Jurassic Park: Operation Genesis (PC)

16.05.2003 00:00 | Muropaketin toimitus | 296

Vaikka edellisestä Jurassic Park -elokuvasta on kulunut jo parisen vuotta, eivät pelintekijät ole suinkaan unohtaneet tätä dinosaurusrymistelyä. Vivendi on julkaissut Jurassic Park: Operation Genesiksen Xboxille, PS2:lle ja PC:lle. Arvostelimme aiemmin pelin Xbox-version, joka keräsi kiitosta ja nyt testipenkkiimme on joutunut Operation Genesiksen PC-painos, jonka teoriassa olettaisi olevan pelisarjan paras painos, ovathan strategiapelit yksi PC:n valttikortteja sodassa konsoleita vastaan.

Jurassic Park: Operation Genesis sisältää kaksi erilaista pelimuotoa. Ensimmäinen näistä on perinteiseen puiston rakentamiseen keskittyvä moodi; toisessa suoritetaan hieman toiminnallisempia tehtäviä, pelastetaan esimerkiksi presidentti vapaaksi päässeiden lihansyöjäsaurusten kynsistä ja kuvataan dinosauruksia niiden luonnollisessa elinympäristössä. Nämä tehtävät jalkaannuttavat pelaajan valmiiseen puistoon joko jeepin tai helikopterin kyytiin. Tällainen moodi on mukava bonus normaalin naksuttelun oheen.

Pääpelimoodi Operation Genesis tarjoaa siis perinteistä rakentelua. Ensimmäisenä luodaan oma saari, jonka maastoon puisto myöhemmin rakennetaan. Pelaaja pääsee leikkimään jumalaa valitsemalla saarensa pinnanmuodot, puuston määrän ja pari muuta ominaisuutta. Saaren valmistuttua on ensiksi rakennettava peruspalvelut ja tietysti jonkinlainen vetonaula keräämään ihmisiä puistoon. Kun perusteet ovat kunnossa, puisto kannattaa avata heti, sillä jokainen kävijöiltä tuleva taala on tarpeen. Alussa rahaa on nimittäin sen verran vähän, että kompromisseja on pakko tehdä heti ensi hetkistä alkaen. Ahneella on tässäkin pelissä pikainen loppu. Heti kättelyssä liikaa dinoja, työvoimaa ja rakennuksia hankkiva puiston johtaja huomaa nopeasti olevansa vararikossa. Rahan virratessa kukkaroon puistoa voi sitten rauhassa parantaa myöhemmin.

Pelistä löytyy yhteensä 25 dinolajia, joiden joukossa ovat mm. Tyrannosaurus Rex, Velociraptor ja Triceratops. Jumala ei lahjoita dinosauruksia puistoon, vaan pelaaja joutuu tekemään kaivauksia ja uuttamaan dino-dna:ta fossiililöydöksistä. Vasta tarpeeksi dna:ta löydettyään pelaaja voi tehdä uusia dinosauruksia. Myöhemmin jo listasta löytyvien liskojen löydökset voi myydä eteenpäin. Vastavuoroisesti omaa dinotuotantoaan voi nopeuttaa ostamalla markkinoilta muiden löydöksiä. Kun taustatyö on tehty, hirmuliskoja tuotetaan rakentamalla hautomo ja valitsemalla minkälaisia ”nähtävyyksiä” puistoon halutaan. Pienen odottelun jälkeen täysikasvuinen dino sitten jymisteleekin puistoon.

Koska ihmisen ja lihansyöjäsauruksen välinen kohtaaminen päättyy usein ihmiselle epäsuotuisasti, on huolehdittava myös puiston turvallisuustekijöistä. Riistanvartijat, automaattiset syöttökoneet ja aitaukset pitävät dinot aisoissa, mutta silloin tällöin pelaajan on puututtava karkulaisten toimintaan joko lopettamalla ne kokonaan tai nukuttamalla saaren karannut asukki, paikkaamalla sen aitaukseen tullut reikä ja kuskaamalla dino takaisin kotiinsa. Aitojen kestävyyttä ja laatua on syytä parantaa isojen dinosaurusten tullessa kuvioihin. Puiston tutkimuskeskuksessa kehitetään turvallisuustekijöiden lisäksi myös viihdykkeitä ja ylellisyyksiä kävijöille.

Kaikki Jurassic Parkin nähneet muistavat sen hirmumyrskyn, joka oli osatekijänä saaren ikäviin tapahtumiin. Erilaiset onnettomuudet ja katastrofit vainoavat pelaajaa myös Operation Genesiksessä. Hirmumyrskyt tuhoavat paikkoja ja karanneet dinosaurukset syövät asiakkaita. Pelaajan on siis tosissaan kiinnitettävä huomiota puiston turvallisuuteen, sillä mitä pahemmin ongelma karkaa käsistä, sitä enemmän huonoa mainetta puisto saa. Koska maine on suorassa suhteessa talouteen, aiheuttavat ongelmat usein lisää ongelmia ja tämä oravanpyörä kaataa helposti huonosti hoidetun tai liian optimistisesti suunnitellun puiston.

Pelaaja saa jatkuvasti tietoa puiston tapahtumista kävijäpalautteen sekä tärkeimpien työntekijöiden lähettämien sähköpostiviestien välityksellä. Lisäksi peli tarjoaa tarkat statistiikat puiston tilasta. Koska puistossa sattuu ja tapahtuu jatkuvasti, on pelaajalla jatkuvasti puuhaa. Vain pelin alkuvaiheessa tulee hetkiä, jolloin toimettomuus iskee ja on vain odoteltava, jotta saa tarpeeksi rahaa uusien asioiden rakentamiseen ja kehittämiseen.

Pelin graafinen anti on ihan hyvä. Täydelliseen 3D-maailmaan syntyvä puisto näyttää mukavan vehreältä ja dinotkin ovat eläviä puuhaillen kaikennäköistä. Kameraa voi liikutella ja zoomailla täysin vapaasti, joten puiston tiirailu ruohonjuuritasoltakin onnistuu. Äänistä ainakin osa tuntuu olevan suoraa lainausta elokuvista, mutta ääninäyttelijät on selkeästi revitty jostain puskasta. Varsinkin alkuperäisen Jurassic Parkin omistanutta John Hammondia imitoiva heppu kuulostaa lähinnä koomiselta, eikä muidenkaan leffasta tuttujen äänien näytteleminen oikein vakuuta. Musiikkipuoli on kuitenkin kunnossa. Musiikkina on pääasiassa se vanha kunnon mahtipontinen Jurassic Park -teema Melbournen sinfoniaorkesterin esittämänä.

Jurassic Park: Operation Genesis on kokonaisuutena varsin hyvä lisenssipeli. Siinä saa rakennella elokuvamaisia paikkoja ja osallistua toimintakohtauksiin. Puiston rakentamisen perusteet ovat kunnossa, mutta erilaista rakennettavaa olisi voinut olla enemmän. Ehkä pelin olisi voinut tehdä myös hieman syvällisemmäksi. Operation Genesis uponnee parhaiten vähän nuorempaan väkeen, jotka useimmiten pitävät myös dinosauruksista. Vanhemmatkin pelaajat viihtynevät tämän pelin ääressä, ainakin jonkin aikaa.

— Mikko Matilainen