Uusimmat

P.N. 03 – Product Number 03 (GC)

03.09.2003 00:00 Muropaketin toimitus

eDomen arvostelussa Gamecuben P.N. 03 – Product Number 03

Peliteollisuuteen pätevät samat lainalaisuudet kuin muuhunkin viihdetuotantoon: menestyneet uutuudet synnyttävät jäljittelijöitä, jotka toivovat pääsevänsä osallisiksi alkuperäisen tuotteen saamasta suosiosta. Niinpä ei olekaan ihme, että Tomb Raiderin jälkeen pelimarkkinoille on tipahdellut säännöllisin väliajoin uusia naishahmojen tähdittämiä toimintapelejä. Suurin osa näistä on kuitenkin jäänyt vaille sen kummempaa huomiota joko sisällyksettömän pelinsä tai persoonattoman päähenkilönsä vuoksi. Nyt tähän perusideaan on tarttunut Capcom uudessa Product Number 03 -toimintaseikkailussaan.

Futuristista räiskintää

Pelin tapahtumat sijoittuvat kaukaiseen tulevaisuuteen, jossa armeija on luovuttanut puolustustehtävänsä täysin robotisoidulle CAMS-osastolle. Kuten arvata saattaa, kaikki ei suju suunnitelmien mukaisesti, vaan yksi avaruuteen rakennetuista siirtokunnista tuhoutuu tietokoneiden otettua siellä vallan itselleen. Tilannetta selvittelemään kutsutaan pelin päähenkilö, nuori naispuolinen palkkasoturi nimeltä Vanessa Z. Schneider, joka suhtautuu robottisotilaisiin terveen vihamielisesti näiden surmattua hänen perheensä.

Toteutuksensa puolesta Product Number 03 on puhdasverinen räiskintäpeli, jossa pelaajan on otettava mittaa määrällisesti ylivoimaisesta robottiarmeijasta. Apuna toimivat suoraan sankarittaren selkärankaan yhteydessä olevat Aegis-taistelupuvut, jotka tarjoavat suojan lisäksi runsaasti tulivoimaa. Kussakin puvussa on perusaseen lisäksi kahdesta kolmeen erikoishyökkäystä. Ne ovat erittäin tehokkaita ja tuhoavat yhdellä osumalla suurimman osan vastustajista, mutta runsas energiankulutus rajoittaa niiden käyttöä. Aegis-pukujen lisäksi Vanessaa on siunattu yliluonnollisella ketteryydellä, jonka ansiosta hän pystyy väistelemään vastustajien hyökkäyksiä pyörähdysten ja ilmavien hyppyjen avulla.

Pelissä on yhteensä 11 tehtävää, joista jokainen koostuu useista erillisistä alueista. Nämä vaihtelevat kooltaan aina pienistä, yksittäisistä kammioista monimutkaisiin käytäväverkostoihin ja valtaviin hallimaisiin tiloihin saakka. Lähes jokaisessa huoneessa vastaan tulee vihamielisiä robotteja tai laseransoja, jotka pyrkivät rei’ittämään sankarittaren toimintakyvyttömäksi. Mikäli tämä onnistuu, pelaajalla on käytössään rajallinen määrä uusia yrityksiä, jotka palauttavat Vanessan kyseisen alueen alkuun. Lisäelämien loppuessa koko homma on aloitettava alusta, sillä tilanteen voi tallentaa vain tehtävien välillä. Tämä tekee pelistä erittäin haastavan. Varsinkin sen loppupuolella pelaajalta vaaditaan kärsivällisyyttä, kun pitkiksi venyviä tehtäviä on toisinaan yritettävä useaan otteeseen. Toisaalta tiukka, mutta ei täysin mahdoton vaikeustaso vetää tehokkaasti takaisin pelin ääreen kokeilemaan robottien päihittämistä vielä kerran.

Shoppailua ja akrobatiaa

Pelaaminen ei kuitenkaan ole pelkästään suoraviivaista etenemistä paikasta toiseen. Tästä pitää huolen shoppailuruutu, johon pelaaja pääsee käsiksi varsinaisten tehtävien välillä. Sen valikoissa voi kentistä saatavien pisteiden avulla hankkia uusia Aegis-pukuja, parannella vanhoja ja täydentää lisäelämävarastoa. Lisäksi tarjolla on valikoima harjoitustehtäviä, joissa voi hioa taitojaan ja täydentää pistesaldoaan ostoksia varten. Yhdentoista taistelupuvun ja muutaman erilaisen esineen valikoima ei sinänsä ole kovin suuri, mutta niiden hankkiminen tarjoaa pelaajalle hyvän syyn istua pelin ääressä pitkään ja saa sinänsä itseään toistavan toiminnan tuntumaan mielekkäämmältä.

Pelin kontrollit ovat melko onnistuneet. Ampumisen ja juoksemisen lisäksi Vanessa osaa väistellä kohti tulevia laukauksia kyyristymisen, ilmavien volttien sekä sivusuunnassa tehtävien piruettien ja kärrynpyörien avulla. Kaikki nämä temput on syytä sisäistää nopeasti, sillä liikkuvuus on sankarittaren tärkein valttikortti jäykkiä ja rutiininomaisesti toimivia robotteja vastaan. Onneksi ohjaustuntuma on kohdallaan ja pelaaja saa yleensä syyttää osumista vain omaa huolimattomuuttaan.

Ainoa ongelmakohta pelattavuudessa ovat ristiohjaimen ja tulitusnapin avulla tehtävät erikoishyökkäykset, jotka eivät onnistu läheskään aina. Tiukoissa tilanteissa niiden kanssa sähläämiseen voikin kulua aivan liikaa aikaa. Lisäksi Vanessalla on paha tapa jäädä onnistuneiden erikoisliikkeiden jälkeen hetkeksi paikoilleen, mikä on omiaan nostamaan hikipisaroita pelaajan otsalle. Useimmiten tämä tauko on harmiton, mutta toisinaan se jättää sankarittaren keskelle vihollisten tulilinjaa.

Persoonattomuus vaivaa

Grafiikkapuolella Capcomin väki on kiinnittänyt erityistä huomiota päähenkilön mallintamiseen pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Niinpä lopputuloksena onkin erittäin tyylikäs ja uskottavasti animoitu pelihahmo, joka vaihtaa virkasisartensa tapaan vaatetustaan säännöllisin väliajoin. Valitettavasti muuhun grafiikkaan ei ole viitsitty paneutua yhtä tinkimättömällä työmoraalilla. Sekä robotit että kentät näyttävät siisteiltä, mutta kärsivät melkoisesti yksityiskohtien puutteesta ja kliinisestä yleisilmeestä. Sama mielikuvituksettomuus vaivaa myös äänimaailmaa, joka ei tarjoa mitään erityisen mieleenpainuvaa.

Kokonaisuutena Product Number 03:a on helppo pitää suhteellisen onnistuneena toimintapelinä. Sen pelattavuudessa ei ole mainittavia ongelmia ja pitkät tehtävät, kiperä vaikeustaso sekä shoppailumahdollisuus pitävät pelaajan tv-ruudun ääressä yllättävänkin tehokkaasti. Toisaalta olematon taustatarina, moninpelin puute, viivasuora kenttäarkkitehtuuri ja omaperäisten ideoiden puute saavat tulokkaan tuntumaan hyvin persoonattomalta. Mistään mestariteoksesta ei siis ole kyse, mutta toimintaviihdettä kaipaavien kannalta Product Number 03 on yksi viime aikojen varteenotettavimmista Gamecube-peleistä.

-Mikko Karvonen