Arvostelu: Onrush on hauska kaahailu, joka ei tuhlaa aikaa turhuuksiin, mutta maksaa vähän liikaa

19.06.2018 09:58 | Joonas Koivisto

Toimintaan ja törmäilyyn panostava Onrush on hauska ja positiivinen yllättäjä kaahailupelien kentällä.


Julkaisupäivä: julkaistu / Tekijä: Codemasters / Julkaisija: Deep Silver / Saatavilla: PS4, Xbox One & PC (ilmestyy myöhemmin)/ Testattu: PS4 / Pelaajia: 1–4 / Ikäraja: 12 / Peliä pelattu arvostelua varten: noin 8 tuntia


Codemastersin kehittämässä ja Deep Silverin julkaisemassa Onrushissa olennaista on se, ettei siinä ajeta maaliin pääsystä. Jo tämä erottaa Onrushin monista kilpailijoistaan.

Varsinkin verkkopelissä, joka on pelin pääasiallinen pitkäaikaisempi vetonaula, ovat eri autovaihtoehdot maaliviivaa tärkeämmässä osassa. Vaihtoehtoja on moottoripyörän, nopeiden nelipyöräisten ja raskaiden panssarivaunumaisten jyrien välillä. Jokaisella kulkupelillä on omat vahvuudet ja heikkoudet. Erot ajotuntumassa ovat tosin kovin pienet.

Verkkopelissä autonsa saa käytännössä valita vapaasti, mutta yksinpelin kilpailuihin on yleensä valittavissa kahdesta kolmeen eri autoa. Radalla on sininen ja oranssi joukkue, sekä tykinruuaksi kutsuttuja pienempiä mopoja ja mönkijöitä. Harmaa tykinruoka on tarkoitus jyrätä surutta, jotta itselle saa kerättyä lisää turboa.

Onrushin yksinkertaisin kilpailumuoto on pisteiden keruu. Pisteitä tienataan pitämällä kovaa vauhtia yllä ja temppuja tekemällä. Toisena vaihtoehtona on aikaa vastaan kamppailu, jossa täytyy ehtiä porttien läpi, jotta oma joukkue saisi kelloonsa lisää aikaa. Samalla pyritään estämään vastustajia tekemästä tätä samaa.

Pelitilojen paras yllätys oli ehdottomasti aluevaltaus. Radalla liikkuu ympyrä joka pitäisi ottaa haltuun miehittämällä se oman joukkueen autoilla. Aluetta täytyy pitää viisi sekuntia putkeen. Olin tätä kohtaan todella skeptinen, mutta nyt pelimuoto onkin oma suosikkini. Useat kilpailut päättyivät vain yhden pisteen erolla, ja usein dramaattisin kääntein.

Viimeisenä pelitilana on eliminointi, jossa jokainen vastustajien auto täytyy tuhota kolmesti. Koukkuna on, että jokaisen tuhoutumisen kohdalla saa alleen entistä raskaamman ja vaikeammin tuhottavan auton.

Kaikissa Onrushin pelitiloissa saa jollain tavalla hyötyä vastustajien tuhoamisesta. Ajoneuvoja tönitään radan reunoille ja muihin esteisiin kuten Burnoutissa konsanaan. Onnistuneita tuhoamisia korostetaan hidastuksilla ja selostajan reaktioilla.

Jos joutuu itse tuhotuksi, pitää katsoa viime hetkien uusinta, ja sen jälkeen odottaa muutama sekunti ennen radalle paluuta.

Tämä onkin yksi pieni pelistä löytyvä heikko kohta. Koko ruljanssi kestää pelin luonteeseen nähden liian pitkään. Uusinnassa ja odottelussa menee kerralla hieman yli kymmenen sekuntia, kun yhteensä viisi sekuntia olisi hyvä maksimi. Mahdollisuuden vaihtaa autoa tuhoutumisen jälkeen olisi varmasti voinut yhdistää tapahtuvaksi samaan aikaan törmäyksen uusinnan kanssa.

Ajotuntuma Onrushissa on todella arcademainen ja helppo hallittava. Kaikki on suunniteltu sitä varten, että kaasu ja turbo ovat kokoajan täydessä käytössä. Autot ovat raskaita, kääntyvät hyvin varovaisesti, ja niitä on todella vaikea saada vaaralliseen sivuluisuun. Tähän olisin toivonut jopa hieman enemmän haastetta, jota ei edes pelin asetuksista pääse lisäämään. Kaksipyöräiset kääntyvät hieman jouhevammin, mutta haastetta ei ajopelien parissa kokenut löydä niistäkään.

Raskas tuntuma tarkoittaa, ettei kolareita tule yhtä helposti kuin esimerkiksi Burnout-peleissä. Tilanteet täytyy usein taktikoida omaksi eduksi, eikä kolareita synny liukuhihnalta.

Onrush on ulkoasultaan varsin pätevä tuote, ja omaa mieltäni lämmittää myös alkuperäisellä PS4-konsolilla tarjottu vaihtoehto ruundunpäivityksen ja kuvantarkkuuden välillä. Valinta on tottakai ruudunpäivitys. 60 fps -tilaa ei ole, mutta ainakaan peli ei tällä asetuksella ikinä alkanut nykiä 30 fps:n kuvanopeudesta.

Visuaalinen ilme ja äänimaailma korostavat Onrushin kapinallista asennetta. Ajaessa kuulee huomattavasti enemmän musiikkia ja selostajien lohkaisuja kuin moottorin jylinää. Pelin “asenteellisuus” toimii parhaiten, kun sen ottaa vastaan huumorilla. Musiikki on pääosin ns. konemusiikkia, joka elää hauskasti mukana kilpailun tapahtumissa.

Onrushissa on lyhyt yksinpelikampanja, josta riittää tekemistä noin viideksi tunniksi. Sen tarkoituksena on ennen kaikkea tutustuttaa autoihin ja pelitiloihin, sekä tarjota hieman jälleenpeluuarvoa haasteiden muodossa. Kampanja yrittää samalla lyhyesti selittää, miten vaarallisesta kisailusta tulikin nuorien aikuisten keskuudessa viraali-ilmiö, jonka osa pelaaja itse on.

Tämän lisäksi tarjolla on rankattua ja pikapeleinä toimivaa moninpeliä. Rankattu pelimuoto tosin oli testijakson aikana suljettu, joten palaamme mahdollisesti asiaan sen aktivoiduttua. Pikapeli lyö pelaajia ja mahdollisia botteja hyvin nopeasti kilpailusta toiseen.

Jokaisesta kilpailusta saa kokemuspisteitä, jotka kartoittavat pelaajan tasoa. Näitä tienataan tasavertaisesti moni- ja yksinpelissä. Jokaisen tason kohdalla saa yhden laatikon, josta löytyy kolme satunnaista kosmeettista esinettä pelihahmoille tai ajoneuvoille. Tarjolla on ajoneuvojen kuviointeja, hahmojen vaatekertoja ja tansseja. Ainakaan toistaiseksi Onrushissa ei mikromaksuja ole näkynyt.

Onrushin pahin heikkous on sen hinta. Peli maksaa lähes täyden hinnan (noin 50 euroa), joten se voi helposti tuntua sisältöönsä nähden kalliilta.

Erilaisia ajoneuvoja on 10, ratoja muutama ja kilpailutiloja neljä. Jos peliin ei löydy kavereita, ei se millään ole täyden hintansa arvoinen. Etenemisen painotus kosmeettisiin esineisiin tuo tunteen, että suunnitteilla oli alunperin ilmaispeli. Jos mikromaksuja ei ole tarkoitus lisätä peliin, voisi tasojen tienaamisen mukana mieluummin ostaa uusia tavaroita satunnaisten laatikoiden sijaan.

Kyseessä on kuitenkin hauska peli, jolla on oma paikkansa kaahailupelien joukossa. Siihen on helppo tarttua, ja se on helppo lopettaa. Jos tällainen peli puuttuu kokoelmasta juuri nyt, kannattaa Onrushia kokeilla. Panostus moninpeliin tarkoittaa, että pelillä on potentiaalia pitkään ikään.

ONRUSH

”Onrush on helppoa ja hauskaa viihdettä, kunhan hinta osuu kohdalleen.”