Mass Effect 3: Omega DLC (PC, PS3, Xbox 360)

11.12.2012 17:00 | Tero Lehtiniemi

Tekijä: Bioware
Julkaisija: Electronic Arts
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1
Hinta: 1200 MS-pistettä, 14,99e
Muuta: Ladattava laajennus, vaatii alkuperäisen pelin
Pelin kotisivu:http://masseffect.bioware.com
Arvostelija: Tero Lehtiniemi

 

Biowaren Mass Effect –sarja on kaikkien aikojen vaikuttavimpia science fiction –eepoksia, ja sarjan virallisesti päättänyt kolmososa onkin saanut firmalta vielä kiitettävästi tukea. Moninpeliä on laajennettu lukuisilla kartoilla, aseilla ja hahmoluokilla. Samalla yksinpelaajille on tarjottu sekä laajennettu Extended Cut -loppu että Leviathan-tarinalaajennus.

Yksinpelin laajeneminen jatkuu. Omega sijoittuu samalle avaruusasemalle, joka näytteli keskeistä roolia sarjan toisessa osassa. Leviathanin jälkeen odotukset olivat korkealla, mutta Biowarea ei valitettavasti tunneta lisäreidensä tasalaatuisuudesta.

Omega alkaa kun Shepard saa Omegaa aiemmin hallinneelta Aria T’Loakilta kutsun. Pahapaha Cerberus on vallannut aiemmin paheen ja syntien pesänä toimineen Omegan ja alistanut sen asukkaat. Aria lupaa Shepardille tukea ja apua Reapereita vastaan käytävässä sodassa, joten on aika palauttaa entinen hirmuhallitsija uuden tilalle.

Periaatteessa alkuasetelma on lupaava. Pelko alkaa kuitenkin kasvaa jo siinä vaiheessa, kun Aria pakottaa Shepardin jättämään vanhat liittolaisensa luottamuspulan takia. Niinpä kun menolippu Omegalle on otettu, on Shepard siellä nalkissa Arian ja naispuolisen Nyreen-turianin kanssa. Hahmoista erityisesti raskaita bioottisia voimia ja haulikoita käyttävä Aria on kyllä ihan käyttökelpoinen, mutta esimerkiksi Nyreen roikkuu mukana ainoastaan satunnaisesti.

Tarinavetoisen CSI-elementtejä tarjonneen Leviathanin jälkeen Omega tuntuu suorastaan hämmentävän suorasukaiselta. Sen neljän-viiden tunnin pituus vietetään lähes kokonaisuudessaan taistelukentillä, Omegan pimeillä kaduilla ja tunneleissa. Toisin kuin Leviathan, Omega piristää taistelua kuitenkin kahdella uudella vihollisella: Rampant Mechit ovat hitaita, panssaroituja ja yleensä määrällä pelaavia taistelurobotteja, mutta astetta mielenkiintoisempia ovat Adjutantit. Reaper-teknologiaan perustuvat pirulaiset ovat vikkeliä lähes Aliens-henkisiä veijareita, joilla on tehokas lähihyökkäys ja lamauttava pitkän matkan energia-ase.

1200 pisteen hintaiseksi DLC-paketiksi Omegan anti jää kuitenkin käsittämättömän vähäiseksi. Omegalla olisi ollut hyvä sauma olla Lair of the Shadow Brokerin kaltainen, Omegasta Shepardille uuden ja erilaisen tukikohdan antava laajennus. Nyt laajennuksen anti jää neljään ylimääräiseen räiskintätuntiin, pariin uuteen viholliseen ja erikoisvoimaan. Erikoisvoimista massiivisen räjähdyksen aiheuttava Flare on tehokas ja vaikuttavan näköinen, mutta esimerkiksi uusissa aseissa on menty helpoimman kautta: Chakram Launcher on juuri se sama, jota Kingdoms of Amaluria pelanneille tyrkytettiin pelin julkaisun aikoihin.

Nyt Omega ei lahjoita muulle pelille tai tarinalle mitään. Se on irrallinen toimintakokemus, johon ei myöhemmin viitata ollenkaan ja jonne ei voi palata. Tällä hinnalla Omega jää pahemman luokan pettymykseksi. Täytyy toivoa että seuraava työn alla oleva, vielä nimeämätön laajennus on laadukkaampi. Omega kohderyhmä ovat pahimmat Mass Effect 3 -addiktit, jotka hekin saavat todennäköisesti enemmän iloa moninpelistä, ja vieläpä ilmaiseksi.