Arvostelu: Warhammer: Chaosbane ei Muropaketin toimittajia vakuuttanut – ”Kyllä huomaa että tämä oli beta”

12.03.2019 10:01 | Joonas Koivisto & Tuukka Hämäläinen

Myöhemmin tänä vuonna ilmestyvästä Warhammer: Chaosbanesta järjestettiin taannoin suljettu beta, johon myös Muropaketin toimittajat ottivat osaa. Nyt Tuukka Hämäläinen ja Joonas Koivisto kertovat, miltä toimintaroolipeli heidän mielestään vaikutti.

EKO Softwaren kehittämä Warhammer: Chaosbane julkaistaan tänä vuonna PC:lle (Microsoft Windows), PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Muropaketin pelaajat ottivat kokeiluun Xbox-version.

Tuorein seikkailu Warhammerin maailmassa ei ainakaan vielä tässä vaiheessa räjäyttänyt kummankaan testipelaajan tajuntaa, vaikka jotain hyvääkin Chaosbanesta löytyi.

Warhammer: Chaosbane on Warhammerin fantasiamaailmaan sijoittuva kolmannen persoonan ylhäältä kuvattu toimintaroolipeli. Ohjastukseen otetaan yksi neljästä hahmoluokasta, ja tarkoituksena on puolustaa ihmisten valtakuntaa kaaoksen joukkojen uhalta. Pelin ongelmia ovat ensimmäisten tuntien perusteella itseään pahasti toistavat kentät ja tylsäksi käyvät, yksinkertaistetut pelimekaniikat.

Omaksi pelihahmokseni valikoitui velho, jonka vahvuudet ovat luonnollisesti vihollisten vahingoittaminen etäältä ja taistelussa tukevat taiat. Jo hahmotyyppien rankenteet kuvaavat hyvin sitä, miten yllätyksetön ja vanhoihin kaavoihin tukeutuva peli Chaosbane on. Toisena vaihtoehtona testiversiossa oli lähitaisteluun erikoistunut soturi.

Pelin alussa päivitellään hetki ihmisten imperiumin linnaa kohdannutta hyökkäystä ja lähdetään sen jälkeen itse viemäreihin metsästämään kaaoksen olentoja. Pelaaja on ensin vähän aikaa yhden hyökkäyksen varassa. Parin tunnin kuluttua hahmo on oppinut kaikista taidosta vähintään perusversion. Reilun viiden tunnin testin perusteella sain sellaisen kuvan, että pelin mekaniikat on pitkälti nähty siinä kohtaa, kun hahmo on oppinut kaikki taidot.

Tämän jälkeen taidoista alkoi ainoastaan pikkuhiljaa ilmestyä voimakkaampia versioita ilman muita muutoksia. Ainakaan testiversiossa ei myöskään voinut määrätä sitä, missä järjestyksessä oppi uusia erikoistaitoja, vaan ne määräytyvät ainoastaan hahmoluokan mukaan. Mikään materiaali pelin valikoissa ei myöskään vihjannut siihen suuntaan, että taitoja olisi opittavana enempää.

Taistelun aikana pelaajalta vaaditaan liikkumista ja hyökkäysten välillä tasapainoilua. Kuudesta hyökkäyksestä kaksi ovat perushyökkäyksiä, jotka käytettäessä palauttavat manapisteiden virkaa palvelevaa energiaa takaisin pelihahmolle. Muut neljä voimakkaampaa hyökkäystä taas kuluttavat energiaa. Elämäpisteet saa palautettua takaisin loppumattomalla potionilla, jonka täytyy antaa latautua hetken aikaa ennen uutta käyttöä.

Normaali vaikeusaste ei peliin tuo haastetta kuin pomotaisteluiden tai muiden erikoisvihollisten kohdalla.

Yksinkertaisen taistelun ja hahmokehityksen lisäksi pelin kentät kävivät tosi puuduttaviksi. Ensimmäisen viiden tunnin aikana oltiin yhtä lyhyttä tasoa lukuun ottamatta koko ajan samannäköisissä viemäreissä. Viemärikartat ovat muutenkin pelimaailmassa vitsi, joten niiden näin runsas käyttö on todella outoa.

Karttoja pystyy valikoiden perusteella suorittamaan tarinan lisäksi myös vain tavaraa kerätäkseen tai suorittaakseen erilaisia haasteita.

Chaosbanen tarina on alun perusteella tavallista Warhammeria. Paikalla on aiheeseen perehtyneille tuttuja nimikkohahmoja, eikä kampanja vaikuta poikkeavan Warhammer Fantasyn tyylistä sen koommin. Tarinaa kuljetetaan suurelta osin pelimoottorissa tapahtuviden dialogien avulla, mutta välillä käytetään myös näyttäviä sarjakuvamaisia videopätkiä. Näiden toisto ei toiminut testin aikana vakaasti, mutta ongelma lienee korjattavissa pelin julkaisua varten. Toisto-ongelmia lukuunottamatta pelin ääninäyttely on kliseistä fantasiaa, johon kuuluvat satusetämäiset velhot ja oudosti kirkuvat pedot. Visuaalinen puoli ansaitsee kiitosta vakaasta ruudunpäivityksestä, mutta Xbox One X taipuisi varmasti näyttävämpiinkin grafiikoihin.

Betatestistä puuttuneet moninpeli, esineiden kaupankäynti ja sivutehtävät voivat pelastaa kokemusta hieman, mutta Chaosbanen ydin on silti hyvin yksipuolinen ja nopeasti nähty. Pelistä kannattaa innostua vain, jos Warhammer Fantasy on tarinan tapahtumapaikkana erityisen kiehtova. Pelkkänä toimintaroolipelinä arvioituna kyseessä on korkeintaan keskinkertainen teos.”

– Joonas Koivisto

Warhammer: Chaosbane vaikuttaa betan perusteella ihan toimivalta toimintaropelta, ongelmistaan huolimatta. Testin rajat tosin tulivat vastaan, ja kolmen tunnin jälkeen alkoivat myös keskenään turhan samanlaiset taistelut vähän kyllästyttää.

Taustaksi mainitsen, että Warhammerin maailma on minulle jokseenkin tuttu jo miniatyyripelin kautta, mutta Diablo-tyyliset, yläkuvatut toimintaropen taas ovat jääneet vieraammiksi. Näistä lähtökohdista Chaosbane oli erittäin helposti lähestyttävä, eikä sitä selvästikään ole tarkoitettu vain genren suurkuluttajille.

Chaosbanen neljästä hahmoluokasta oli betassa tarjolla (ilmeisesti vain) yksi, eli pelaamaan pääsi ihmissoturi Konrad Vollenilla. Lyhyt introvideo pohjusti tarinaa, jossa kaveri lähtee selvittämään Nulnin kaupungin alla levittäytyvistä tunneleista nousevaa Chaos-voimien uhkaa. Tarina vaikuttaa olevan ihan kelpoa high fantasy -haahuilua, jolta tosin yliampuva ja kliseinen ääninäyttely yrittää parhaansa mukaan vetää maton alta.

Tarina etenee lähinnä tehtävien välissä käytävissä dialogeissa, ja itse tehtävät ovat seikkailua luolaistoissa, jotka vaikuttavat olevan (ainakin osittain) proseduraalisesti generoituja. Taistelu on sujuvaa ja kun perustaidot saa ensimmäisen puolen tunnin aikana avattua, myös yllättävän hauskaa. Tosin tehtävät ovat keskenään täysin samanlaista vihollisjoukkojen lahtaamista, ja muutaman tunnin jälkeen alkaa kaivata vaihtelua. Toivottavasti lopullinen peli tätä tarjoaa.

Chaosbanesta oli testattavana vasta beta-versio 1.0, ja tämän todellakin huomasi pelin toiminnassa. Osa välivideoista latautui niin, että kertojan puheet lomittuivat ja kuuluivat päällekkäin. Hahmojen välisessä dialogissa kuului vääriä repliikkejä. Hahmon hitaasti kertyvä bloodlust-kyky ei toiminut (tai toimi, mutta sen aikana ei pystynyt lainkaan taistelemaan, eli hukkaan meni). Kerran jopa onnistuin kohoamaan jonnekin pelialueen yläpuoliseen tyhjyyteen, jossa hahmoni oli sitten jumissa kunnes keskeytin tehtävän.

Bugien lisäksi beta-testin rajoitukset haittasivat kokemusta. Betassa ei esimerkiksi voinut tehdä lainkaan kauppaa löytämillään esineillä, eikä suorittamaan sivutehtäviä. Pelin kokonaisuus jäi siis hämäräksi.

Myös graafisesti Chaosbane on ainakin tässä vaiheessa vähän ristiriitainen paketti. Vaikka pelimaailma ja valoefektit näyttävät oikein hyviltä, ovat hahmomallit vähän ankeita ja kaipaavat yksityiskohtia. Xbox Onen käyttöliittymä oli mukiinmenevä, mutta valikon varustepyörä on kyllä analogitatilla kohtuuttoman epätarkka, ja edistyneempien hahmo-ominaisuuksien (jumalten siunausten) kykypuu taas olisi kaivannut kursoria luontevamman mekaniikan.

Lyhyesti sanottuna Warhammer: Chaosbane voi tarjota viihdyttävää toimintaropea ainakin Games Workshopin fantasiamaailman ystäville. Betan perusteella jäisin kuitenkin odottamaan kriitikoiden tuomiota lopullisesta pelistä.”

– Tuukka Hämäläinen