MotoGP 14 (PC, PS3, PS4, PS Vita, Xbox 360)

27.08.2014 14:30 Juho Anttila

Tekijä: Milestone
Julkaisija: Milestone
Testattu: PlayStation 4
Saatavilla: PC, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360)
Pelaajia: 1-2 samalla konsolilla, 2-12 verkossa
Pelin kotisivu: http://motogpvideogame.com
Arvostelija: Juho Anttila

 

Päristely hirmuista vauhtia laitteella kuin laitteella on kivaa, mutta syystä tai toisesta moottoripyörät tapaavat jäädä pelipuolella nelipyöräisten jalkoihin. Onneksi markkinoilta löytyy sentään pari yrittäjää, jotka pitävät kaksipyöräisten lippua korkealla.

Milestonen MotoGP-sarja on näistä ehkä merkittävin. Sarjan uusin osa, MotoGP 14 tuo vauhdinpidon ensimmäistä kertaa myös nykykonsolisukupolvelle, tosin vain PlayStation 4 -konsolille.

Kun alustalistalta löytyy pääasiassa vanhempia laitteita ja sarja on jo edellisissä osissaankin kärsinyt jonkinlaisesta vanhanaikaisuudesta ja uudistumisen puutteesta, jäivät odotuksetkin varovaisiksi. Valitettavasti tällä kertaa ennakkoaavistus osui oikeaan. MotoGP 14 on hyvä ajopeli, mutta mielikuva uuden sukupolven moottoripyöräseikkailusta jää täyttymättä.

Pyörä nurin ja uutta putkeen

Kaksipyöräisellä ajaminen on lähtökohtaisesti erilaista kuin autolla kaahailu. Pääsyy tähän löytyy tietenkin fysiikan laeista ja tukipisteiden vähäisestä määrästä. Pyörä kaatuu aika paljon helpommin kuin auto ja toisaalta kuljettajan ajoasennolla ja painopisteellä on kriittinen vaikutus siihen, miten ajopeli käyttäytyy.

MotoGP 14 nojaa ohjattavuuden puolella ratkaisuun, joka ei juuri poikkea sarjan edellisistä osista. Kaasua ja jarrua annostellaan liipaisimilla, vaihteita vaihdetaan nappia painamalla. Kuljettajan painopistettä kallistellaan eteen tai taakse vasemmalla tatilla, jolla pyörää myös käännetään.

Tottumattomalle ohjaus tuntuu aluksi huteralta. Itse olen tottunut ajamaan autopelejä niin, että vasen tatti työnnetään ääriasentoon eteen, jolloin kääntäminen on tarkkaa. Sama ratkaisu ei luonnollisesti toimi MotoGP:ssä. Harjoittelulla homman saa kuitenkin napattua hansikkaaseen. Jos pelaaminen tuntuu vaikealta, tarjolla on toki myös kevyemmän fysiikkamallin ja tuiki tavallisten muiden ajoapujen kaltaisia helpotuksia.

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteestahttps://www.youtube.com/user/wwweDomenet

Realistisimmaksikin kehuttu ajomalli tuntuu kuitenkin ajoittain jotenkin heppoiselta. Johtuuko tämä siitä, ettei kokemus vastaa todellisuutta vai siitä, että tunnen autopelit vain enemmän omakseni jää viisaampien pääteltäväksi. Joka tapauksessa ajaminen on ihan mukavaa, vaikka en testijakson aikana kokenut saavani aivan täydellistä kosketusta virtuaaliseen pyörään. Verrattaessa pelisarjan aiempiin versioihin moottori tuntuu olevan ennallaan. Suuria muutoksia ei pystynyt havaitsemaan ainakaan amatöörinäkökulmasta.

Pelimoottorista puheen ollen, ensimmäinen next get -näkemys MotoGP:stä jää vielä aika kauas siitä, mitä uudelta sukupolvelta odotettaisiin. Pyörät näyttävät ihan hyviltä, mutta muuten graafinen ulkoasu on karu ja tylsä. Tästä tosin moitittiin jo sarjan edellisiä versioita, joten korjattavaa olisi ollutkin aika paljon enemmän kuin mitä vuoden kehityssykli antaa myöten.

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteestahttps://www.youtube.com/user/wwweDomenet

Pelattavaa riittää

Jos nyt tekniikka jättääkin vähän kylmäksi, riittää MotoGP:ssä sentään pelattavaa. On yksittäisiä kisoja, mestaruuskausia, klassikkohaasteita joissa ajetaan kuuluisia kuskeja mukaan sekä muodikas urapelitila, jossa aloitetaan vähän kuin keikkakuskina ja edetään kohti vakituisempaa kisapaikkaa. Käsi ylös kuka ei ole tällaisesta kuullut aiemmin.

Toki mukaan on mahtunut hutejakin. Ihan suurimmaksi turhuudeksi on tuomittava turva-autotila, jossa ajetaan rataa ympäri kelloa vastaan turva-autolla. Moottoripyöräpelin fysiikat eivät toimi auton kohdalla sitten lainkaan. Tämän turhakkeen olisi voinut jättää kokonaan julkaisematta.

Kisojen sisällä valinnanvaraa on myös mukavasti. Kisaviikonlopun voi halutessaan ajaa kokonaan täysimittaisena simulaationa. Vaihtoehtoisesti paketista voi poimia itseään kiinnostavat osuudet ja hypätä esimerkiksi suoraan aika-ajoihin ja varsinaiseen kilpailuun. Kisoista saa rakennettua siis tasan omaa kiinnostusta ja aikatauluja vastaavan kokonaisuuden.

Pyöräänsä voi myös säätää joko suoraan tai autettuna. Jo sarjan edellisistä osista tuttu mekaanikko-ominaisuus löytyy uudestakin versiosta. Pelaajan ei tarvitse itse ymmärtää jokaisen nippelin vaikutusta ajokokemukseen. Riittää, että kertoo mekaanikolle, mikä ajokokemuksessa mättää. Selvästi yksi pelisarjan näppärimmistä ominaisuuksista, jonka kaltaista toivoisin näkeväni myös muissa ajopeleissä.

Normaali vuosipäivitys, hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää

Yhä edellisten vuosien versioita mukaillen pelistä löytyy myös moninpeli. Jaetulle ruudulle mahtuu kaksi pelaajaa, verkkoon kaksitoista. Verkkokoodi toimii tyydyttävästi, mutta ainakin PlayStation 4:llä peliseuraa sai odottaa vähän turhankin pitkään. Vastustajien kokemustasoista päätellen verkossa pyörii tätä kirjoittaessa vielä ainakin kourallinen aktiivisia päristelijöitä. En jaksa uskoa, että tilanne jatkuisi samanlaisena kovin pitkään.

Ennen lopullista tuomiota on toki syytä kuitenkin muistaa myös se, että MotoGP on läpikotaisin lisensoitu tuote. Tämä näkyy niin vaivaannuttavassa esittelyvideossa, jossa oikeat MotoGP-kuskit poseeraavat selvästi mukavuusalueensa ulkopuolella kuin myös hirmuisessa määrässä pelaamalla käyttöön voitettavia asusteita ja muita herkkuja. Jos fanittaa lajia, arvostaa varmasti tätäkin puolta.

Muille tarjolla on valitettavan märkä rätti päin naamataulua. Jos MotoGP olisi uusi peli, olisi pistemääräkin ehkä kokonaisen tähden verran korkeampi. Nyt peli tuntuu ja näyttää liian paljon samalta kuin jo kolme vuotta sitten, vaikka testilaitteisto oli vaihtunut Xbox 360:stä PlayStation 4:ään. Muistetaan vielä, että välissä on julkaistu MotoGP 13, jota itse en ole edes kokeillut.

Tällä hetkellä ehkä paras ja modernein moottoripyöräpeli jää taulussa seisoviin 2,5 tähden lukemiin sen vuoksi, etten meinannut sitten mitenkään keksiä pelistä kovinkaan merkittäviä uudistuksia jo kolme vuotta sitten arvostelemaani saman sarjan julkaisuun nähden. Uuden sukupolven moottoripyöräpeliltä on lupa odottaa tavanomaista vuosipäivitystä enemmän.

 

Toinen mielipide

Mitä saadaan kun laitetaan vannoutunut autopelien ystävä moottoripyörän ohjaimiin? Loputtomia ulosajoja, pitkäksi menneitä suoria ja kaatuvia kuljettajia. En muista pelihistoriani ajalta toista moottoriurheilupeliä jossa ulosajot olivat näin suuri osa kilpailua omalta osaltani paitsi ehkä Grand Prix Legends näppäimistöllä pelatessa.

Pelin asetuksia läpi käydessäni otin luonnollisesti kaikki ohjainavut pois käytöstä jotta kokisin autenttisen pelinautinnon, mutta kuinka väärässä sitä voikaan olla? Kokemus oli sen verran hiuksia nostattava, että jo ensimmäisen kierroksen jälkeen napsuttelin niistä puolet takaisin päälle – tämä helpotti jo hiukan. Pelin oppimiskäyrä on kokemattomalle jyrkkä ja karu vaikka kuinka olisi motoristin taustaa. Virtuaalikaasuttelu on silti virtuaalista.

Graafisesti jo kuolinvuoteella olevalla konsolisukupolvella peli edustaa hyvää keskikastia. Siinä ei suoraan sanottuna ole mitään mitä lähteä haukkumaan, mutta ei se myöskään tipauttanut leukaluitani lattiaan. Meininki on toimivaa perustasoa. Pelivalikot toimivat loogisesti ja kaikki löytyy sieltä mistä pitääkin. Rasitteeksi koituvat lähinnä latausajat, sillä kilpailua odotellessa ehtii hyvin pistää vaikka kahvit valumaan, jos valikkorallin saa delegoitua jollekin toiselle. Pelistä jäi käteen kohtalaisen hajuton, mauton ja väritön olo.

Motoilua on hankala suositella kenellekään muulle kuin sarjan vannoutuneelle fanilaumalle, sillä se ei tarjoa oikein minkäänlaista vau!-efektiä. Tuntuu kuin tämä kaikki olisi koettu jo niin monet kerrat. Hetken se jaksaa hauskuuttaa hassuine kaatumisineen, mutta eivät nekään kovin pitkälle kanna.

Juha Somby

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

MotoGP 13 (PC, PS3, PSV, Xbox 360)

MotoGP 07 (PC, 360)

MotoGP4 (PlayStation 2)

MotoGP 2 (Xbox)

MotoGP 3 (PS2)

Moto GP 09/10 (PS3, Xbox 360)

MotoGP 10/11 (PS3, Xbox 360)