Indiana Jones & The Emperor’s Tomb (PC)

04.04.2003 00:00 | Muropaketin toimitus

Harrison Fordin esittämä Indiana Jones lienee tuttu kaikille vähänkin elokuvamaailmaa seuranneille. 1980-luvulla tämä huimapäinen arkeologi seikkaili kolmessa elokuvassa ja onpa hänen nuoruusvuosistaan tehty TV-sarjakin. Pelimaailmassakaan Indy ei ole uusi tuttavuus; miehen ensimmäinen peli nähtiin muistaakseni vuonna 1992, jolloin pelaajat pääsivät metsästämään Atlantiksen salaisuutta. Nyt yli kahdenkymmenen vuoden ikäinen Indiana Jones on jälleen puheenaiheena. Huhut povaavat uutta leffaa, mutta varmaa on kuitenkin se, että kauppoihin on ilmestynyt uusi Indiana Jones -peli, joka osoittaa, että kaikkea aikanaan hyväksi todettua ei ole syytä kaivaa naftaliinista vain pelkät dollarinkuvat silmissä välkkyen.

Indiana Jones & The Emperor’s Tomb sijoittuu vuoteen 1935, jolloin koko maailma oli vaarassa. Muinainen kiinalainen artifakti, The Heart of Dragon, on nimittäin vaarassa joutua aasialaisen Black Dragon -kultin ja saksalaisen palkkasoturijoukon muodostaman allianssin kynsiin. Vääriin käsiin joutuessaan tämä lohikäärmeen sydämeksi kutsuttu musta helmi voisi olla hyvinkin tuhoisa, koska sillä voi hallita ihmismieliä. Indy ja pelaaja sekaantuvat tähän sotkuun, kun aiemmalta seikkailulta löydetty esine paljastuu osaksi lohikäärmesinettiä. Sinetin kokoamalla saa avaimen, joka puolestaan avaa oven The Heart of Dragonin luo. Pelaajan tehtävä on siis loppupeleissä varsin yksinkertainen: maailman pelastaminen. Tämähän on tuttua toimintaa sekä Indylle että meille pelaajille, joten maailman kohtalo lienee hyvissä käsissä, jos joku nyt joskus jaksaa pelata tämän pelin loppuun asti

Peli on nimittäin tylsän puoleinen. Yksinkertaiset puzzlet, hyppelyosuudet sekä kankeat toimintaosuudet ovat omiaan kääntämään katseen muiden pelien suuntaan. Indiana Jonesin uusin seikkailu koostuu pääosin suoraviivaisesta etenemisestä paikasta toiseen. Matkan aikana piestään pari vihollista ja mahdollisesti ratkaistaan jonkinlainen ongelma. Eteen tulevat ongelmat ovat kuitenkin sen verran helppoja, että keskiverto apinakin selviäisi niistä alle kahdessa minuutissa. Eteen tulevat aivopähkinät sisältävät pääasiassa vipujen vääntelyä ja sen miettimistä, miten esteistä vapauttavan vivun luokse pääsee. Kenttäsuunnittelu antaa mahdollisuuksia monenlaisten ongelmien suunnitteluun, mutta pelaajaa avustetaan liian ilmiselvillä ratkaisuilla. Ja jotta tyhmimmätkään eivät jäisi jumiin, useissa kohdissa ilmestyy ruudun yläreunaan kuvake, josta voi päätellä miten eteneminen onnistuu.

Nämä typerät ongelmat eivät vielä tee pelistä täysin onnetonta tapausta, ratkotaanhan useissa toimintapeleissä vastaavanlaisia pulmia. Oudoksi homman tekee se, että The Emperor’s Tombia ei voi luokitella edes kunnon toimintapeliksi. Toimintaosuuksia on nimittäin verraten vähän ja ne on huonosti toteutettu. Toki ympäristöstä löytyvien esineiden käyttö aseena kuulostaa hyvältä, mutta todellisuudessa tätä ominaisuutta pääsee hyödyntämään vain hyvin harvoissa tilanteissa. Suurin osa taisteluista tapahtuu pelkin nyrkein tai jotakin ampuma-asetta käyttäen. Pari erilaista lyöntikomboa ei riitä millään tällaisessa pelissä, varsinkin kun tappelu on vain parin napin summittaista hakkaamista. Ampuma-aseilla viholliset puolestaan lakoavat kuin vilja. Onneksi ammuksia on sentään rajoitettu rankalla kädellä, ettei homma karkaa täysin käsistä.

Kun huono taistelusysteemi ja typerät pulmat laitetaan samaan peliin, voidaan perustellusti kysyä mitä pelaamisen arvoista tästä paketista löytyy? Indy häviää kaikissa suhteissa esimerkiksi Tomb Raider -peleille, joiden tarinankerronta, pelattavuus ja käytännössä kaikki muutkin ominaisuudet ovat reilusti tätä peliä parempia. Pelin grafiikkakin on vanhahtavaa ja kontrollit hakusessa. Näppäimistöllä pelaaminen onnistuu kyllä kohtuullisesti, mutta pad-ohjain on kunnollisen pelituntuman saavuttamiseksi lähes välttämätön. Äänimaailmasta ei jäänyt mieleen muuta kuin vanha kunnon Indiana Jones -teema. Oikeastaan ainoa hyvä juttu tässä pelissä on sen pituus. Seikkailun parissa kuluu nimittäin kevyesti useampikin päivä, mutta tuskin kukaan tämän parissa niin kauaa jaksaa istuskella. Indiana Jones & The Emperor’s Tombin PC-painos kuuluu siis niihin peleihin, jotka kannattaa jättää kaupan hyllylle.

— Mikko Matilainen

Minimi: PIII 733MHz, 128Mt RAM, 32Mt 3D-kortti, Win98 tai uudempi

Testattu: Athlon XP 1700+, 256Mt RAM, 80Gt kovalevy, Geforce 2 Ti, WinXP