Arvostelu: Samuraiajan Japaniin sijoittuva Ghost of Tsushima on upea kokemus, jossa Zelda kohtaa Sekiron

14.07.2020 17:00 | Ilari Hauhia

Ghost of Tsushiman avoin pelimaailma kuuluu kauneimpiin, joita peleissä on koskaan nähty. Kauniin ympäristön lisäksi Jin Sakain matka Tsushimassa on upea kokemus, joka upottaa pelaajan keskelle feodaaliajan Japania.


Julkaisu: 17.7.2020
Studio: Sucker Punch
Julkaisija: SIE
Saatavilla: PlayStation 4
Pelaajia: 1
Ikäraja: 18
Peliä pelattu: noin 30 tuntia


S

ucker Punch tunnetaan entuudestaan Infamous– ja Sly Cooper -sarjoista, eikä Ghost of Tsushima ainakaan kalpene studion muiden tuotosten rinnalla.

Ghost of Tsushimassa pelaaja ottaa Jin Sakai -nimisen samurain roolin. Peli alkaa, kun mongolivaltakunta hyökkää Tsushiman saarelle vuonna 1274. Lähes kaikki pelaajan toverit kaatuvat pelin alkuminuuteilla käytävässä taistelussa ja Sakai pelastuu vain ihmeen kaupalla.

Sakain tehtäväksi jää asettua vastarintaan mongolivalloittajia vastaan ja kerätä ympärilleen taistelutovereita, joiden avulla mongoleita vastaan voisi kamppailla. Tästä alkaa eeppinen retki kauniilla Tsushiman saarella. Sen aikana Sakain on hyväksyttävä se, ettei tiukka samuraietiketin noudattaminen ole epätoivoisessa tilanteessa välttämättä mahdollista.

SPOILEREISTA: Arvostelussa ei käytännössä paljasteta tarinasta mitään alkuasetelmaa pidemmälle. Käsittelen käytännössä vain pelin toteutusta ja laajempia teemoja.

Ensimmäiseksi Ghost of Tsushimassa kiinnittää huomiota pelin upeaan ympäristöön. Sitä varten kehittäjät vierailivat kehitysprosessin aikana useita kertoja tosielämän Tsushimassa. Pelimaailma ei ole yksi yhteen -kopio tosielämän Tsushimasta, vaan pikemminkin kokoelma sen parhaita ja kauneimpia paloja. Luonnon lisäksi pelistä löytyy myös ihmisten luomia rakennelmia, kuten linnoja ja pyhättöjä.

Pelimaailma on upean näköinen ja se tiristää PlayStation 4:stä viimeisetkin tehot irti. Tsushiman saaren luonto on upeaa katsottavaa ja vaihtelevat vuorokaudenajat sekä säätilat tekevät ympäristöstä eloisan. Ghost of Tsushimassa on kaikeksi onneksi photo mode ja komeita maisemia ikuistettavaksi kuvakaappauksiin todellakin riittää.

Ääninäyttelyn voi asettaa Ghost of Tsushimassa joko englanniksi tai japaniksi. Molempien laatu on korkeaa. Graafiselta puolelta tarjolla on puolestaan Akira Kurosawalle kumartava vaihtoehtoinen mustavalkotila.

Eräs Ghost of Tsushiman hienoista oivalluksista on pelaajaa avoimessa maailmassa ohjaava tuuli. Sen avulla pelaajan ei tarvitse kokea turhauttavia eksymisiä, mutta toisaalta se ei pistä silmään tavallisten pelaajan kohteita osoittavien merkkien ja nuolien tavoin. Samalla pelimaailmassa puhertava tuuli saa puut ja niityt huojumaan, mikä on komea näky.

Avoimessa maailmassa riittää valtavasti nähtävää ja koettavaa ja jo pelkästään ensimmäisenä aukeavalle pelialueelle on helppo unohtua hyvinkin pitkäksi aikaa. Pelaaja voi yleensä tavalla tai toisella kiivetä tai kävellä lähestulkoon mihin tahansa, mitä pelimaailmassa näkyy. Tsushiman saarella seikkaileva pelaaja palkitaankin erilaisilla salaisuuksilla, joiden löytämisestä tulee hyvä mieli.

Avoimen seikkailun lisäksi saarella on useita pienempiä sivutehtäviä, joissa pelaaja voi esimerkiksi vapauttaa vallattuja rakennuksia mongolien käsistä. Myös näihin upottaa mielellään aikaa, eivätkä ne tunnut päälle liimatuilta tai keinotekoisilta tavoilta pidentää peliaikaa vaan hyvinkin luontevilta osilta seikkailua.

Pääsääntöisesti pelin tarjoama kamppailu on nautinnollista. Taistelussa Sakailla on käytössään kaksi eri tarkoituksiin sopivaa miekkaa, jousi ja muutamia muita työkaluja vihollisten kukistamiseen. Varusteita voi parannella mielensä mukaan pelin edetessä.

Vihollisalueilla pelaajan kannattaa edetä varovasti hiippailen ja vihollisia yksitellen kukistaen. Tällöin etenemisreitin valinnan ja taktikoinnin arvo kasvaa ja varjoista esiin hyppäävänä samuraina pelaaminen on palkitsevaa.

Pelaaja joutuu usein kohtaamaan myös yksittäisiä vastustajia tai pieniä ryhmiä suorissa taisteluissa. Ghost of Tsushiman torjuntoja sekä hyvin ajoitettuja iskuja painottava kamppailu on toteutettu hyvin ja taistelussa kannattaa pitää järki mukana. Jo pelkkien rivivihollisten sivallukset kaatavat Sakain nopeasti, joten torjuntoja ei saa eikä voi laiminlyödä. Vaikeustaso on muutenkin kohtalaisen haastava tavallisillakin asetuksilla, mutta vaikeustasoa voi säätää vapaasti seikkailun aikana asetuksista.

Välillä Ghost of Tsushimassa tulee eteen kuitenkin myös kohtauksia, joissa pelaajan kimppuun ryntää kerralla isompi vihollisjoukko. Niissä tilanteissa hiippailu ja laskelmointi joutavat ikävä kyllä romukoppaan, eikä taistelu ole aina nautinnollista.

Suurissa kamppailuissa vihollisia tuntuu olevan yksinkertaisesti liikaa, jotta saisi rauhassa keskittyä kaksintaisteluun, ja kamppailu muuttuu helposti epämääräiseksi ja -toivoiseksi nappuloiden hakkaamiseksi. Suurempia vihollismassoja vastaan kamppailua hankaloittavat lisäksi välillä paikkaansa hakevat kamerakulmat.

Kokonaisuudessaan PlayStation 4:lle perjantaina ilmestyvä Ghost of Tsushima on kuitenkin upea avoimen maailman seikkailu, joka on sekoitus The Legend of Zelda: Breath of the Wildin ja Sekiro: Shadows Die Twicen kaltaisia pelejä. Avoimessa maailmassa seikkailu on antoisaa, minkä lisäksi myös tarina ja kamppailu pitävät tiukasti otteessaan.

GHOST OF TSUSHIMA

”Feodaaliajan Japaniin sijoittuva Ghost of Tsushima on upea graafinen taidonnäyte, eikä peli jätä muutenkaan kylmäksi.”