysnopeus tästä juuri heikentyisi. Ei auta kuin harmitella sitä, ettei omasta hyllystäni löydy PC-kelpoisia virtuaalitodellisuuslaseja. Voin nimittäin arvata, että peli nousee aivan uuteen lentoon virtuaalitodellisuuden voimin koettuna.

Mainiota viihdettä Everspace on toki ilmankin VR-härpäkkeitä. Toki tietynlainen itsensä toistaminen kuuluu oikeastaan lajityypin perusominaisuuksiin, mutta sitäkin vastaan taistellaan ansiokkaasti monipuolisilla craftaus- ja kehitysmahdollisuuksilla sekä silkalla toiminnan näyttävyydellä ja vauhdikkuudella. Myönnän silti, etten jaksanut peliä kovin montaa kierrosta kerrallaan, mutta palasin sen pariin tauon jälkeen aina uudestaan ja uudestaan.

Roguelike-genren tuotokset edustavat tyypillisesti pelimaailman indiempää ja tuotantoarvoiltaan vaatimattomampaa laitaa. Everspace on tähän piristävä poikkeus.

ROCKFISH Games on saanut taottua kasaan avaruusräiskinnän, joka ei häpeä varsinkaan graafiselta ulkoasultaan edes lajityypin suuruuksien edessä. Samalla se tarjoaa piristävän näkökulman sekä roguelike-peleihin että avaruusräiskintöihin. Everspace on erinomainen peli, jota ei kannata sivuuttaa, jos toiminnallinen avaruusräime on lähellä sydäntä.

EVERSPACE

”Roguelikeä puhkuva vauhdikkaan piristävä avaruusräiskintä ei häpeä edes genren suurten muinaisten edessä.”