Invizimals: Shadow Zone (PSP)

29.01.2011 17:00 | Petteri Kaakinen

Tekijä: Novarama
Julkaisija: SCEE
Testattu: PlayStation Portable
Saatavilla: PlayStation Portable
Pelaajia: 1-2 (ad-hoc ja infrastructure)
Pelin kotisivu: Invizimals: Shadow Zone
Arvostelija: Petteri Kaakinen

Pokemon on ilmiö, jonka kaltaista menestystä monet ovat yrittäneet saavuttaa, mutta jossa yksikään kopio ei ole onnistunut. Sonyn Invizimals on yksi mielenkiintoisimmista haastajista, sillä se lisää soppaan PSP:n kameran mahdollistamaa augmented reality eli AR-kikkailua.

Vaikkei alkuperäinen Invizimals sytyttänytkään myyntilistoja tuleen, eikä moni varmaan edes tiedä koko pelisarjan olemassaolosta, se on saanut jatkoa Shadow Zonen muodossa.

Laajenna todellisuuttasi

Invizimals kuuluu samaan pakko kerätä kaikki -kategoriaan kuin Pokemonitkin, jossa pelaajan työnä on saada kiinni ja kasvattaa taistelemalla erilaisia hirviöitä. Siihenpä samankaltaisuudet loppuvatkin. Suurin ero lienee siinä, ettei Invizimalsissa ole minkäänlaista pelimaailmaa pelaajan samottavaksi. Pelaaminen hoituu valikoissa liikuskelulla ja tuomalla kameran avulla olohuoneet ja takapihat peliin. AR-systeemissä on tiettyä uutuudenviehätystä, mutta toisaalta välillä kaipaisi perinteistä vieraan maailman tutkiskelua.

Koska hahmomallit ja efektit eivät vie paljoa tilaa eikä pelissä tarvita minkäänlaisia ympäristöjä, niin UMD-levy on täytetty välipätkillä, joita joutuu etenkin aluksi katsomaan kyllästymiseen asti. Juoni jatkaa siitä mihin edellinen osa jäi. Invizimalsit ovat edelleen aika uusi löytö maailmalle, mutta siitä huolimatta erinäiset pahat organisaatiot ovat jo löytäneet niille käyttöä. Vaikka pelaaja esti edellisessä osassa yhden pahan yksilön aikeet, maailma ei ole siltikään turvassa. Niinpä invizimaleita täytyy edelleen tutkia ja samalla estää niiden väärinkäytökset.

Juonen ja näyttelyn taso on lauantaiaamun lastenohjelmien tasoista hömppää, mutta silti jollain tapaa kiehtovaa todellisuuden ja mielikuvituksen sekoitusta. Tarina on yllättävän pitkä eikä suinkaan vain muutaman tunnin rykäisy. Tarinan aikana tehdään tehtäviä, joiden aikana saa runsaasti mahdollisuuksia löytää niin vanhoja kuin Shadow Zoneen lisättyjäkin hirviöitä. Kaiken kaikkiaan invizimalseja on jo reilu 200 kappaletta.

Siinä missä Pokemoneissa hirviöt napataan yksinkertaisesti Poke-palloihin, Invizimalsissa niiden löytämisestä ja kaappaamisesta on tehty oma iso osansa peliä. Ne täytyy ensiksi löytää ympäristöstään eri värisiltä pinnoilta ja saada ansaan pelin mukana tulevan pahvilevyn avulla. Sitten pelaajan täytyy suorittaa erinäisiä toimenpiteitä, ennen kuin näkymätön pikkuveijarin saa kokoelmiinsa läimäyttämällä kätensä sellaisen päälle. Pelaajan täytyy esimerkiksi väistellä hirviön katsetta tai sokaista tämä auringonvalolla. Hirviöitä voi Shadow Zonessa napata myös yhdessä kaverin kanssa, mutta todennäköisyys sille, että joku tuttavapiiristä omistaisi kaikki vaadittavat tarvikkeet pelaamista varten on luultavasti aika pieni.

Taisteluidenkaan osalta ei olla tyydytty vain kopioimaan Pokemoneja. Ne ovat perusperiaatteiltaan samankaltaisia. Invizimalsin tapauksessa hirviöt asettuvat vastakkain ansakortin ympärille ja voittajaksi selviytyy se, joka saa tyhjennettyä toisen energiapalkin ensimmäisenä hirviöiden hyökkäysliikkeiden avulla. Hirviöt edustavat eri elementtejä, jotka ovat tietenkin vahvoja, heikkoja tai tasavertaisia toisiaan vastaan.

Invizimals erottuu edukseen sillä, että taistelut ovat täysin reaaliaikaisia. Taistelut eivät etene vuoro kerrallaan, vaan pelaajan on osattava suojata ja hyökätä oikea-aikaisesti, etteivät hitaasti uusiutuvat toimintapisteet kuluisi loppuun huonoon aikaan. Suurin osa hyökkäyksistä toimii vain nappia painamalla, mutta osa vaatii esimerkiksi PSP:n heiluttamista toimiakseen. Pelaaja toimii itse kameramiehenä, joten kamerakulmilla kikkailu tuo oman hauskan lisänsä taisteluihin. Kasvatetuilla elukoillaan voi ottaa mittaa toisista pelaajista netinkin välityksellä, kun yksinpeli alkaa kyllästyttää.

Kameran toimivuus on vaihtelevaa eri osuuksien välillä. Ansaläpyskä toimii niin taisteluissa kuin niiden ulkopuolellakin lähes ongelmitta vähän hämärämmässäkin huoneessa, eikä sen kadottaminen hetkellisesti ole haitallista tai häiritsevää kokemuksen kannalta. Sen sijaan eri väristen pintojen kuvailu ja olentojen etsiminen niistä ei ota toimiakseen vähänkään hämärämmässä.

Invizimalsissa on tiettyä imua, mutta sellaisenaan se jää ehkä liiankin paljon turhaksi kameran kanssa kikkailuksi. Pelimaailman puuttuminen yksinkertaistaa peliä eikä kameran kanssa eri tavoin leikkiminen korvaa täysin sitä uutuudenviehätyksen loppumisen jälkeen. Vaikka pelikokemus kaipaisi hieman lisäsyvyyttä, kameralla leikkiminen kantaa yllättävän pitkälle.

 

Lue myös

Crash Time 4: The Syndicate (PC, Xbox 360)

DC Universe Online (PS3)

Echoshift (PS3, PSP)

God of War: Ghost of Sparta (PSP)

Lord of the Rings: Aragorn’s Quest (PS2, PS3, Wii)

Michael Jackson: The Experience (DS, PSP, Wii)