Rise of Nations: Rise of Legends –ennakko (pc)

01.06.2006 00:40 | Jason Ward | 60

Rise of Nations oli monille yhtä kuin uudelleen rakastuminen rts-genreen. Vaikka peli ei sisältänyt varsinaisia innovaatioita saati uudistanut genreä millään tavalla, se oli osiensa summana laadukas ja monipuolinen järkäle joka miellytti monia. Eipä siis liene ihme, että pelin kehittänyt Big Huge Games jätti pyörän keksimisen uudelleen muille iskiessään seuraavan tuotoksen tulille. Rise of Legends tulee tarjoilemaan tuttua kaupunginrakentelulla, evoluutiolla ja diplomatialla maustettua maailmanvalloitusta joka jampalle.

Kuten etuliitteestä voidaan päätellä, Rise of Legends jatkaa tutun turvallisilla rts-airueilla ja suurin osa ideoista on tuttuja edellisestä Rise-pelistä. Teema on tällä kertaa kuitenkin huomattavasti fantasiapainotteisempi, ja Rise of Legendsin maailmassa magia ja teknologia vääntävät jatkuvasti kättä keskenään. On pelaajasta kiinni hyödyntääkö yksinomaan jompaa kumpaa vai hakeeko ennemmin tasapainoista ratkaisua. Pelattavista roduista alimit painottavat magiaa ja vincit teknologiaa, ennakosta uupuneen kolmannen rodun jäädessä mysteeriksi.

Vaikka kehittäjät ovat muokanneet Rise of Legendsistä edeltäjäänsä yksinkertaisemman ja vähemmällä mikromanageroinnilla pyörivän kokonaisuuden, on yksi pelin merkittävimmistä ominaisuuksista edelleen kaupunginrakentelu. Kaupungit on nyt jaoteltu piireihin, jotka vaikuttavat osaltaan siihen mitä rakennusmahdollisuuksia pelaajalla on ja kuinka pitkälle kaupungin rajat suostuvat venymään. Kauppa- ja sotakalustoalueiden lisäksi jokaisella rodulla on oma yksilöllinen piirinsä ja tarpeeksi suureksi venyneeseen kaupunkiin saa lopulta rakentaa niin sanotun palatsialueen, jonka funktio on lähinnä nostattaa kaupungin statusta. Mitä enemmän piirejä stadiin rakentaa, sitä enemmän bonuksia satelee ja sitä pitemmälle kaupungin rajat ulottuvat.

Nämon miun maita

Rise of Nationsista tutuista ominaisuuksista kenties toivotuin, Conquer the World -pelimuoto, on luonnollisesti mukana myös Rise of Legendsissä. Jättikartoille ripotellut Conquer the World -kampanjat koostuvat useista yksittäisistä konflikteista, jotka nivoutuvat osaksi yhtä suurta sotaretkeä. Big Huge Games on lupaillut panostavansa tällä kertaa myös kampanjoiden tarinapuoleen ja mainosmiesten mukaan luvassa on niin tuhtia draamaa että oksat pois.

Pelistä on valitettavan vaikea sanoa mitään konkreettista todella keskeneräisen ennakkoversion perusteella. Big Hugelle ominaiseen tapaan kyseessä on täysin optimoimaton järkäle, joka puristaa astetta machommankin koneen muskelin herneeksi vaikkei näytä juuri miltään. Pelin tuhdit 3D-maisemat antavat hyvänoloista esimakua pelin graafisesta ilmeestä ja pelimekaniikka on odotetun toimiva. Muutaman tehtävän ja pelin kommervenkkien pintapuolisen tutkiskelun jälkeen johtopäätös on, että kyseessä on hyvin perinteistä mutta hyvällä maulla ja taidolla toteutettua reaaliaikanaksuttelua.

On hyvin vaikea lähteä edes spekuloimaan kuinka paljon painoarvoa Rise of Legendsillä tulee olemaan kunhan peli julkaistaan. Kyseessä voi olla vain muutamilla kosmeettisilla ehostuksilla prameilevaa kevytstrategiaa vailla innovaation häivääkään, mutta ennakon perusteella luvassa tulee olemaan vähintään korkealaatuista keskikastia edustava naksuttelu. Rise of Legends tulee Big Hugelle ominaiseen tapaan olemaan ainakin näitä kolmea: iso, kaunis ja kauttaaltaan toimiva.

Tekijä: Big Huge Games
Julkaisija: Microsoft
Testattu: pc
Tulossa: pc
Pelaajia: 1-?
Pelin kotisivu: riseoflegends.com