Arvostelu: Sea of Thieves on lupaava peli, mutta meriseikkailu kaipaa kipeästi lisää sisältöä

04.04.2018 10:00 | Joonas Koivisto

Sea of Thieves on hyvä lähtökohta pitkäikäiselle verkkopelille, mutta on toivottavasti vielä kaukana valmiista.


Julkaisupäivä: julkaistu / Tekijä: Rare / Julkaisija: Microsoft Studios / Saatavilla: PC & Xbox One / Testattu: PC Intel Core i5-4690K (4,5 Ghz), 8Gt RAM, Radeon RX 480, Win10 ja Xbox One / Pelaajia: 1–4 / Ikäraja: 12 / Peliä pelattu arvostelua varten: noin 30 tuntia


Yksi odotetuimmista Microsoftin yksinoikeuspeleistä tälle vuodelle oli Raren kehittämä Sea of Thieves. Maaliskuun lopulla julkaistu merirosvoilu lunastaa odotukset vapaasti seilattavasta maailmasta ja muiden pelaajien kohtaamisesta, mutta pelin sisältö ei riitä nostamaan sitä huippujen joukkoon ainakaan vielä.

Sea of Thievesin aloittaminen ei turhaan tuhlaa pelaajan aikaa. Hahmo valitaan muutamasta pelin arpomasta vaihtoehdosta, jonka jälkeen liitytään kahden tai neljän hengen purjelaivan miehistöön. Peruskaava on tämän jälkeen erittäin selkeä: Kolmelle eri ryhmittymälle suoritetaan tehtäviä, jotka sisältävät aarteenmetsästystä, kauppatavaran hankintaa ja kuljetusta tai kummittelevien luurankojen hoitelua pois päiviltä.

Jos saaliin saa toimitettua onnistuneesti perille, kasvaa pelaajan maine tehtävän antaneen ryhmittymän riveissä. Ryhmittymissä eteneminen avaa tien kohti vaikeampia, mutta palkitsevampia tehtäviä. Simppeliä kaavaa sotkee ennen kaikkea kanssapelaajat. Kun olet saanut tarvittavat arkut kerättyä ja purjehdit kohti tukikohtaa palauttamaan saalista, olet jatkuvasti alttiina toisen laivan hyökkäykselle. Jos sen miehistö saa varastettua lastisi ennen kuin olet vienyt sen perille, saa kilpailijasi kaiken tehtävän suorittamisesta tulevan kunnian ja rahapalkinnot.

Mitään tarinaa tai pidempikestoista etenemistä Sea of Thievesissä ei ole kosmeettisia päivityksiä lukuun ottamatta. Kaikki pelaamiseen vaikuttava on siis heti avattuna: neljä erilaista asetta ja kaikki apuvälineet. Eri varusteiden ja alusten ulkonäköä saa tuunattua aarteista tienattavalla rahalla tai ryhmittymien kanssa edetessä avatuilla halvemmilla päivityksillä.

Sea of Thievesin pelaaminen on hauskaa, mutta yksipuolista. Itselleni suurin osa pelin hauskuudesta koostuu nimenomaan kaverin kanssa seilaamisesta. Hyvin luotu tunnelma ja reippaasti romantisoitu merimieshenki on ehdottomasti hauska kokemus. Osa pelin ideaa on, että pelaajille annettu informaatio on erittäin rajallista, mikä omalta osaltaan lisää Sea of Thievesin tunnelmaa. Ainoa informaatio on jäljellä olevat elämäpisteet, kaikessa muussa on apuvälineiden varassa. Suunnistaminen täytyy oikeasti tehdä huutamalla kaverille ilmansuuntia kompassi kädessä tai karttaa katsoen.

Kaikista parasta antia ovat tietenkin jännittävät ja voitokkaasti päättyvät taistelut muita aluksia vastaan. Onnistumisen tunne on tällöin huipussaan. Samasta aiheesta löytyy myös Sea of Thievesin pahin mahdollinen heikkous. Kaikista tylsimmät pelisessiot olivat ehdottomasti ne, joiden aikana pelasin satunnaisten muiden pelaajien kanssa ilman keskusteluyhteyttä.

Varsinkin konsolipelaajat ovat tällöin ainoastaan pikavalikon takaa tulevien viestien varassa. Viestit on rakennettu hyvin ja niiden sisältö muuttuu käytettyjen apuvälineiden tai ohjatun laivan toiminnon mukana, mutta pelaaminen käy tässä tilanteessa helposti tylsäksi. Yksin pelaaminen on kuitenkin vielä huonompi vaihtoehto, sillä silloin on lisäksi automaattisesti alakynnessä isompia miehistöjä vastaan.

Tunnelmaa Sea of Thievesiin luo erityisesti mainio visuaalinen ilme. Merivesi näyttää todella nätiltä, ja sarjakuvamainen tyyli sopii merirosvoteemaan todella hyvin. Sea of Thieves on saatu näyttämään todella hyvältä myös alkuperäisellä Xbox One -konsolilla. Lisäksi peli kuulostaa todella hyvältä. Maininnan arvoinen yksityiskohta on laivojen narina, joka on onnistunut aivan nappiin.

Valitettavasti peli oli ainakin oman kokemukseni mukaan suhteellisen epävakaa PC:llä. Kaatuilujen lisäksi saatoin yhtäkkiä menettää kaikki varusteeni, enkä saanut niitä takaisin ilman pelin uudelleenkäynnistystä. Eräällä kerralla pelistä katosivat lähes kaikki tekstuurit yht’äkkiä, eikä asiaan auttanut muu kuin uudelleenkäynnistys. Korostettakoon, että koko pelaamisjaksoni ajoittui Sea of Thievesin julkaisun jälkeiseen aikaan, ja että pelaamiseen käytettiin aina uusimpia näytönohjainajureita.

Tehtävien suorittaminen toistaa itseään hyvin nopeasti. Äkkiä voi huomata palaavansa aina uudestaan samalle saarelle hakemaan kanoja jokaista kauppiasryhmittymän tehtävää varten. Liikuteltava tavara toki vaihtelee ja aarteenetsinnästä tehdään välillä haastavampaa piilottamalla aarteen sijainti arvoituksen taakse, mutta näiden muutoksien uutuudenviehätys hukkuu nopeasti.

Lisämaustetta tulee, jos kohtaa Krakenin tai hyökkää pääkallopilvellä merkittyyn linnoitukseen. Linnoituksesta saa todella paljon aarteita, kunhan päihittää ensin suuren määrän luurankoja. Jännitys tulee taistelun lisäksi siitä, onnistuvatko muut pelaajat varastamaan kunnian itselleen pitkän taistelun jälkeen.

Sea of Thievesissä on tehty paljon oikeita valintoja. Pelissä on keskitytty siihen, että kanssakäyminen muiden pelaajien kanssa on seikkailujen olennaisin elementti, jota pelin muut rakenteet lähinnä ohjailevat. Valitettavasti Sea of Thieves kaipaisi enemmän tekemistä, ääninäyteltyjä sivuhahmoja, tarinaa ja taustaa pelin maailmalle.

En ole saavuttanut kaikkea, enkä ole lopettamassa pelin pelaamista. Toivottavaa on, että Rare saa peliin aikaan lisää mielenkiintoista sisältöä, joka luo pelille pitkäikäisyyttä. Alku on kaukana täydellisestä, mutta Sea of Thievesistä löytyy potentiaalia monivuotiselle pelille.

SEA OF THIEVES

“Sea of Thieves kaipaa lisää sisältöä hyvän tunnelman tueksi.”