Grand Theft Auto: Liberty City Stories (PS2,PSP)

14.07.2006 12:44 | Miikka Lehtonen

Vuonna 2001 ilmestynyt Grand Theft Auto 3 rikkoi rajoja, loi uutta ja sisälsi suunnattomat määrät innovaatiota. Pelaajat palkitsivat Rockstarin työn ja poppoosta tuli kerralla pelimaailman legendoja. Tämän jälkeen sarja ei olekaan rikkonut muuta kuin myyntiennätyksiä ja todelliset uudistukset ovat olleet sangen vähissä.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories vaikuttaisi ensinäkemältä seisahtuneisuuden perikuvalta. Kyseessä nimittäin on käännös PSP-pelistä, joka ei alunperinkään tarjonnut mitään mullistavaa. Joko pelaajille riittää, vai vieläkö vanha kaava myy?

Vajaa vuosi sitten ilmestynyt Liberty City Stories oli ennakkoon peli, joka sai monet PSP-omistajat hykertelemään onnesta. Kannettava GTA? Bussimatkat eivät ole enää koskaan tylsiä! Vaikka peli kärsi PSP:n vähälukuisempien ohjainpainikkeiden lisäksi takkuilevasta ruudunpäivityksestä, se osoittautui mainioksi peliksi.

Liberty City Stories on kaikenkaikkiaan paluu Grand Theft Auto 3 -trilogian juurille. Tapahtumapaikkana on taas alkuperäisestä pelistä tuttu, kovasti New Yorkia muistuttava kaupunki. Pelilliset elementit ovat sekoitus sarjan kahta ensimmäistä osaa, sillä mukana on moottoripyörien ja vaihdettavien pukujen kaltaisia Vice Cityn mukanaantuomia uudistuksia.

Kevyt-GTA

Muuten peli onkin sitä tuttua Grand Theft Autoa, joskin pienemmässä mittakaavassa. Pelimekaniikka on täsmälleen samanlaista kuin ennenkin. Edessä on suuri, avoin kaupunki, jossa voi joko mellastaa vapaasti tai suorittaa erilaisia tehtäviä kaupungin rikollisperheille.

Siinä missä esimerkiksi San Andreaksen tehtävät alkoivat paisua jo järkyttäviin mittasuhteisiin ja kestivät joskus kymmeniä minuutteja, Liberty City Storiesin keikat ovat lyhyitä ja pääsääntöisesti yksinkertaisia. Tämä ei ole suinkaan huono juttu, vaan itseasiassa varsin virkistävää. On mukavaa, kun ei tarvitse uurastaa puolen tunnin ajan ympäri kaupunkia vain joutuakseen aloittamaan alusta, kun satunnaislukugeneraattori arpoi eteen viime hetken huonoa tuuria.

Pelattavaa riittää jälleen kerran kymmenien tuntien ajaksi. Itse väänsin arvostelukappaletta hieman reilut 20 tuntia ja vaikka pääsin juonitilan läpi, itse pelistä oli läpäisty vasta vajaat 60%. Loput olisivat koostuneet erilaisista minipeleistä, kuten rikollisten jahtaamisesta, pizzojen kuljettamisesta tai ambulanssin ajamisesta.

Juonitilan käsikirjoitus on Grand Theft Auto -tasoon tottuneille varsin vaatimatonta, eikä pelin juoni yllä samalle tasolle kuin esimerkiksi San Andreaksessa. Tutut elementit, kuten runsas huumori, kuuluisat ääninäyttelijät ja viittaukset lukusiin mafiaelokuviin ovat kuitenkin edelleen paikallaan.

Tökkivää toteutusta

Kuten jo todettua, alkuperäisen pelin suurimmat ongelmat juonsivat juurensa PSP:n laitteistorajoituksista. Vaikka Rockstar yritti parhaansa, Grand Theft Auton monipuoliset kontrollit eivät yksinkertaisesti toimineet tarpeeksi hyvin käsikonsolilla. Onkin siksi mukavaa, että PlayStation 2:n ohjain korjaa kontrolliongelmat kertalaakista ja peli on aivan yhtä mukavaa pelattavaa kuin sarjan muutkin osat.

Liberty City Storiesin PSP-juuret näkyvät muuten turhankin selvästi. Peli on huomattavasti vaatimattomamman näköinen kuin pelisarjan muut osat. Tästä huolimatta ruudunpäivitys on hetkittäin sanalla sanoen kamalaa. Jalan liikuttaessa peli on vielä täysin pelattava, mutta autoillessa jatkuva levynrassaus ja takkuileva grafiikka saavat aikaan järkyttäviä ongelmia ja lukuisia, turhauttavia kolareita. Anteeksiantamatonta, kun ottaa huomioon, että peli on suunniteltu reilusti PlayStation 2:ta vaatimattomammalle koneelle.

Koko touhusta jää tosin muutenkin vahva nopean rahastuksen maku. Pelin budjettihinta vain tukee kyynistä ajatustani siitä, että tässä tapauksessa määrän kuvitellaan korvaavan laatua. Tällä teemalla myös PSP:n moninpelitila on kadonnut kuin pieru virtuaalisaharaan, tosin ymmärrettävistä syistä. Ilman laajamittaista Internet-tukea alunperin useaa konetta varten suunnitellut pelitilat olisivat olleet hankalia toteuttaa. Ehkä sitten ensi kerralla?

Mitä sitten lopulta jää käteen? Uusi Grand Theft Auto… tavallaan. Vaikka kaikki pelisarjan suosituksi tehneet elementit ovatkin paikallaan, kaikki tuntuu jotenkin astetta valjummalta, kuin mihin olemme tottuneet. Kyse ei suinkaan ole huonosta pelistä. Pääsääntöisesti Liberty City Storiesia pelasi mielellään, mutta huomasin koko ajan haikailevani pelisarjan muiden osien pariin. Mikäli et vielä omista peliä PSP:llä ja Grand Theft Auto -vieroitusoireet saavat jo jalat tärisemään, Liberty City Stories karkoittanee kuitenkin oireet ainakin kunnes Vice City Stories ilmestyy.

Tekijä: Rockstar Leeds
Julkaisija: Take Two
Testattu: PS2
Saatavilla: PS2, PSP
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.rockstargames.com/libertycitystories/

Muropaketin uusimmat