Combat Mission 3: Afrika Korps (PC)

19.12.2003 00:00 | Muropaketin toimitus

Nyt on aika heittää pitkät kalsarit hetkeksi nurkkaan ja pukea päälle shorsit ja t-paita. Legendaarisen Combat Mission-sarjan kolmasosa vie nojatuolikenraalimme Välimeren sub-trooppiseen ilmastoon. Vuonna 2000 Battlefront julkaisi sotastrategiapelin nimeltä Combat Mission: Beyond Overlord. Kyseessä oli aluksi pelkästään netin kautta tilattava julkaisu, joka kaikkien yllätykseksi kohosi yhdeksi vuoden arvostetuimmista peleistä.

Viime vuonna pelisarja sai odotettua jatkoa. Maisemana oli nyt itärintama. Suomalaiset joukot olivat mukana, vieläpä suomalaisine ääninäyttelijöineen, joiden kommentit, huudot ja lausahdukset nostattivat hymyn huulille. Tunnelma oli käsinkosketeltava. Kesäisen Venäjän aurinko poltti asepuvun läpi. Syksyinen loskasade miltei tuntui poskilla. Talvinen maisema näytti kylmän lumiselta. Kauniin luonnon keskellä vallitsi sodan verinen kaaos. Ei ihme että Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin äänestettiin vuoden parhaimmaksi strategiapeliksi useissa eri äänestyksissä. Combat Mission 3: Afrika Korps jatkaa tämän, jo klassikoksi nouseen sarjan, vakuuttavaa linjaa.

Combat Mission toi aikoinaan sotastrategioiden kaavoihin kangistuneeseen genreen uudistuksia. Perinteisen 2D-grafiikan sijaan se hyödynsi 3D-grafiikkaa. Toinen innovaatio oli vuorojen toteutus. Combat Missionit käyttävät niin kutsuttua “we-go” -järjestelmää. Kumpikin pelaaja tekee vuoronsa samanaiksesti. Tietokone laskee mitä vuorolla tapahtuu ja esittää sen filminä pelaajalle. Virtuaalisoturit eivät kuitenkaan tottele sokeasti kenraaliaan. Usein pelaajan käsky jää täyttämättä. Eteneminen voi pysähtyä, koska vihollisen tulitus on liian kovaa. Tällöin tekoäly ottaa ohjat kyseisessä yksikössä vuoron esittelyn loppuun. Se toimii parhaaksi näkemällään tavalla. Pelaaja saa usein kirota pelkurillisia virtuaalisotureitaan ja vielä enemmän virtuaaliryhmänjohtajiaan, jotka eivät suostu juoksemaan avomaaston halki kohti virtuaalivihollista. Tekoäly käskyttää taistelukentän sotilaita realistisesti. Esimerkiksi jos talo syttyy palamaan, kokevat tekoälyn ohjastamat sotilaat talon käyvän hieman liian kuumaksi ja vaihtavat vilpoisempaan ulkoilmaan. Tavallisestihan palava talo on ollut lähinnä vain koristeellinen ilmiö. Tekoäly on oleellinen osa kokonaisuutta, joka yhdessä vuorojentoteutuksen ja 3D-moottorin kanssa loivat uudenlaisen ja toimivan illuusion taistelukentästä. Tämä illuusio ei ole kadonnut seuraavissa osissa mihinkään.

Combat Mission 3: Afrika Korps tarjoaa pelattavaksi vuosien 1940 – 1945 Välimeren sotatantereen. Kansallisuuksista tähän rähinään ottavat osaa saksalaisten, brittien, jenkkien ja italiaisten ohella ranskalaiset, puolalaiset, uusiseelantilaiset, australialaiset, kanadalaiset sekä eteläafrikkalaiset. Autoja, aseita, sunmuita laitteita on käytössä yli kahdeksansataa erilaista. Taisteluita pelin CD:llä on 63 kappaletta, useammasta taistelusta koostuvia operaatioita seitsemän. Mukana tulee myös skenaarioeditori, joten lisää voi tehdä itse tai tyytyä imuroimaan muiden tekemiä skenaarioita netistä. Jo pitkään odotettu kampanja puuttuu. Tämä onkin ollut pelisarjan Akilleen kantapää ensimmäisestä osasta lähtien. Combat Missioneissa pääpaino on siis valmiiksi purkitetuissa taisteluissa.

Taistelun kulku on varsin yksinkertainen ja ottaa mallia muista vuoropohjaisista sotastrategioista. Ensiksi pelaajat muokkaavat joukkojen asettelua kentällä. Seuraavaksi aletaan rähistä. Erilaisia komentoja yksiköille on kymmenkunta. Panssarit voi komentaa hull-down asemiin kukkulalle, ampumaan kerran ja vetäytymään, etenemään ja samalla tulittamaan vihollista jne. Jalkaväelle on omat komentonsa aina rynnäköstä perääntymiseen ja piiloutumiseen. Combat Mission mallintaa onnistuneesti taistelukentän kaaosta. Kosketukset viholliseen saadaan ensiksi äänikontakteina, ja sitten ensimmäisinä näköhavantoina. Lopulta arvuuttellaan mikä tankki tai yksikkö on kyseessä. Combat Missioneiden erikoisuutena on, että virheellinen tunnistus on mahdollista. Usein saksalaisten tankit tulkitaan aina pelottavimmaksi Tigeriksi, kun taas pienet tankit ovat jenkeillä aina Stuarteja ja isommat Shermaneja. Virheellinen tunnistus aiheuttaa ongelmia taistelukentällä. Väärin tunnistettu tankki voi olla uhka tai hidaste. Mikäli Tiger ei olekaan Tiger, eteminen hidastui turhaan. Mikäli Tigeriä ei tunnisteta Tigeriksi voi se tuhota koko osaston. Virheellisen tunnistuksen takia maataistelukoneet pommittavatkin yleensä omia vihollisen sijaan ja Murphyn lakia noudattaen, aina sitä arvokkainta tankkia tietenkin. Taistelukentällä vallitsee kaaos, mutta se on hallittavissa kun opettelee maasodan perussäännöt. Tässähän ei ole mitään uutta vanhoille Combat Mission konkareille.

Combat Mission -tyylinen vuorojen toteutus takaa tasaväkisyyden pelaajien kesken, koska tässä järjestelmässä ei tarvitse toisen olla aina turpaanottajan asemassa puolet vuorosta. “We-go” -järjestelmä pitää huolen siitä että molemmat ottavat turpaan samaan aikaan. Moninpeli on siis erittäin toimiva ja tarjolla on sen perinteiset muodot aina PBEM:sta ja TCP/IP:hen. Moninpeli kasvattaa myös pelin elinikää varsin paljon.

Äänimaailma on vakuuttavan realistinen tuttuun Combat Missionin tapaan. Se ei ole kokenut suuria muutoksia sitten edellisistä osista. Koska italiani on hieman ruosteessa, en osaa kommentoida ääninäyttelijöiden työtä. Musiikkia ei edelleenkään ole. Kukaan ei kaipaa sodan keskelle sinfoniaa. Lastenlaulukin kuuluu itärintamalle Sam Peckinpahin leffaan. Äänimaailma on juuri niin minimalistista kuin pitää: ei liikaa, eikä liian vähän.

Combat Mission 3: Afrika Korps ei tarjoa oikeastaan mitään uutta vanhaan Combat Mission -sarjaan. Merkittävimpänä uutuutena ovat monitorniset tankit sekä liuta pienempiä kosmeettisia muutoksia, mm. pölypilvet ja muutamat uudet maastotyypit. Pelin taistelumoottoria on paranneltu toisesta osasta. Ainoa natinan aihe Afrika Korpsissa on jo iäkkääksi käyvä 3D-moottori. Sarja tarvitsisi jo pikaisen kauneusleikkauksen. Grafiikka on sekavaa ja auttamatta ajastaan jäljessä. Yksiköt hukkuvat maastoon, eikä fotorealistinen maastoväritys ainakaan helpota niiden löytämistä.

Ehkä joku näkee grafiikan jopa pelityypille sopivan karuksi. Toivottavasti Battlefrontin tiimi uskaltaa seuraavissa versioissa korjata 3D-moottoria kauniimmaksi. Afrika Korpsia vaivaavat myös samat ongelmat kuin edellisiä osia. Kampanjan puute tekee pelaamisesta pidemmän päälle puuduttavaa. Kaikkia 63:a taistelua ei jaksa kahlata läpi. Kaikki seitsemän operaatiota ovat mielenkiintoisia, mutta vain siihen asti kunnes ne on pelattu molemmilla osapuolilla. Toki internet mahdollistaa pelaajien tekemät operaatiot ja taistelut, mutta niiden taso vaihtelee paljon hirveästä dadaismista mestarilliseen nerouteen.

Combat Mission 3: Afrika Korps on puutteistaan huolimatta erinomainen peli ja hyvä jatko-osa klassikon asemaan nousseeseen Combat Mission -sarjaan. Muutokset ovat silti valitettavan pieniä. Toisaalta täytyy myös muistaa, että Combat Mission 2:sen muutokset ensimmäiseen osaan olivat vain piirun verran isompia. Mikäli olet Combat Mission -sarjan fani tai olet jostain kumman syystä välttynyt koko sarjalta, suosittelen tätä peliä lämpimästi.

Laitteistovaatimukset:
prosessori: Pentium 233Mhz tai parempi
muisti: 64 Mt
näytönohjain: DirectX 8 yhteensopiva 3D kortti, vähintään 16mt muistia.
äänikortti: DirectSound yhteensopiva
CD-Rom: 2x tai nopeampi
käyttöjärjestelmä: Windows 98/ME/2000/XP
kovalevy: 900mt

Muropaketin uusimmat