Arcanum (PC)

25.05.2001 23:23 | Kalle Lahtinen | 199

Tietokoneroolipelien ystävien on syytä olla tyytyväisiä. Näköpiirissä siintävät Wizardry 8, Throne of Bhaal, Pool of Radiance II, Neverwinter Nights ja monet muut tuttuun ja turvalliseen fantasiamaailmaan sijoittuvat pelit. Troika Games, joka tunnetaan virstanpylvään pystyttäneen Fallout-sarjan luojana, esittelee piakkoin uutta ja vanhaa, magiaa ja teknologiaa yhdistävän Arcanum: of Steamworks and Magick Obscura -pelin, joka ei jätä aiheen ystäviä kylmäksi.

Omaperäistä

Siinä missä muut fantasiapelit keskittyvät lähinnä nauravien haltioiden ilakointiin sukkahousuissa aurinkoisella niityllä, niin Arcanumissa nauravat haltiat ovat arvostettuja professoreita, opettajia ja yhdyskunnan eliittiluokkaa prameine vaatteineen ja silinterihattuineen. Puhumattakaan ahneista maahisista, jotka ovat kasvavan teollisuuden kehittäjiä ja edelläkävijöitä kaikenlaisen hullunkurisen teknologian turvin. Samaan syssyyn sujautetaan neutraaleina tunnettuja ihmisiä, orjuutettuja örkkejä, haulikon kanssa riehuvia kääpiöitä ja näppäräsormisia puolituisia.

Kuulostaa perin merkilliseltä? Sitä se myös on ja samalla myös niin omaperäistä ja vangitsevaa. Teollisuusvallankumous Tolkienin maailmassa olisi varmaankin paras ja lyhyin lause, millä Arcanumia voisi kuvailla oikeutta tekemällä.

Höyrykoneita ja tulipalloja

Höyrykoneiden jyske, katulamppujen loiste ja sanomalehtien jakajat yhdistyvät saumattomasti perinteiseen fantasiameininkiin magian antaessa tilaa teknologian kehitykselle. Siinä missä ennen miekkansa kanssa heiluva soturi on törmännyt solvauksia raakkuvaan maagiin ja tämän halvaannuttaviin magic missileihin, niin Arcanumissa vastaan tuleva piippahattu saattaakin nykäistä kaapunsa poimuista dynamiittiä magiansa turvaksi oikeutta jakamaan.

Monipuolista pelaamista

Koska puhe on ah, niin loistavan Falloutin kehittäjistä, niin luvassa on todellakin epälineaarista seikkailua monin mahdollisin ratkaisuin ja juonenkääntein varusteltuna. Baldur´s Gaten maailma saattaa hyvin pian tuntua kovin rajoittuneelta ja skriptatulta parempaan tutustumisen jälkeen. Otetaan kuviteltu, mutta Arcanumin maailmassa täysin mahdollinen hypoteesimainen esimerkki systeemin hienouksista:

Vaihtoehto a: Puoliörkki MieRaast´n kävelee ärtyneesti teollisuuspohatan omistamaa satamavarastoa kohden. Epäluuloisten ihmisten katseet ja kuiskeet kantautuvat tämän tarkkaan kuuloon saaden örkkiveren kiehahtamaan yli laitojen. Tunkkaiset ja katkuiset kadut kaiken mölyn keskellä saavat tämän kaipaamaan kotoisia metsiä sinisen taivaan alla. Varaston ovea vartioiva ihmissoturi pälyilee kypäränsä alta kohti vyöryvää ilmestystä. ”Puoliörkki, juuri sitä minä tähän hätään kaipasinkin” ajattelee tämä ja tivaa epäluuloisena mitä mokoma haluaa. Ihmisen käyttäytyminen ärsyttää entisestään MieRaast´nia ja lopulta örkkimäinen raivo ottaa voiton rauhallisemmasta ihmispuoliskosta. Vartia lentää seinää vasten kuin jauhosäkki ja lukittu ovi rusahtaa raskaan taistelukirveen voimasta säleiksi.

Ei ehkä kovin eleganttia, mutta tavoitteena olevaan varastoon on päästy. Entäpä muut vaihtoehdot?

Vaihtoehto b: Aina yhtä iloisena tunnettu puolihaltia Laulavain lähestyy samaa vartijaa reippaasti viheltäen. Räikeän kirkkaisiin vaatteisiin pukeutunut Laulavain tervehtii hyväntuulisesti ihmiskuomaa, juttelee niitä näitä ja kyselee emännän vointia. Vartija piristyy jutteluseurasta tylsän vuoronsa painaessa niskaan ja avaa oven sen enempää miettimättä päästäen mukavan veikon sisään bisneksiä hoitamaan.

Vaihtoehto c: Ryövärien ryövärinä tunnettu, tai ainakin omasta mielestään tunnettu Pit Kyns puolituinen vetää tumman huppunsa tiukasti päähänsä peittäen näin tuuhean vaalean tukkansa. Paljaat, karvaiset jalat äänettömästi sipsuttaen kuin kissa konsanaan luikahtaa tämä varjoista toiseen yön pimeydessä. Haukotteleva vartija ei huomaa mitään tilanteesta poikkeavaa Pitin livahtaessa tämän ohitse syrjäkujalle. Vetäen tyytyväisenä nuttunsa syövereistä esiin arvokkaan tiirikkasarjansa avautuu rakennuksen varaovi ruosteisesti kirskahtaen. Varmistaen ettei möly hälyttänyt ketään paikalle livahtaa tämä sisälle rakennukseen kenenkään huomaamatta.

Edellä esitetyt kolme vaihtoehtoa ovat tietysti kärjistettyjä, mutta antavat kuitenkin kuvaa, miten yksi ratkaisu ei ole Arcanumissa ainoa ja oikea.

Tuttua juttua

Fallouttinsa pelanneet ovat kuin kotonaan aina hahmonluonnista lähtien. Perkit eli erikoiskyvyt ovat vaihtaneet nimeään ja näköään, mutta pohjimmiltaan kyseessä ovat omaa maailmaansa varten luodut kyvyt pelaajan hyödynnettäväksi. Normaalit voimakkuudet, ketteryydet ja älykkyydet ovat saaneet kaverikseen muun muassa tahdonvoiman, kauneuden ja karisman. Tarkka-ampujat panostavat tarkkaavaisuuteen siinä missä eduskuntaan pyrkivät karismaan. Playboyt hyötyvät kauneudesta, joka vaikuttaa vastaantulijoiden reaktioon pelaajan hahmoa kohtaan.

Kelloseppänä

Teknologiaan panostavat nikkarit osaavat korjata ja huoltaa varusteita, rakentaa romusta kättä pidempää ja suunnitella piirustuksien mukaan kokonaan uusia tuliaseita käytettäväksi. Teknologian haarat jakautuvat kahdeksaan eri kategoriaan joita ovat: seppä, mekaniikka, asetekniikka, sähkötekniikka, luonnontiede, terapeutiikka, kemia ja räjähteet. Jokaisen alta löytyy reilusti omia kykyjä, joita voidaan ostaa kokemuspisteitä hyödyntämällä.

Magian voimin

Näyttäviin trikkeihin ja tulipalloihin tykästyneet omivat magian salat haltuunsa. Tarjolla on roimat 16 magiankuntaa, jokaisessa omat loitsunsa piippahattujen valittavaksi. Normaalien elementaalisten elementtien lisäksi esitellään muun muassa mieleen, luontoon, tietoon, energiaan ja metafysiikkaan erikoistuvat alat. Jokaisella hahmolla on oma staminansa, joka laskee sitä mukaa, kun loitsuja heitetään ja kirveellä isketään. Staminan loputtua kuupahtaa yli rajojensa pätevä tajuttomaksi kesken taistelun. Puteleita kurkkuunsa kulauttamalla saadaan pientä avitusta heikon kunnon korvikkeeksi, mutta parhaiten palautuminen onnistuu lepäämällä tunnin pari.

Kirves heilumaan

Taistelut ovat joko reaaliaikaisia tai vuoropohjaisia. Vuoropohjaiset ovat kuin suoraan Fallouteista, reaaliaikainen on mukava lisä kevyiden hirviöiden ja vastustajien kurittamiseksi nopeasti ja tehokkaasti. Isompien örmyjen kuolatessa niskaan ja loitsujen viskoessa tulikiveä nahkaa kärventämään on nopealla välilyöntinäppäimen painalluksella tilanne jälleen hallinnassa rauhallisen vuoropohjaisuuden turvin.

Grafiikka saattaa olla pettymys parempaan tottuneelle. Tosiasia kuitenkin on, että se ajaa asiansa oikein hyvin ja on lähempänä Fallout Tacticsia kuin tämän roolipeliveljeksiään. Musiikkina taustalla soi viulumainen tunnari, joka hetken totuttelun jälkeen sopii peliin ihan hyvin.

Yhteenveto

Arcanumin maailma on sopivan synkkä ja osa tehtävistä pistää pelaajan miettimään oikeasti, haluaako tämän ratkaista näin vai kuinka? Fantasian kliseitä vedetään huolella uusiksi magian ja teknologian koittaessa saada sopua yhteiseloon. Betaversiota raaskin raapaista vain hieman alusta, mutta sekin oli enemmän kuin tarpeeksi vakuuttamaan, että kyllä nyt aiheesta tykkäävien kelpaa pelata. Eikä odotuskaan ole pitkä: Sierra on muutama päivä sitten ilmoittanut Arcanumin olevan valmis ja vain monistuksen ja jakelun olevan esteenä pelin ja pelaajien välillä. Ennakkoluulot siis pois, kirves toiseen käteen ja kranaatti toiseen, revolveri vyölle ja kypärä päähän: Arcanum tarjoaa ennenäkemättömän laajan hahmosysteemin kykyineen päivineen ja omaperäisen maailman samoiltavaksi. Kyllä Troika Games jälleen näyttää miten pelit pitää tehdä.

 

Peli: Arcanum
Kehittäjä: Troika Games
Julkaisija: Sierra
Versio: Beta