Kirby Air Ride (GC)

26.02.2004 00:00 | Muropaketin toimitus

eDomen arvostelussa Gamecuben Kirby Air Ride

Kirby on ensimmäisessä Gamecube-pelissään jättänyt tasohyppelykentät taakseen ja siirtynyt vauhdikkaille kilparadoille. Suutarin olisi kuitenkin tässäkin tapauksessa pitänyt pysyä lestissään.

Ajopeleinä kilpailuissa ovat hieman maanpinnan yläpuolella leijuvat tähdet, joita hallitaan erittäin simppeleiden kontrollien avulla. Analogisen tatin lisäksi pelaajalla on käytössään vain yksi nappi, jolla niellään radalla vaeltavia otuksia, käytetään näiltä saatuja erikoiskykyjä ja painetaan ajokki maahan turbon lataamista varten. Yksinkertaisuudestaan huolimatta – ja osin siitä johtuenkin – systeemi ei ole erityisen toimiva. Vauhdin jarruttaminen turbon lataamiseksi on kaukana intuitiivisesta. Lisäksi pelkkä ohjaimen käänteleminen ja satunnainen yhden napin paineleminen eivät pysty tekemään kisoista kiihkeätempoisia tai jännittäviä.

Tekemistä pelistä sen sijaan löytyy yllin kyllin. Mukana on kolme erilaista pelimoodia, joista jokainen jakautuu kilpailuihin ja vapaamuotoiseen ajelemiseen. Kaikkiin näihin pelityyppeihin on kehitetty kymmeniä erilaisia tavoitteita, joiden ansiosta pelaaminen ei keskity yksinomaan muiden kuskien voittamiseen. Puuhaa on niin paljon, että kaikkien tehtävien täyttämiseen voi huoletta varata kymmeniä tunteja. Valitettavasti puiseva pelisysteemi ja erilaisten kenttien vähäinen määrä johtavat siihen, että kyllästyminen iskee paljon ennen kuin koko tarjonta on käyty lävitse.

Pientä helpotusta tilanteeseen tuo moninpeli, mutta sekään ei pysty paikkaamaan tylsän ja epäintuitiivisen pelattavuuden aiheuttamia ongelmia. Tämä on sääli, sillä Kirby Air Riden vauhdikkaissa ja mielikuvituksellisissa kentissä olisi ollut ainesta paljon antoisampaankin kaahailupeliin.

-Mikko Karvonen