UUSIMMAT

Space Colony (pc)

03.11.2003 00:00 | Muropaketin toimitus

eDomen arvostelussa PC:n Space Colony

Lontoolainen Firefly Studios aloitti taipaleensa tekemällä kaksi erinomaista Stronghold-peliä, jotka yhdistivät rakentelun ja sotimisen yhdeksi kiitettävän hyvin toimivaksi kokonaisuudeksi. Tämän jälkeen yhtiön väki käänsi katseensa kohti tulevaisuutta ja ryhtyi työstämään seuraavaa projektiaan Space Colonya. Se on edeltäjiensä tapaan rakentelupeli, jota on maustettu uudenlaisilla elementeillä. Tällä kertaa ne on lainattu valtaisan suosion saavuttaneesta The Sims -sarjasta.

Avaruuden valloittajat

Pelin eräänlainen päähenkilö on nuori, nykymuodin mukaisesti pukeutunut Venus Jones. Hän on jättänyt kotiplaneettansa taakseen ja lähtenyt työskentelemään hieman epäilyttävältä vaikuttavan Blackwater Industriesin riveissä. Yhtiö maksaa neitokaiselle uusien avaruusasemien perustamisesta ja niiden toiminnan saamisesta tuottavaksi. Apunaan hänellä on joukko hyvin sekalaista väkeä, joista jokaisella on omat erityistaitonsa ja -vahvuutensa.

Pelin tarina- ja tehtävävetoisessa kampanjassa seurataan Venuksen ja muiden Blackwater Industriesin työntekijöiden edesottamuksia erilaisilla planeetoilla. Kokonaisuus jakaantuu kymmeniin lyhyisiin kenttiin, joissa pelaajalle annetaan muutama tavoite täytettäväksi. Ne vaihtelevat sänkyjen pystyttämisestä ja paikkojen siivoamisesta tiettyjen tuotteiden keräämiseen ja vihamielisten avaruusolentojen tuhoamiseen. Kun päämäärät on saavutettu, pelaajan suoritus arvioidaan ja hänet lähetetään seuraavaan kenttään pienten bonusten kera. Kaikkea ei kuitenkaan aloiteta joka kerta alusta, vaan tehtävien aikana pystytetyt rakennukset säilyvät tavoitteiden vaihtuessa. Tämä pitää mukavasti huolta siitä, että peli tuntuu jatkuvasti etenevän johonkin suuntaan. Hieman erilaista haastetta kaipaaville tarjolla on itsenäisen yrittäjän Galaxy-moodi sekä hiekkalaatikko-tila, jossa asemaansa saa kehittää vapaasti ilman annettuja tavoitteita.

Rakennettavaa paketista löytyy kiitettävän paljon. Tarjolla on yli sata erilaista avaruusaseman osaa ja huonekalua, joiden avulla paikan voi suunnitella sekä työntekijöitä että mahdollisia turisteja miellyttäväksi. Uusien asuinalueiden, happipumppujen ja kaivoksissa käytettävien koneiden lisäksi pelaajan arsenaalista löytyy mm. erilaisia ravintoloita, sauna, nollapainovoima-alue ja jonkin verran aseistusta. Pelisysteemin totutteluun sopivassa kampanjassa eri vaihtoehdot tulevat käyttöön vähitellen, joten pelaajan ei tarvitse heti alkuvaiheessa tuskailla kaikkien tarjolla olevien elementtien kanssa. Jatkuvasti laajenevan aseman pitämistä toimivana kokonaisuutena helpottaa myös mahdollisuus siirtää sisätilojen kalustusta paikasta toiseen.

Rakennusten ja sisustuselementtien sijoittelun lisäksi pelaajalta vaaditaan jonkin verran resurssinhallinta-taitoja. Aseman toimiminen vaatii happea ja energiaa, joiden riittävästä tuotannosta on pidettävä huolta alusta lähtien. Lisäksi sekä asukkaat että vierailijat on ruokittava, mikä onnistuu joko paikallisten antimien tai planeettainvälisen kaupankäynnin avulla. Kaiken muun suhteen avainasemassa ovat rahavarat, joiden turvin hankitaan asemalle uutta kalustoa ja maksetaan työntekijöiden palkat. Budjetti on yleensä melko helppo pitää tasapainossa ja varsinkin kampanjan loppuvaiheessa tilille kertyy enemmän valuuttaa kuin pelaaja ehtii kuluttamaan. Tietyissä tehtävissä rahan määrään on kuitenkin kiinnitettävä enemmän huomiota. Tämä on sikäli hieman hankalaa, että kaupankäyntiä ja palkkatason määrittelyä lukuun ottamatta pelaajan keinot vaikuttaa tuloihin ja menoihin ovat melko rajoitetut.

Onnellisuus on kaikki kaikessa

Kaiken kaikkiaan pelin rakenteluosio sisältää siis kiitettävän paljon puuhaa, mutta mitään erityisen omaperäistä se ei tällä saralla tarjoa. Lähes kaikki ideat on nähty ennenkin eikä yksinkertainen resurssienhallinta-systeemi vedä vertoja laadukkaimmille kilpakumppaneilleen. Pelistä löytyy kuitenkin oma, ainutlaatuinen koukkunsa. Kaikille avaruusaseman asukkaille ja työntekijöille on määritelty summittainen persoonallisuus, ihmissuhteet muiden paikallisten kanssa ja joukko Sims-tyyppisiä tarpeita.

Virtuaali-ihmisten onnellisuus on riippuvainen rahasta, viihteestä, sosiaalisista kontakteista, ruoasta, unesta, siisteydestä ja terveydestä. Osa aseman väestä kaipaa näitä kaikkia suhteellisen tasapuolisesti. Monilla hahmoilla on kuitenkin erityisen läheinen suhde esimerkiksi ruokaan tai siisteyteen, jolloin kyseinen tarve vaikuttaa heidän onnellisuuteensa selvästi muita enemmän. Tapauksesta riippumatta asukkaiden tyytyväisyydestä huolehtiminen on yksi pelaajan tärkeimpiä velvollisuuksia. Hahmojen työtehtävissään viettämä aika, eli aseman tehokkuus, on suoraan riippuvainen siitä, miten onnellisia he ovat.

Simsiin verrattuna Space Colonyn virtuaali-ihmisten pitäminen tyytyväisenä on onneksi helppoa. Pelaajan on tarjottava heille riittävästi palveluita, joiden saavuttaminen ei vaadi tarpeettoman pitkiä kävelyreissuja. Kun vuoteet, ruokalat ja muut vastaavat elementit ovat paikoillaan, hahmot osaavat oma-aloitteisesti käyttää niiden palveluita aina tarvittaessa. Lisäksi asukkaiden välisiä suhteita kannattaa toisinaan kehittää viemällä nämä puhumaan keskenään erillisille seurustelualueille. Tämä vähentää työntekijöiden välistä kyräilyä ja parantaa näiden työintoa entisestään. Kaiken kaikkiaan hahmojen persoonallisuus ja tarpeet ovat siis melko yksinkertainen lisä paketin muuhun tarjontaan, mutta ne syventävät peliä mukavasti. Virtuaali-ihmisistä huolehtiminen tarjoaa pelaajalle jatkuvasti pientä puuhaa ja systeemin ansiosta avaruusasemaa suunniteltaessa on otettava huomioon asioita, joihin rakennuspeleissä ei yleensä ole tarvinnut kiinnittää mitään huomiota.

Ei edeltäjiensä veroinen

Pelin käyttöliittymä on jokseenkin tyypillinen hiirivetoinen viritelmä, jossa kaikki toimii osoita-ja-naksauta -periaatteen varassa. Se hoitaa tehtävänsä kohtuullisen hyvin, mutta kärsii muutamista pikkuongelmista. Käytännön tasolla joidenkin esineiden tarkan sijainnin hahmottaminen on hankalaa, minkä lisäksi avaruusaseman toimintaa seuraavien taulukoiden selkeydessä ja käyttökelpoisuudessa olisi parantamisen varaa. Pelin sujuvuutta häiritsee jonkin verran myös käyttöliittymän näytöltä viemän tilan määrä. Leveät sivupalkit saa kyllä halutessaan piilotettua, mutta hieman järkevämmällä asettelulla ja pienemmällä fontilla kokonaisuus olisi ollut huomattavasti toimivampi.

Grafiikkapuolella on otettu jonkin verran takapakkia Fireflyn edellisiin peleihin verrattuna. Tällä kertaa jälki on sarjakuvamaista ja yleisesti ottaen mukavan yksityiskohtaista. Kokonaisuus kuitenkin kärsii hieman amatöörimäisen oloisesti mallinnetuista hahmoista, jotka eivät saavuta tekijöiden tavoittelemaa humoristista tyyliä. Onneksi pysäytyskuvissa hölmöiltä näyttävät asukit on animoitu sen verran hyvin, että pelitilanteessa hahmojen karkeaa ulkonäköä ei juuri huomaa. Scifi-henkiset musiikit epäonnistuvat sen sijaan tehtävässään perinpohjin, sillä levottomat kappaleet käyvät hermoille alta aikayksikön. Onneksi pelintekijät ovat tarjonneet mahdollisuuden korvata musiikit omalta kovalevyltä löytyvillä MP3:illa, joten kehnoa kaiuttimentäytettä ei ole pakko sietää.

Kokonaisuutena Space Colony on viihdyttävä rakentelupeli, jonka tärkein valttikortti ovat avaruusaseman asukkaiden erilaiset tarpeet. Ne syventävät hieman kliseistä ja yksinkertaistettua pelisysteemiä kiitettävän paljon. Epäkiinnostava talousjärjestelmä ja muutamat tekniset ongelmat johtavat kuitenkin siihen, että tulokasta ei voi pitää Stronghold-sarjan veroisena julkaisuna. Hieman erilaista rakentelupeliä kaipaaville Space Colony on silti varteenotettava uutuus.

-Mikko Karvonen