Ghost Recon (NTSC) (GC)

23.04.2003 00:00 | Muropaketin toimitus | 63

Pari vuotta sitten PC:lle ilmestynyt Ghost Recon julkaistiin viime vuoden lopulla myös Xboxille ja PS2:lle. Siinä missä PS2-versio oli mm. välkkyvien grafiikoidensa takia lähinnä kohtalainen peli, Xbox-versio oli erittäin hyvä. Xbox Liven startattua Ghost Recon on online-ulottuvuutensa vuoksi edelleen erittäin hyvä ostos. Nyt Gamecuben omistajatkin saavat osansa tästä taktisesta räiskinnästä. Arvostelussamme on nyt pelin jenkkiversio, sillä se on ainut versio pelistä, minkä olemme saaneet.

Ghost Recon sijoittuu vuoteen 2008, jolloin itänaapurissa menee vielä huonommin kuin nyt. Pelaaja ohjaa yhdysvaltalaista, huipputeknologialla varustettua Ghost-ryhmää erilaisissa tehtävissä, joissa ammuskellaan ihmisiä maailman rauhan nimissä. Hallittavana on useampi taistelijaporukka. Pelaaja voi vapaasti vaihtaa hallitsemaansa sotilasta, mikä onkin tarpeen tehtäviä suorittaessa. Sotilaista löytyy niin räjähdysaine-experttiä, kuin snaipperia, ja eri tehtävät vaativat näiden eri kykyjä.

Pelin tärkeimpiä sotilaita varsinkin ulkotiloissa on tarkka-ampuja, jonka avulla tulee yleensä napsittua viholliset yksitellen. Ghost Recon muistuttaa Rainbow Six -sarjaa siinä, että sen paras puoli ole tarinankerronta, vaan realistinen meininki. Tehtävissä ei juoksennella, vaan edetään varovasti ryömien tai kontaten. Yksikin osuma on yleensä tappava, joten ramboilu johtaa hengen menetykseen. Sotilaiden äänet ja mahtipontinen musiikki lisäävät tunnelmaa entisestään.

Graafisesti GC-versio kepittää kyllä PS2-velipojan, vaikka tässäkin on havaittavissa pientä välkkymistä. Ghost Recon kärsii myös lievistä ruudunpäivitysongelmista, mutta muuten grafiikka on mukavan pehmeää. Yleisilme ei siis ole turhan hehkeä, mutta toimii kuitenkin. Suuremmat ongelmat ovat tekoälyn puolella, ja Gamecube-versioissa ne ovatkin aika heikoissa kantimissa. Realistisen räiskinnän illuusio karisee hyvin nopeasti, kun viholliset käyttäytyvät välillä varsin typerästi ja saattavat jäädä paikalleen tärisemään.

Realistisuudesta puheen ollen, pelaajan etenemistä ohjataan korkeuseroilla, sillä supersotilaamme eivät aina osaa kiivetä pienenkään nyppylän yli. Tämä ei kuitenkaan ole GC-version erityisominaisuus, vaan samaa asiaa on kritisoitu aina pelin alkuperäisestä PC-versiosta lähtien. Moninpeli tuo hyvän lisän kaveria vastaan tai yhdessä suoritettavien tehtävien muodossa. Valitettavasti pelin cooperative-kentät avautuvat vasta kun ne on yksinpelissä vetänyt läpi. Kontrollit toimivat hyvin ja peliin pääsee heti sisälle, varsinkin jos on pelannut sitä aikaisemmin jollain muulla alustalla. Tosin peliä vaivaa sama ongelma kuin Xbox-versioita eli kiikaritähtäimellä ei pääse zoomailemaan: se on joko päällä tai sitten ei.

Ghost Recon on ihan tervetullut lisä Gamecuben pelitarjontaan, kun kuuutiolta ei ihmeemmin taktisia räiskintöjä löydy. Tosin kauppoihin saapui juuri Conflict Desert Storm, joka tappelee pitkälti samoista rahoista. Sekä ”aavikkosota” että Ghost Recon tulevat viimeisenä Gamecubelle, ja siksi ihmetyttääkin, miksi GC- versio on hutaistu tällä tavalla kasaan. Konsoliversiosta GC-versio on myös sisällöllisesti heikoin esitys, sillä siitä puuttuvat Desert Siege -lisäkartat eikä sitä voi pelata verkossa kuten Xbox-versiota. Toisaalta alkaahan tässä olla jo arvostelijalla taisteluväsymystä, kun on pelannut PC-versiota ja kolmea konsoliversiota. Uskoisin kuitenkin, että niille GC:n omistajille, jotka eivät tätä Red Storm Entertainmentin peliä vielä ole pelanneet, se saattaa olla ihan siedettävä ostos, mutta mieluiten sitten alelaarista.

Kari Koivistoinen